Köpråd dator/uppgradering av befintlig för fortnite: 4-5k

Permalänk
Medlem

Köpråd dator/uppgradering av befintlig för fortnite: 4-5k

Tjena,

Min grabb sitter idag på en gammal burk med en ett fractal design chassi, 4690k, 550w fractal design agg, 8gb ddr3 och ett gtx 970 gpu inköpt 2015. Den börjar bli rejält seg och jag känner att det är dags att göra nått åt det i samband med att han blir 10 år i höst.

Han spelar fortnite/minecraft och liknande samt surrar om att få börja spela cod.

Har en budget på 4-5000 kr, men företrädesvis lägre. Kan jag köpa delar och spara chassi/agg/gpu (och uppgradera om nått år?) Eller behöver jag byta allt tro? Köper gärna begagnat av miljö- och prisskäl och tänkte mig i så fall bygga ihop grejerna tillsammans med honom när han fyller år.

Köpte nyligen en burk till mig själv med en i5 9400f och ett 1080 för 3500 kr. Är det värt att leta efter något liknande, eller har ni andra förslag?

Vilken nivå på grejerna bör jag sikta på med aktuell budget och i förhållande till vad han har idag, där tanken är att det ska hålla så länge som möjligt.

Jag har ingen avsikt att överklocka något 😂

Tack på förhand!

Edit: Uppgraderingspaket från marknaden, hade detta gett rimlig skjuts åt rätt håll?

//Jonas

Länk till annons på marknaden
Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat runt lite och försökt tyda lite benchmarks etc så förefaller det ju vara så att det går att köpa nya delar som har liknande prestanda som begagnade för samma peng. Knåpade ihop detta som jag tänkte para med grabbens gtx 970 och gamla psu tills dess att det blir tydligt att gpu behöver uppgraderas eller fylla på med 16 gb ram till. Tankar? Skulle detta vara en hållbar lösning ett par år framåt?

Permalänk
Medlem

Man kan få Ryzen 3600 som är bättre än 5500 tack vare mer cacheminne för lite över 900kr.

Om chassi och SSD finns att återanvända kan man få ihop moderkort, CPU och minnen för ca 2000-2500kr beroende på moderkort och minnen.

Det räcker ganska precis för ett nytt RX 6600 och hamna på runt 5000kr. Eller spara lite och köpa begagnat 1070-1080 om man hittar för billigt pris.

Billigaste moderkortet https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-A520M-HVS-Moderkort-A...

Detta kostar lite mer och är aningen bättre https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-A520M-Phantom-Gaming-...

Samma 50A VRM men 8 istället för 6st och liten kylfläns som kyler.

Men med den budgeten kan man inte gå så mycket dyrare än det på moderkortet. Processorn är inte så krävande på VRM åtminstone då det bara är 6 kärnor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar!

Så 3600 är billigare och bättre? Chassit kan möjligen återanvändas, men det har varit med ett tag och frontportarna kärvar, så jag tänker att jag byter chassi men håller det utanför budgeten. Befintlig SSD är minimal och också gammal, så där är det nog dags att köpa nytt.

Så detta skulle kunna vara en vettigare väg, och att byta cpu till en 3600 samt mb enligt ditt inlägg ovan, än att köpa ett uppgraderingskit för 2-3000 med typ i5 10600k, mb och ram?

Ja jag tänker försöka hitta ett begagnat grafikkort på sikt, men hans 970 verkar ju ändå hålla för det han gör idag, så det kan väl anstå en stund till hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Hej, tack för svar!

Så 3600 är billigare och bättre? Chassit kan möjligen återanvändas, men det har varit med ett tag och frontportarna kärvar, så jag tänker att jag byter chassi men håller det utanför budgeten. Befintlig SSD är minimal och också gammal, så där är det nog dags att köpa nytt.

Så detta skulle kunna vara en vettigare väg, och att byta cpu till en 3600 samt mb enligt ditt inlägg ovan, än att köpa ett uppgraderingskit för 2-3000 med typ i5 10600k, mb och ram?

Ja jag tänker försöka hitta ett begagnat grafikkort på sikt, men hans 970 verkar ju ändå hålla för det han gör idag, så det kan väl anstå en stund till hoppas jag.

Ja 3600 är bättre än 5500 men sämre än 5600 som dock kostar mer.

10600K är minst lika bra så hittar du billigt så visst. Skillnaden är att det är begagnat (antar jag).

Kollade just video om 970 i Fortnite från zWORMz Gaming som jag brukar titta på och det verkar klara 1080p low på över 100fps. Medium också över 60 medan high var för krävande. Men ja duger 1080p low/medium så kan man definitivt vänta lite med nytt grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja 3600 är bättre än 5500 men sämre än 5600 som dock kostar mer.

10600K är minst lika bra så hittar du billigt så visst. Skillnaden är att det är begagnat (antar jag).

Kollade just video om 970 i Fortnite från zWORMz Gaming som jag brukar titta på och det verkar klara 1080p low på över 100fps. Medium också över 60 medan high var för krävande. Men ja duger 1080p low/medium så kan man definitivt vänta lite med nytt grafikkort.

Ja det duger nog åt honom nått år till, sen kanske jag lyfter över mitt 1080 till hans dator och köper något roligare till mig själv. Eventuellt.

