Ny AI kan höra vad du skriver

Permalänk
Melding Plague

Ny AI kan höra vad du skriver

Med 95 procents träffsäkerhet kan metoden potentiellt användas för att stjäla inloggningsuppgifter och annan känslig information.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man finslipa det för att skapa trådlösa tangentbord som inte kräver batterier, bara en bra microfon? (Skulle säkert bli en undermålig produkt, men ändå!)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det behöver programmet först tränas på det specifika tangentbordet som ska avlyssnas. Eller åtminstone samma modell av tangentbord. Det begränsar i så fall användbarheten rejält.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

På 90 talet pratade de om att avlyssna vad folk sa i ett rum genom att skicka en laserstråle på fönstret och analysera vibrationerna. Jag har ingen aning om hur väl det fungerar.
Jag ser detta lite som en vidareutveckling. Och jag vill minnas ha hört liknande om att mäta det ena och andra.

Min enda förvåning är varför de använde en Macbook Pro från 2014? De hade ju skapat mer rubriker genom att ta senaste versionen som troligen precis som alla laptops har detta problem.
Men genom att välja en sådan gammal laptop så får deras forskning i media mindre nyhetsvärde. Jag gissar att det handlar om liten budget och de då bara valde en laptop som de hade över.

Skrivet av cyklonen:

Som jag tolkar det behöver programmet först tränas på det specifika tangentbordet som ska avlyssnas. Eller åtminstone samma modell av tangentbord. Det begränsar i så fall användbarheten rejält.

Om de avlyssnar en längre tid så kan de lista ut detta då olika bokstäver används olika mycket och ord börjar och slutar olika ofta med olika tecken.
Sedan finns det kombinationer som är mer vanliga än andra och vissa bokstäver som oftare skrivs tillsammans. Vissa bokstäver tar även för den vanliga skrivaren längre tid att komma åt tangenterna. Spårar de personen på sociala medier så vet de också exakt vad personen skrev vid en tidpunkt.
Med andra ord de löser detta.

Permalänk
Medlem

Någon som kan sätta studien i ett sammanhang? Vad är nytt mot de som publicerats senaste 20 åren?

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Någon som kan sätta studien i ett sammanhang? Vad är nytt mot de som publicerats senaste 20 åren?

Ett ord Ai. Förutom det så instämmer jag med det du skrev.
Det Ai gör att det man kunde prata om CIA, KGB kanske kunde göra på 1980 talet. Kan kanske Pelle 8år göra i framtiden från hans Raspberri pi för 200kr som är kopplad till Azure eller annan tjänst.

Permalänk
Medlem

Tur att man skriver fel hela tiden så det tar 7-8 försök att logga in

Men från vilken mikrofon ska dom lyssna av? Mobilen? Man får väl vänja sig av att ha den i bakfickan och äta mer broccoli för att störa inspelningarna. *GAAAAS* *BRAAAK* etc.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kan man finslipa det för att skapa trådlösa tangentbord som inte kräver batterier, bara en bra microfon? (Skulle säkert bli en undermålig produkt, men ändå!)

Är det inte precis det som en telegraf är?
Edit: ok, en trådlös telegraf då.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det inte precis det som en telegraf är?
Edit: ok, en trådlös telegraf då.

Nja en telgraf är ju i stort sett samma som en mekanisk brytare. Antar att hen menade att man inte skulle behöva något alls i själva tangentbordet utan bara hamra på och en mikrofon i själva mottagarenheten uppfattar vad man försöker skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kan man finslipa det för att skapa trådlösa tangentbord som inte kräver batterier, bara en bra microfon? (Skulle säkert bli en undermålig produkt, men ändå!)

haha, låter lika dumt som att använda en kamera som mikrofon genom att ha den riktat mot ansiktet och AI försöka urskilja vad man säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

haha, låter lika dumt som att använda en kamera som mikrofon genom att ha den riktat mot ansiktet och AI försöka urskilja vad man säger

Inte riktigt samma sak. Om elektroniken i ditt favorittangentbord har gett upp kan du fortsätta använda den. Beroende på felmarginalen förstås.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett ord Ai. Förutom det så instämmer jag med det du skrev.
Det Ai gör att det man kunde prata om CIA, KGB kanske kunde göra på 1980 talet. Kan kanske Pelle 8år göra i framtiden från hans Raspberri pi för 200kr som är kopplad till Azure eller annan tjänst.

