Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Köpråd 35-55k

Hejsan, jag har sålt min nuvarande dator och ska bygga en ny.
Spelar mycket mmo men överlag alla typer av spel.

Suttit och läst och knoppat på en ny. Men vill ha era åsikter på bygget, något som går att göra bättre för samma peng alt lite lite mer.

Vill hålla mig till Amd och Nvidia
Kan tänka mig ett 4090, om iden att fortsätta på 1440p men vill kunna ha datorn en lång tid framöver inte är allt för dum.

Önskar förslag på schyst skärm med 1440, behöver inte vara välvd och önskar ingen Samsung skärm (den jag hade var mindre en bra upplevelse)

Hoppas länken fungerar
https://www.inet.se/datorbygge/b1413402/dator-2023

Visa signatur

🎮 → Ryzen 7 7700x • X670E-F Gaming Wifi • 32GB, 6000mhz Dominator • Asus Tuf 3070Ti • EK 360 Elite
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Här har du ett ganska mycket bättre bygge för ganska mycket mindre pengar. Och att betala 40k utan att få ett 4090 är ganska sjukt.

Gick upp till 4090 för det är den prestandan man förtjänar på denna budgeten.

Bytte psu då den du valde inte är atx 3.0 vilket är skönt för 4090 och sen den jag valde har mer watt.

Noctua kylarna är inget jag skulle rekommendera just nu. Dom kostar alldeles för mycket och ger för lite. Kylaren jag valde presterar lika bra som din och kostar väldigt mycket mindre.

Valde annat ram som kostar mindre och gör exakt samma sak.

990 PRO är inte alls värt det. Och en med värmespridare är speciellt inte värt det. Den jag valde är inte mycket sämre och kostar nästan hälften. Sen att köpa 2 diskar är inte så vanligt nu. Och det är bara bättre att uppgradera när du faktiskt behöver det.

X670 moderkort är inget värt det. Det finns ingen anledning en vanlig person skulle behöva ha ett sådant moderkort så spara finns pengar och skaffa något du kommer ha exakt samma nytta av. Och här får du en länk där du kan få 25 euro av på moderkortet jag valde.

https://promotion.asus.com/en/nordics/back-to-school-2023

Visa signatur

|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/MPSbu.png

Här har du ett ganska mycket bättre bygge för ganska mycket mindre pengar. Och att betala 40k utan att få ett 4090 är ganska sjukt.

Gick upp till 4090 för det är den prestandan man förtjänar på denna budgeten.

Bytte psu då den du valde inte är atx 3.0 vilket är skönt för 4090 och sen den jag valde har mer watt.

Noctua kylarna är inget jag skulle rekommendera just nu. Dom kostar alldeles för mycket och ger för lite. Kylaren jag valde presterar lika bra som din och kostar väldigt mycket mindre.

Valde annat ram som kostar mindre och gör exakt samma sak.

990 PRO är inte alls värt det. Och en med värmespridare är speciellt inte värt det. Den jag valde är inte mycket sämre och kostar nästan hälften. Sen att köpa 2 diskar är inte så vanligt nu. Och det är bara bättre att uppgradera när du faktiskt behöver det.

X670 moderkort är inget värt det. Det finns ingen anledning en vanlig person skulle behöva ha ett sådant moderkort så spara finns pengar och skaffa något du kommer ha exakt samma nytta av. Och här får du en länk där du kan få 25 euro av på moderkortet jag valde.

https://promotion.asus.com/en/nordics/back-to-school-2023

Jamen se där, helt rätt att lägga ut frågan

Du har ingen rekommendation på skärm?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 7 7700x • X670E-F Gaming Wifi • 32GB, 6000mhz Dominator • Asus Tuf 3070Ti • EK 360 Elite
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Jamen se där, helt rätt att lägga ut frågan

Du har ingen rekommendation på skärm?

Här har du någr
A skärmar att välja mellan går från billigast till dyrast i den ordningen. Alla skärmar är ej välvda och inga Samsung skärmar.

Första är en så basic 1440p skärm det blir. Alltså i denna budgeten rekommenderar jag inte direkt den.

Andra är en ips skärm vilket är det minsta jag rekommenderar. Men ändå ganska basic.

Om du vill ha en skärm för mycket Hz är tredje bäst. Kör 240hz vilket är väldigt bra.

Nästa är en 4k skärm vilket ändå funkar för din dator. Du kommer ändå få mycket fps.

Nästa är en extremt bra skärm som är oled. Och den kommer ge dej bra bild.

Sen så finns det andra storlekar och sånt men det är bara du som vet vad du gillar.

Visa signatur

|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/sZMvv.png

Här har du någr
A skärmar att välja mellan går från billigast till dyrast i den ordningen. Alla skärmar är ej välvda och inga Samsung skärmar.