Men skulle du säga att detta är en rimlig väg att gå, eller finns det nått mått av dumsnålhet här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Ja det duger nog åt honom nått år till, sen kanske jag lyfter över mitt 1080 till hans dator och köper något roligare till mig själv. Eventuellt.

Men skulle du säga att detta är en rimlig väg att gå, eller finns det nått mått av dumsnålhet här?

10600K kitet ger väldigt liten möjlighet till uppgradering längre fram. 10900K möjligen då men är fortfarande samma generation bara lite fler kärnor.

3600 ger möjlighet att uppgradera till Ryzen 5600, 5700 eller 5800X3D framöver. Dock skulle jag då satsa på ett B550 moderkort även om det kostar någon hundralapp mer så du får PCI4.0 och lite bättre VRM.

Du skulle också kunna välja Socket 1700 intel med en 12100F. Då går det att uppgradera åtminstone till 14000 serien som kommer strax.

AM5 blir nog för dyrt dock. Även med billigaste grejerna är det ca 6000kr bara för processor, moderkort och RAM.

Jag skulle dock inte säga att något alternativ är dumsnålt. Har man en budget får man försöka göra det bästa med den. Dumsnålt vore att köpa typ ett RX 6500XT grafikkort istället för läggs lite mer för mycket bättre 6600 men alla dessa processorer skulle jag säga för pengarna är ok. Finns budget för det finns såklart bättre men någonstans måste man ju sätta gränsen. Annars sitter man snart där med en 7800X3D och RTX 4090 med fint moderkort och undrar varför datorn kostar 40k.

Du kan ju skriva här vad du hittat du vill köpa och så kan du få feedback på det. Ibland finns det något som är klart bättre för samma pris eller billigare som är lika bra. Men ofta är det hugget som stucket. Intel eller AMD har båda ok alternativ. 12100F är lite bättre i spel än 3600 men kostar lite mer och har dyrare moderkort. Så för och nackdelar med båda.

Vill du däremot köpa något som ska räcka i säg 5 år utan uppgradering så är nog alla dessa för klena men då behövs nog budgeten upp lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

10600K kitet ger väldigt liten möjlighet till uppgradering längre fram. 10900K möjligen då men är fortfarande samma generation bara lite fler kärnor.

3600 ger möjlighet att uppgradera till Ryzen 5600, 5700 eller 5800X3D framöver. Dock skulle jag då satsa på ett B550 moderkort även om det kostar någon hundralapp mer så du får PCI4.0 och lite bättre VRM.

Du skulle också kunna välja Socket 1700 intel med en 12100F. Då går det att uppgradera åtminstone till 14000 serien som kommer strax.

AM5 blir nog för dyrt dock. Även med billigaste grejerna är det ca 6000kr bara för processor, moderkort och RAM.

Jag skulle dock inte säga att något alternativ är dumsnålt. Har man en budget får man försöka göra det bästa med den. Dumsnålt vore att köpa typ ett RX 6500XT grafikkort istället för läggs lite mer för mycket bättre 6600 men alla dessa processorer skulle jag säga för pengarna är ok. Finns budget för det finns såklart bättre men någonstans måste man ju sätta gränsen. Annars sitter man snart där med en 7800X3D och RTX 4090 med fint moderkort och undrar varför datorn kostar 40k.

Du kan ju skriva här vad du hittat du vill köpa och så kan du få feedback på det. Ibland finns det något som är klart bättre för samma pris eller billigare som är lika bra. Men ofta är det hugget som stucket. Intel eller AMD har båda ok alternativ. 12100F är lite bättre i spel än 3600 men kostar lite mer och har dyrare moderkort. Så för och nackdelar med båda.

Vill du däremot köpa något som ska räcka i säg 5 år utan uppgradering så är nog alla dessa för klena men då behövs nog budgeten upp lite.

Tack för din hjälp! Jag ska se vad marknaden har att erbjuda de närmsta veckorna, men då vet jag lite hur jag bör resonera. Tusen tack!

Hittar jag nått så skriver jag väl i tråden igen så får vi se 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har nu skattat följande begagnat:
Ryzen 5 3600
212 evo kylare
550w evga supernova agg
32gb 3600mhz ddr4
Gpu: rx 6600

Kan dettavara ett ok moderkort till ovanstående?

Därutöver är ambitionen att köpa en m2 1 tb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Har nu skattat följande begagnat:
Ryzen 5 3600
212 evo kylare
550w evga supernova agg
32gb 3600mhz ddr4
Gpu: rx 6600

Kan dettavara ett ok moderkort till ovanstående?

Därutöver är ambitionen att köpa en m2 1 tb ssd.

Helt ok moderkort till en bra peng. Kör själv med det till min 5600 CPU. Brädan har bara en plats för m.2 SSD kan vara bra att ha i åtanke men jag kompletterar med en SATA SSD så det är inga konstigheter. Ser ut att bli en helt ok dator till en 10åring!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | Corsair CV650 650W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Helt ok moderkort till en bra peng. Kör själv med det till min 5600 CPU. Brädan har bara en plats för m.2 SSD kan vara bra att ha i åtanke men jag kompletterar med en SATA SSD så det är inga konstigheter. Ser ut att bli en helt ok dator till en 10åring!

Tusen tack för din input!