AI... Det är bara en deep learning modell applicerat på ett väldigt snävt område. Visst, man kanske kallar det för AI nuförtiden men den här modellen kan ju inte göra något annat än att försöka tolka tangentbordstryckningar

Permalänk
Medlem

Det är väl inget nytt - det har länge varnats att använda mellanslagstangenten i samband med passfraser där folk kan lyssna obemärkt (som grannen på sidan eller mittemot i öppna kontorslandskap) och använda någon annan skiljetecken mellan orden istället just för att mellanlagstangenten låter så markant annorlunda än resten av knapparna.

Att veta hur många tecken per 'ord' i passfrasen och hur många ord ger stor hint vid senare attack även om man inte vet vilka ord som används.

Har man tränat innan på inspelning av knappars ljud så kan man med signalanpassade filter förmodligen identifiera de flesta knapptryckningar av karaktärer i ljud från var knapp och det som missas är lättare att gissa/prova sig fram. Har man dessutom stereomick så kan man få fram spatial information i x-led var över tangentbordet trycktes. Det utan någon AI och att träna neurala nätverk (vilket jag inte räknar som AI) är ett sätt att få fram signalanpassade filter av många olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

haha, låter lika dumt som att använda en kamera som mikrofon genom att ha den riktat mot ansiktet och AI försöka urskilja vad man säger

Nu vill jag ju försöka konstruera det också! 😅 Gärna med en voice-AI tränad på min röst. Jag menar, varför göra något enkelt när det finns ett mycket nördigare och svårare sätt?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Nu vill jag ju försöka konstruera det också! 😅 Gärna med en voice-AI tränad på min röst. Jag menar, varför göra något enkelt när det finns ett mycket nördigare och svårare sätt?

Fördelen är ju att man kan använda det för att läsa läppar. Vore utmärkt att bygga in en sådan sak i en kamera med ett gigantiskt objektiv och hud, som skriver ut vad personen säger i realtid. Late spionens bästa vän

Permalänk
Medlem

att avlyssna vad folk skriver m.h.a. ljudet ifrån tangenterna är över 10 år gammalt och inget nytt som AI "producerat". Träffsäkerheten då var ca 90% efter 30sec skrivandes

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag tolkar det behöver programmet först tränas på det specifika tangentbordet som ska avlyssnas. Eller åtminstone samma modell av tangentbord. Det begränsar i så fall användbarheten rejält.

Sannolikt det specifika tangentbordet. Plus att det nog behöver tränas på användarens sätt att skriva. Om man trycker lätt eller hårt så varierar ljudet en del. Dvs högst troligt inget att vara orolig för med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

På 90 talet pratade de om att avlyssna vad folk sa i ett rum genom att skicka en laserstråle på fönstret och analysera vibrationerna. Jag har ingen aning om hur väl det fungerar.

Jag kan säga följande; det fungerar.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Kan mjukvaran inte istället användas till att skriva in våra lösenord åt oss? Datorer och mjukvara ska arbeta åt oss, inte mot oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag kan säga följande; det fungerar.

Ja, och det är nog dessutom rätt lätt att genomföra. Det är säkert välkänt inom relevanta kretsar att inte prata om saker i rum med fönster.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kan man finslipa det för att skapa trådlösa tangentbord som inte kräver batterier, bara en bra microfon? (Skulle säkert bli en undermålig produkt, men ändå!)

