Permalänk
Medlem

Budgetbygge med låg ljudivå

Hejsan. Börjar bli dags för en ny burk men budgeten är något skral den här gången. Datorn kommer att användas till utveckling, kör mycket docker och k8s lokalt. Jag tänker även att det skulle var trevligt att kunna köra några modernare spel. Förvänta mig inga underverk men vill kunna lira titlar som Baldur's Gate 3, Days Gone, Metro Exodus och liknande.

För mig är det viktigt att datorn har en mycket låg ljudnivå. Vill att den ska vara i stort sett ljudlös vid låg belastning. Det är acceptabelt att den hummar lite när gpu är tungt belastad men det får inte vara mer än så. Av denna anledning har jag valt ett ljuddämpat chassi samt komponenter med låg strömförbrukning. Är även beredd att underclocka gpu om så skulle krävas.

Gällande möjligheter till uppgradering vill jag att moderkortet klarar av kommande generations processorer från Intel. Vilja också kunna uppgradera gpu om ett par år till något i mellansegmentet.

Förslag till bygge ser ut enligt följande:
https://komponentkoll.se/bygg/nnmts

Mina största funderingar är följande:
- Är jag dumsnål gällande ssd? Värt att köpa ett bättre märke?
- Känner mig väldigt osäker gällande tillverkare av gpu. Betalar gärna ett par hundralappar mer för en bättre kylarlösning.
- PCI express 5.0. Kommer det vara ett krav för att klara nästa generations grafikkort?

Budget är 9k men jag kan sträcka mig till 10k om det ger några mervärden. Jag har spanat efter begagnat men tycker det är svårt att få tag i de komponenter jag intresserad av.

Jag uppskattar alla förslag till förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Hejsan. Börjar bli dags för en ny burk men budgeten är något skral den här gången. Datorn kommer att användas till utveckling, kör mycket docker och k8s lokalt. Jag tänker även att det skulle var trevligt att kunna köra några modernare spel. Förvänta mig inga underverk men vill kunna lira titlar som Baldur's Gate 3, Days Gone, Metro Exodus och liknande.

För mig är det viktigt att datorn har en mycket låg ljudnivå. Vill att den ska vara i stort sett ljudlös vid låg belastning. Det är acceptabelt att den hummar lite när gpu är tungt belastad men det får inte vara mer än så. Av denna anledning har jag valt ett ljuddämpat chassi samt komponenter med låg strömförbrukning. Är även beredd att underclocka gpu om så skulle krävas.

Gällande möjligheter till uppgradering vill jag att moderkortet klarar av kommande generations processorer från Intel. Vilja också kunna uppgradera gpu om ett par år till något i mellansegmentet.

Förslag till bygge ser ut enligt följande:
https://komponentkoll.se/bygg/nnmts
https://komponentkoll.se/bild/nnmts.png

Mina största funderingar är följande:
- Är jag dumsnål gällande ssd? Värt att köpa ett bättre märke?
- Känner mig väldigt osäker gällande tillverkare av gpu. Betalar gärna ett par hundralappar mer för en bättre kylarlösning.
- PCI express 5.0. Kommer det vara ett krav för att klara nästa generations grafikkort?

Budget är 9k men jag kan sträcka mig till 10k om det ger några mervärden. Jag har spanat efter begagnat men tycker det är svårt att få tag i de komponenter jag intresserad av.

Jag uppskattar alla förslag till förbättringar.

Jag tycker det ser bra ut, ett större chassi är dock enklare att hålla tyst och svalt.
Moderkortet har PCIE 4.0 på bägge M.2 platserna så SSD'n duger.
Undvik PowerColor Fighter på RX6600 iaf, det var tyst vid idle, men så fort det fick arbeta lite så gick fläktarna igång och det lät som en diskmaskin.
PCIE5.0 är nog inte inom din budget och även om nästa generation kommer rekommendera PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen, så borde 4.0 fungera utan bekymmer.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

här har du något liknande. Bytte chassi till atx varianten. Det var för att jag skulle få plats med atx moderkort. Jag valde då en riktigt bra variant från nzxt som kommer kunna hålla bättre när du uppdaterar.

