Budgetbygge med låg ljudivå
Hejsan. Börjar bli dags för en ny burk men budgeten är något skral den här gången. Datorn kommer att användas till utveckling, kör mycket docker och k8s lokalt. Jag tänker även att det skulle var trevligt att kunna köra några modernare spel. Förvänta mig inga underverk men vill kunna lira titlar som Baldur's Gate 3, Days Gone, Metro Exodus och liknande.
För mig är det viktigt att datorn har en mycket låg ljudnivå. Vill att den ska vara i stort sett ljudlös vid låg belastning. Det är acceptabelt att den hummar lite när gpu är tungt belastad men det får inte vara mer än så. Av denna anledning har jag valt ett ljuddämpat chassi samt komponenter med låg strömförbrukning. Är även beredd att underclocka gpu om så skulle krävas.
Gällande möjligheter till uppgradering vill jag att moderkortet klarar av kommande generations processorer från Intel. Vilja också kunna uppgradera gpu om ett par år till något i mellansegmentet.
Förslag till bygge ser ut enligt följande:
https://komponentkoll.se/bygg/nnmts
Mina största funderingar är följande:
- Är jag dumsnål gällande ssd? Värt att köpa ett bättre märke?
- Känner mig väldigt osäker gällande tillverkare av gpu. Betalar gärna ett par hundralappar mer för en bättre kylarlösning.
- PCI express 5.0. Kommer det vara ett krav för att klara nästa generations grafikkort?
Budget är 9k men jag kan sträcka mig till 10k om det ger några mervärden. Jag har spanat efter begagnat men tycker det är svårt att få tag i de komponenter jag intresserad av.
Jag uppskattar alla förslag till förbättringar.