Säg inte det. Tangentbordet kan ju redan från fabrik anpassas så att varje tangent ges en unik ljudsignatur, precis som varje tangent på ett piano har ett unikt ljud. Huruvida det sedan är en vettig lösning är ju en annan fråga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har man dessutom stereomick så kan man få fram spatial information i x-led var över tangentbordet trycktes.

Nu kanske jag tänker fel, men spelar man in i 44,1 kHz och ljudet från ett tangentbord ligger på cirka 1000 Hz färdas ljudvågen cirka 1 meter per svängning. 44 kHz borde alltså ge en noggrannhet runt 5 cm. Vilket täcker upp cirka 10 tangenter på tangentbordet. Ett lösenord med 12 tecken ges då inte ~100^12 permutationer utan endast 10^12. Antalet kombinationer blir då tusen miljarder gånger färre. Krävdes det 10 000 år för att knäcka det förra går det senare att knäcka på bara en sekund.

Nu kanske det är mer avancerat än så dock, men länge sedan jag behövde fundera i dessa spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säg inte det. Tangentbordet kan ju redan från fabrik anpassas så att varje tangent ges en unik ljudsignatur, precis som varje tangent på ett piano har ett unikt ljud. Huruvida det sedan är en vettig lösning är ju en annan fråga..

Vore ganska kul att testa. För att göra det riktigt enkelt för sig skulle man kunna testa att varje ton på ett piano/en synth motsvarar en specifik tangent. Nästan så att jag vill testa. Borde inte vara alltför svårt. Helt annan typ av programmering än vad jag brukar syssla med, men ändå.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

AI tillskrivs mycket nuförtiden, men detta är absolut inget nytt, möjligt att AI kan göra det effektivare, men tveksam till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu kanske jag tänker fel, men spelar man in i 44,1 kHz och ljudet från ett tangentbord ligger på cirka 1000 Hz färdas ljudvågen cirka 1 meter per svängning. 44 kHz borde alltså ge en noggrannhet runt 5 cm. Vilket täcker upp cirka 10 tangenter på tangentbordet. Ett lösenord med 12 tecken ges då inte ~100^12 permutationer utan endast 10^12. Antalet kombinationer blir då tusen miljarder gånger färre. Krävdes det 10 000 år för att knäcka det förra går det senare att knäcka på bara en sekund.

Nu kanske det är mer avancerat än så dock, men länge sedan jag behövde fundera i dessa spår.

Det handlar inte om avstånd, utan om ljudet tangenterna avger. Sannolikt är det så tydliga skillnader i ljud mellan individuella tangenter i samma tangentbord generellt att de kan identifieras snabbt av en lärande algoritm. Jag hör skillnad på tangenter på mitt eget nu när jag trycker på dem i följd och jämför. Jag kan inte urskilja en ensam, men jag hör skillnad mellan två. I mitt fall blir det en gnutta ljusare ljud åt vänster. Så K är lite ljusare än L, J lite ljusare än K, osv. Mellanslagstangenten låter oerhört distinkt. Enter låter också väldigt annorlunda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Haha precis, först så ser man till att käka nåt när man loggar in, vilket jag ofta gör(typ morötter och tortilla chips) sen ser man till att man är extra klantig när man skriver in lösenordet

Skrivet av OldComputer:

Tur att man skriver fel hela tiden så det tar 7-8 försök att logga in

Men från vilken mikrofon ska dom lyssna av? Mobilen? Man får väl vänja sig av att ha den i bakfickan och äta mer broccoli för att störa inspelningarna. *GAAAAS* *BRAAAK* etc.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Så de måste träna "AI" på ett specifik tangentbord.

Ursäkta Herr Offer, kan vi få låna er datort för att kunna träna vår AI på att sno er lösenord, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Så de måste träna "AI" på ett specifik tangentbord.

Ursäkta Herr Offer, kan vi få låna er datort för att kunna träna vår AI på att sno er lösenord, tack.