Första är en så basic 1440p skärm det blir. Alltså i denna budgeten rekommenderar jag inte direkt den.

Andra är en ips skärm vilket är det minsta jag rekommenderar. Men ändå ganska basic.

Om du vill ha en skärm för mycket Hz är tredje bäst. Kör 240hz vilket är väldigt bra.

Nästa är en 4k skärm vilket ändå funkar för din dator. Du kommer ändå få mycket fps.

Nästa är en extremt bra skärm som är oled. Och den kommer ge dej bra bild.

Sen så finns det andra storlekar och sånt men det är bara du som vet vad du gillar.

Oh den där Corsair skärmen va ju inte dålig, Blir nog den om jag kör 1440p, är lite kluven om jag ska köra 4k eller 1440p =S
Känns som att jag köper en dator som kommer klara 4k utan problem, men samtidigt har jag inte lust att behöva köpa ny skärm om några år för att datorn inte klarar 4k längre..... Man kan ju ha större vardagsproblem känner jag...

Visa signatur

⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Kan flika in med att jag gick från en 1080p skärm till en 4k innan sommaren och gud vilken skillnad det blev. Trodde själv inte att det skulle bli sån skillnad. Spelen känns mer levande för mig iaf.

Nu vet jag inte om samma skillnad blir mellan 1440p och 4k men om du älskar att glida runt i fina miljöer så kan jag inte annat en rekommendera 4k.

Själv har jag denna:
https://www.inet.se/produkt/2222701/cooler-master-27-tempest-...

Otroligt nöjd är jag iaf.

Edit:
Det enda som jag inte testat med skärmen är benen (stativet) då jag har skärmen på en separat arm!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Oh den där Corsair skärmen va ju inte dålig, Blir nog den om jag kör 1440p, är lite kluven om jag ska köra 4k eller 1440p =S
Känns som att jag köper en dator som kommer klara 4k utan problem, men samtidigt har jag inte lust att behöva köpa ny skärm om några år för att datorn inte klarar 4k längre..... Man kan ju ha större vardagsproblem känner jag...

alltså detta är ju typ den näst bästa datorn som finns just nu. Så 4k klarar den galant. Det jag tycker är en bättre fråga är oled vs 4k. För olika personer gillar olika saker. Så vad spelar mest roll för dej. Färgen eller bild kvalitet. Men jag tror att du kommer bli nöjd med vilket val du än gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

alltså detta är ju typ den näst bästa datorn som finns just nu. Så 4k klarar den galant. Det jag tycker är en bättre fråga är oled vs 4k. För olika personer gillar olika saker. Så vad spelar mest roll för dej. Färgen eller bild kvalitet. Men jag tror att du kommer bli nöjd med vilket val du än gör.

Oled verkar vara "stora" skärmar (rätta mig om jag har fel), jag vill hålla mig mellan 27-32"

Tittar lite på en Corsair 32" Xenon 4k som jag tycker verkar intressant

Visa signatur

⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Oled verkar vara "stora" skärmar (rätta mig om jag har fel), jag vill hålla mig mellan 27-32"

Tittar lite på en Corsair 32" Xenon 4k som jag tycker verkar intressant

oled har inget med stora skärmar att göra. Den jag valde alltså xenon är 27". Utan oled är hur snygg färgarna är och specielt hur mörk den svarta är. Så oled har inget med den saken

https://komponentkoll.se/produkt/1380391-corsair-32-sk-rm-xen... altså denna då.

Sen den 4k skärmen du titar på är väldigt dyr. jag skulle nog ha tagit något sånt här istället för ganska mycket mindre men har ingäfär samma specs.

https://komponentkoll.se/produkt/149251-aoc-32-agon-ag324ux-4...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, frugan fick syn på min plan och gick i taket.
Blir att dra ner lite, behåller min nuvarande skärm 1440p

Och funderar på ett 7900xtx istället. Men läst att amd är sega med uppdateringar av drivrutinerna etc.
Är detta gammalt eller kvarstående problem?
Och är Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ ett bra val?

Visa signatur

⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unrated:

HAHAHA, episkt :D. Vi har det inte lätt vi datornördar inte...

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Prime Z790 [] CPU: 13600K [] GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC [] RAM: Kingston Fury Beast 32 GB DDR5 [] LAGRING: Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 4 2TB [] KYLNING: Corsair iCUE H150i RGB Pro XT [] PSU: Corsair AX860i platinum [] BILDSKÄRM: LG 34GP950G 180hz [] CHASSI: Fractal Design Define 7
LAPTOP: Apple MacBook M1 2020 [] SPELKONSOL: Microsoft Xbox Series X FILSERVER: 14 TB lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Och funderar på ett 7900xtx istället. Men läst att amd är sega med uppdateringar av drivrutinerna etc.

