Permalänk
Medlem

uppgradera dator hjälp

hejsan har en gammal dator som ja skulle vilja uppgradera för och kunna klara om nyare spel på högre grafik och med bättre fps.
Processor:Processor Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz, 3192 Mhz, 6 kärnor, 12 logiska processorer
Ram:32Gb
Modekort:H310M PRO-M2 (MS-7B28)
Grafikkort:Nvidia GeForce Gtx 1060 6Gb
SSD:118Gb
HDD:4tb Baracuda
Är lite info om den om någon kunde hjälpa mig med lite tips på om man kan få lite fart på denna datorn så vore det tacksamt om ni undrar något mera är det bara fråga

Permalänk
Medlem

Alltså beror på vad du använder den till och vad du vill.

Men både med tanke på att du vill ha "bättre grafik" och dina specs, tror jag det räcker med en gpu uppgradering. 1060 är lite gammal och skölö för nya spel, medans 8700 är ok för det mesta

Men sen om du bör uppgradera till ett använt rtx 2070s, 6600xt eller nytt rtx 4070 vet jag inte, beror på vilka spel och upplösning. Du kan ju söka upp på youtube Gpu benchmarks för spelen du spelar och se hur mycket fps en potentiell uppgradering kan ge.

Däremot hade jag också rekommenderat att köpa ssd, flesta nya spel kräver set för att inte vara långsamma när saker ska laddas

Permalänk
Medlem

yes kör cod och diablo samt rdr2
har kikat lite på en Samsung 870 EVO SATA SSD 4TB men är vet ej om den passar min är helt ny på datorbyggen typ

Sen har datorn börjat ligga på runt 80 grader vid körning av diablo och låter rätt mycket då så borde väl vara dags och byta ut fläktar är just när det spelet körs

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

yes kör cod och diablo samt rdr2
har kikat lite på en Samsung 870 EVO SATA SSD 4TB men är vet ej om den passar min är helt ny på datorbyggen typ

Sen har datorn börjat ligga på runt 80 grader vid körning av diablo och låter rätt mycket då så borde väl vara dags och byta ut fläktar är just när det spelet körs

i så fall rekommenderar jag ett rx 6650xt eller rx7600 ifall du vill ha nytt från affär annars 6600xt ifall du kan tänka dig köra begagnat (sparar 1000+kr) om skärmen är 1080p. för 1440p, kör begagnat 6700xt.

i denna videon testar de flertal olika gpu i diablo, så kan du se hur bra de klarar själv
https://youtu.be/IrI0Z7Xj_jU

Angående temperatur, datorn behöver nog renas lite, dammas av och så. Fläktar etc. kanske nytt kylpasta.

Gällande ssd, vilket sata som helst borde funka. Du vet bäst men kanske 2tb räcker?

Sen finns också "m.2" ssd, även om ditt moderkort inte har m.2 slot, kan det vara värt att köpa m.2 pcie adapter och sen m.2 nvme sdd istället då de är billigare och snabba. Om du har ett extra pcie slot på moderkortet alltså (sån som gpun sitter på)

Permalänk
Medlem

ja blir nog ett nytt grafikkort
Vet ej riktigt tänkte lägga in en bild på hur de ser ut i burken vad ja har för uttag men listade inte ut hur man gör

Permalänk
Medlem

Då du har ett 1060 bör din burk klara av motsvarande idag typ 7600 för AMD eller 4060 för Nvidia.

Kontrollera hur mycket plats du har i burken och hur många watt på nätaggregatet om du vill ha något större eller törstigare än du har nu.

Själva PCIE porten är samma bara att du har en 3.0 men ska inte påverka mycket mot dagens 4.0 kort.

Edit: ser att webhallen har 3060ti för 3999kr igen nu. Det är väldigt bra pris då prestandan är väldigt lik 4060ti och bättre än 4060 som kostar lika mycket.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Grafikkort primärt ja.
Datorn i övrigt inte så dålig, inte minst med någorlunda CPU och gott om minne.
Visst lär du ju få en tydlig prestandaökning med ny plattform m m, men det innebär i princip att byta ut allt.

Men en ny och snabb M.2 NVMe SSD lär vara till god nytta.
1 TB är ju inte farligt dyr idag, även 2 TB går att få till hyfsat pris. T ex WD SN850X el Samsung 980/990 Pro, även om t o m 970 Evo Plus kan duga mer än väl och kan ev vara ett rimligare val. Moderkortet verkar ha en M.2-plats.
870 Evo är bara vanlig SATA och klart slöare, men du kan om du vill ha en sådan som andradisk.

Sen såklart ingår ju att du gör en ren installation av Windows med alla drivrutiner uppdaterade. Men även renblåsning m m som nämnts.

Finns två större frågetecken dock, som kan hindra saker:
Vilket nätagg har du?
Stor risk att detta ev är underdimensionerat el av sämre kvalitet, kan göra det omöjligt att byta grafikkort el bara göra systemet instabilt.
Vilket chassi?
Hur rymligt är det? Kan vara så att det begränsar grafikkortsvalet.

Med den datorn och förutsatt att det inte är för många hinder med nätagg & chassi m m, borde du kunna uppgradera så att den håller sig något år till med hyfsad prestanda.

Permalänk
Medlem

Hejsan sågg att nätaet är på 350w bara max så det blir och byta ut det
sen till chassi kör jag ett Infinite 8th chassi från msi

Men ett nytt grafikkort är så på köpelistan men vill helst köra nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

Hejsan sågg att nätaet är på 350w bara max så det blir och byta ut det
sen till chassi kör jag ett Infinite 8th chassi från msi

Men ett nytt grafikkort är så på köpelistan men vill helst köra nvidia

Köper du rtx 4060 slipper du byta ut psu, den drar nästintill lika mycket som 1060 (på pappret 5w mindre t.o.m)

Kostar dock 4k, och är knappt bättre (ibland sämre) än rtx 3060 som finns för 2-2.5k begagnat.

edit: pris(råkade titta på 4060ti priser först)