Valde annat ram då det fanns 3600mhz på samma kostnad.

valde en annan ssd då den jag valde är lite bättre och kostar mindre.

byte också kylare då den jag valde garanterat kommer hålla bättre temperatur och med det bättre ljud. Den kommer också kunna hålla med tills framtida uppgraderingar då den är riktigt bra.

hoppas detta kan hjälpa och om du har några frågor är det bara att ställa

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker det ser bra ut, ett större chassi är dock enklare att hålla tyst och svalt.
Moderkortet har PCIE 4.0 på bägge M.2 platserna så SSD'n duger.
Undvik PowerColor Fighter på RX6600 iaf, det var tyst vid idle, men så fort det fick arbeta lite så gick fläktarna igång och det lät som en diskmaskin.
PCIE5.0 är nog inte inom din budget och även om nästa generation kommer rekommendera PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen, så borde 4.0 fungera utan bekymmer.

PCIE 4 räcker långt. Tänk dig att det kommer vara maxat när typ 6090 kommer. Troligtvis ännu senare. Om man leker med tanken.. Kommer datorn någonsin gå över ett 6090/7090?

I så fall har man nog även budget för en dator med PCIE 5 med.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla förbättringsförslag.
Ska ta en kolla på ett annat grafikkort samt se över val av ssd och minne.
Dock så vill jag behålla det mAtx-chassiet. Jag har ett väldigt trångt hemmakontor så en lite mindre burk blir mycket smidigare att trycka in. Antar att jag skulle ha nämnt det i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Uppskattar alla förbättringsförslag.
Ska ta en kolla på ett annat grafikkort samt se över val av ssd och minne.
Dock så vill jag behålla det mAtx-chassiet. Jag har ett väldigt trångt hemmakontor så en lite mindre burk blir mycket smidigare att trycka in. Antar att jag skulle ha nämnt det i mitt första inlägg.

Okej ja ända tråkiga är då att uppgradering till framtida intel cpu kan bli svårare utan det moderkortet. Men vad har du för platts? Kanske går att hitta något riktigt litet atx chassi.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Okej ja ända tråkiga är då att uppgradering till framtida intel cpu kan bli svårare utan det moderkortet. Men vad har du för platts? Kanske går att hitta något riktigt litet atx chassi.

Är det fastslaget hur kraven kommer se ut för intel 14-gen? Jag läste på lite ytligt och då verkade det som B760 moderkort skulle kunna köra nästa generation. Det kanske dock var spekulationer snarare än fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Är det fastslaget hur kraven kommer se ut för intel 14-gen? Jag läste på lite ytligt och då verkade det som B760 moderkort skulle kunna köra nästa generation. Det kanske dock var spekulationer snarare än fakta.

Alltså alla lga 1700 moderkort kommer kunna klara 14gen. men det är bara att om du vill ha någon av dom högre nivåerna av chipen så är ett bättre moderkort att rekomendera. Men du kanske inte tänker gå på något av dom bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Alltså alla lga 1700 moderkort kommer kunna klara 14gen. men det är bara att om du vill ha någon av dom högre nivåerna av chipen så är ett bättre moderkort att rekomendera. Men du kanske inte tänker gå på något av dom bättre

Tänker mig motsvarande i5 eller i7. Gärna tdp 65W. Jag är inte intresserad av att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

Tänker mig motsvarande i5 eller i7. Gärna tdp 65W. Jag är inte intresserad av att överklocka.

okje om du satsar på det funkar nog moderkort du valde. Då kanske en i7 14700f kommer vara bra för dej när den kommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten uppföljning.
Det slutade med att jag beställde ett Asus Rx 6600 som just nu finns på netonnet för 2500. Dessutom köpte jag ett billigare moderkort (B660), samt billigare psu.

Bygget landade på ca 8200sek. Är det budgetbygge så är det.