Fractal Pop Air - högljudda fläktar?

Permalänk
Medlem

Fractal Pop Air - högljudda fläktar?

Jag sitter och planerar ett bygge tillsammans med sonen. Just nu lockar ett Fractal Pop Air RGB men i nån recension hörde jag att fläktarna inte är PWM. Betyder detta att varvtal inte styrs automatiskt från moderkortet? Går de alltid på fullvarv då? Och i så fall, väsnas de mycket?
Är ny på detta med fläktar
Chassit verkar riktigt bra i övrigt och vi är lite begränsade utrymmesmässigt, annars hade det kanske blivit ett Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Avstängd

Fläktar ersätter man, generellt, med fördel till bättre tredjeparts. Du behöver inte välja bort ett chassi pga de budgetfläktar som följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Fläktar ersätter man, generellt, med fördel till bättre tredjeparts. Du behöver inte välja bort ett chassi pga de budgetfläktar som följer med.

Möjligt, men om man drar av priset för att själv köpa de tre medföljande fläktarna så skulle halva chassits pris "försvinna". Och då kanske det finns bättre alternativ på marknaden...

Permalänk
Medlem

Ska gå att ställa in DC eller PWM fläkt i bios där man ställer in fläktkurvor eller i annan meny för fläktarna.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Fractal Design har ganska tysta fläktar, borde vara dessa https://www.fractal-design.com/products/fans/aspect/aspect-12...
1200 rpm är max

Permalänk
Medlem

Köper man ett dyrare chassi brukar fläktarna vara av bättre kvalitet om man inye är extremt kräsen (typ noctua gänget här på forumet).
Köpte ett montech sky two för nån månad sen och är helt nöjd med de 4 tillhörande fläktarna som är direkt anpassade för chassit utseendemässgt.

Satsa lite mer på lådan så får du pwm-fläktar. Dessa går ju ner i varv när du inte belastar datorn till skillnad till billigare seriekopplade molex varianter

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Avstängd

Be Quiet! Har ett Pure Base 500 för 1249:- på Inet, där följer 2 st 140mm Pure Wings med.

Så vill ni ha bra fläktar inom budget går det som sägs ovan att hitta det om man väljer ett annat chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ska gå att ställa in DC eller PWM fläkt i bios där man ställer in fläktkurvor eller i annan meny för fläktarna.

Precis, även fläktar utan PWM kan styras genom att helt enkelt sänka spänningen, och majoriteten av alla moderkort bör fixa det via BIOS genom att välja DC istället för PWM styrning. OBS dock att det kan finnas begränsningar i hur lågt man kan ställa fläkten: Om man ställer ner spänningen på en fläkt till typ 5-6 volt eller lägre istället för ordinarie 12 volt, så är det inte säkert den orkar börja snurra när man startar datorn.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

OK, får fundera vidare. Ett Phanteks G360A ser ut att passa både budget, utrymme och smak också.