7900 XTX är ett utmärkt val för superhög prestanda för "budget" pris. Med ett sånt kan du utan problem köra 4k upplösning så länge du inte ska köra tung ray tracing (eller 1440p med väldigt hög FPS). Du sparar uppåt 10k med t.ex. detta:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7285937

Sen skulle jag varmt rekommendera i alla fall delvis separat ekonomi i ett parförhållande med eller utan barn. Är så jäkla skönt att inte behöva diskutera vad som är rimligt för saker som inte är nödvändigheter (har själv barn och hus med sambo och inte gemensam ekonomi så jag vet att det går att lösa bra om båda vill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Alltså 7900 xtx är ett riktigt bra kort och kommer utprestera ett 4080 i många spel. Och för 7000 serien har drivrutiner varit riktigt bra. Det är mäst för typ 5000 serien och äldre som det har varit strul på. Sapphire nitro+ varianten är nog den bästa som finns. Men engentlien spelar det knappt någon roll vilken du väljer. Då den största skillnaden är design och du ska ha solid fönster så gör ju det inget. https://komponentkoll.se/produkt/1362890-asrock-radeon-rx-790... jag hade rekommenderat denna mäst då den är billigast. Men då asrock rent känerelt inte ses som det bästa märket kanske denna är bättre. https://komponentkoll.se/produkt/1360075-sapphire-radeon-rx-7... detta är sapphires lite mer budget variant och blir ju typ 1k billigare. Och med tanke på att skillnaden nog inte är stor blir nog denna bra. Hoppas detta kan hjälpa lite. Fattar också att din fru blir lite tokig på den där kostnaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag försöker dagligen motivera mig själv till att tycka ett 4090 är värt de. Om jag slår till så måste jag komma på hur man smyger in med kortet utan att väcka uppmärksamhet, det är ju ingen liten pjäs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag försöker dagligen motivera mig själv till att tycka ett 4090 är värt de. Om jag slår till så måste jag komma på hur man smyger in med kortet utan att väcka uppmärksamhet, det är ju ingen liten pjäs.

Du får väl smyga in med det typ 03.00 eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du får väl smyga in med det typ 03.00 eller nåt.

Tänk dig själv om man kommer smygandes och halvvägs in så tända lampan 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Nej, skulle inte säga att AMD är sega med drivrutiner gemerellt sätt jämfört med Nvidia, kan bli lite hit and miss från bådas håll om man har otur men oftast funkar allt bra. Det var mer 3+ år sedan

För 1440p är 7900xtx generellt sätt ett bättre val ja, endast vissa spel med extrem raytracing (t.ex cyberpunk) kan få problem. Inte för VR heller. Sapphire Nitro+ är nog bra

Du kan också spara 1500-2000kr på psun, chassit och moderkortet. Behövs ej 1250w, 850w räcker utan problem till 4090 och till 7900xtx med 7800x3d räcker 750w.

Nästa steg i att spara pengar hade vart cpu nedgradering till 7700x eller 7600x, då realistiskt sätt kommer det inte göra någon märkbar skillnad i 90% av spelen

(jag baserade detta alltså på Daytones förslag)

Permalänk
Medlem

Här kommer ett exempel med de första besparingar rwkk nämner (bara för att få siffrorna på print). Med Sapphire Nitro+ om det skulle vara den.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Hejsan, jag har sålt min nuvarande dator och ska bygga en ny.
Spelar mycket mmo men överlag alla typer av spel.

Suttit och läst och knoppat på en ny. Men vill ha era åsikter på bygget, något som går att göra bättre för samma peng alt lite lite mer.

Vill hålla mig till Amd och Nvidia
Kan tänka mig ett 4090, om iden att fortsätta på 1440p men vill kunna ha datorn en lång tid framöver inte är allt för dum.

Önskar förslag på schyst skärm med 1440, behöver inte vara välvd och önskar ingen Samsung skärm (den jag hade var mindre en bra upplevelse)

Hoppas länken fungerar
https://www.inet.se/datorbygge/b1413402/dator-2023https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1413402/dator-2023

När du ändå lägger så mycket hade jag kört på 4090, hade även kört en 4TB ssd istället för 2 mindre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag hade inte gått ned mot 7600/7700, det är märkbart bättre med X3d i många spel, framförallt i fps lows

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Har du tid och lust att spela mycket? Spelar du krävande spel där du drar nytta av 4090? Har du budget för att kunna spendera så mycket pengar utan att det påverkar dig allt för mycket?

Om ja på allt så är det väl värt det. Annars nej.

Jag har varken tid eller pengar och kör inga extremt krävande spel så för mig är det inte värt det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Tänk dig själv om man kommer smygandes och halvvägs in så tända lampan 😂

Vilken pli de har på er, min flicka blir glad när jag bygger, hon tänder på de.