Nu behöver det inte vara så svårt eftersom de ord vi använder kommer i logiska följder och vi når de olika tangenterna olika snabbt. Hur många meningar måste man egentligen skriva innan algoritmen med hög säkerhet kan gissa vilken ord som är vilket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det handlar inte om avstånd, utan om ljudet tangenterna avger.

Tränar man på stereoljud så ingår avstånden av sig självt.

Skrivet av friArsenik:

Så de måste träna "AI" på ett specifik tangentbord.

Ursäkta Herr Offer, kan vi få låna er datort för att kunna träna vår AI på att sno er lösenord, tack.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara så mycket annorlunda med ett annat exemplar av samma modell av tangentbord.

Men om man vill träna på när tangentbordet används av en speciell användare är det inte så långsökt heller. En web-site kan få tillgång till mikrofonen av webläsaren, och läsa alla tangentbordstryckningar när webläsarfönstret är aktivt. Och folk går medvetet in och skriver i kommentarsfält i alla möjliga forum för att få sin mening hörd ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Så de måste träna "AI" på ett specifik tangentbord.

Ursäkta Herr Offer, kan vi få låna er datort för att kunna träna vår AI på att sno er lösenord, tack.

Scenariot som beskrivs i artikeln är t.ex. en deltagare i ett zoom-möte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Endast förfining av gammal metod

(English version below, Svenska först)

Som Selmalagerlöf nämnde kort här tidigare idag, kände jag också igen det här från ~decennium(10år) tillbaka!
#20138491

Accelerometer och mikrofon handlade det om då.
https://www.popsci.com/technology/article/2011-10/smartphones...
https://www.wired.com/2011/10/iphone-keylogger-spying/
Och en algoritm liknande en "swipe-keyboard".

Sedan ska varenda j*vla app ha tillgång till "sensors" som endast går att välja stänga av i GrapheneOS (ihop med "Network", storage scopes och contact scopes), och när jag började med smartphone när min Samsung Galaxy S3 var ny, började jag märka att appar väldigt ofta ville ha "autostarta med systemet" (vilket i detaljerna beskrevs med också kunna köras i bakgrunden) tillsammans med mikrofon, så drog jag rätt snabbt kopplingen (till vad som är teoretiskt möjligt iaf)!
Bara sedan par/några år, efter att Apple införde det, det går att stänga av *vissa* behörigheter (medan vissa tillhör en "övrigt" kategori utom kontroll), innan detta var det ett blankt allt eller inget.

För att inte nämna "security processor" (IME, PSP) i Intel, AMD, ARM telefon SoC, telefon radio.

Försök skämma mig med stämpeln "konspiratorisk", men det kommer inte funka, för bara en idiot tror på att en scammer inte är skamlös! (game theory och free rider problem)

(English version)

As Selmalagerlöf briefly mentioned here earlier today, I also recognized this from ~decade(10y) ago!
#20138491

Accelerometer and microphone it was about then.
https://www.popsci.com/technology/article/2011-10/smartphones...
https://www.wired.com/2011/10/iphone-keylogger-spying/
And an algorithm similar to a "swipe keyboard".

And then every effing app wants access to "sensors" that can only be turned off in GrapheneOS (along with "Network", storage scopes and contact scopes), and when I started with smartphones when my Samsung Galaxy S3 was new, I started to notice that apps very often wanted to "autostart with the system" (which was described in the details as also being able to run in the background) together with a microphone, so I quickly made the connection (to what is theoretically possible anyway)!
Only a couple/few years ago, after Apple introduced it, it's possible to turn off *certain* permissions (while some fall into an "other" category that is out of control), before this it was a blank all or nothing sort of deal.

Not to mention the "security processor" (IME, PSP) in Intel, AMD, ARM phone SoC, phone radio.

Try to shame me with the label "conspiratorial", but it is not going to work, because only an idiot would believe a scammer not be shameless! (game theory and free rider problem)

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2