Sval laptop med långbatteritid, Macbook Air M1 eller något annat alternativ?

Permalänk
Medlem

Sval laptop med långbatteritid, Macbook Air M1 eller något annat alternativ?

Hej! Har börjat inse att jag behöver en laptop med lång batteritid och som inte grillar en vid beröring. Min 13" Dell XPS 9310 trivs jag bra med men med en batteritid på i bästa fall 3-4 timmar och känns som att fingra en spisplatta så behöver jag nog något annat.

Den kanske mest uppenbara modellen är väl den idag gamla instegsmodellen Macbook Air M1 13,6" 8GB/256GB som för stunden verkar gå att få tag i för runt 11500kr-12000kr. Har sett den billigare tidigare men när M2-modellerna också finns, till högre pris, och jag öht inte är en Apple-användare så vänder jag mig till er med mer erfarenhet.

Användningsområdet är egentligen vad jag använder min XPS till idag, mest surf och mediakonsumtion. Lättare spelande också även om det blivit dåligt med det med just XPS'en. Osäker på om jag behöver 16GB RAM ens, tänker lite som så att jag helt enkelt byter upp mig senare om behovet infinner sig. 8GB RAM på min XPS (ej utbytbar) är lite halvtight men OS X kanske är lite minnessnålare?

Windowsbaserade datorer går också bra, min XPS har för formfaktorn rätt kass batteritid. Men den var billig också (de som minns när Dell tok-reade denna i början av 2021). Chromebooks går helt bort. Budget är relativt obegränsad (men inte i denna nivån: https://www.sweclockers.com/nyhet/37204-hp-spectre-foldable-a... xD) men i detta fallet är det overkill med prestanda. Batteritid och en tillräckligt sval dator att man inte bränner sig eller det den står på men fortfarande en fullt funktionellt fungerande dator är det som är det lite mer viktiga.

Alternativet kanske en M1-baserad Ipad med tangentbord? Är på tok för dåligt insatt som sagt, Ipad känns mer begränsad än en Macbook.

Mvh
Anders

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE
Konsoller: Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Medlem

Har du testat Mac?
Om inte, fråga om du kan låna en dator av någon kompis/arbetskollega, nån timme minst om de inte har nått överblivet.
Tänker att du vill testa mac os innan du köper en dator för 10 000+, är ändå en del pengar.

Mac vs Windows find det många fanboys trådar om, bästa är att avgöra själv.

Med det sagt, M1 datorn är helt okej med bra batteritid.
(Frun som använder så kan inte säga hur länge)

Du kan även kolla om ditt batteri blivit dåligt (tror du hittar det i bios), jag bytte batteri på min XPS nyligen och den fick nytt liv för nån hundring.
Kolla även att du inte kör på prestanda läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hej! Har börjat inse att jag behöver en laptop med lång batteritid och som inte grillar en vid beröring. Min 13" Dell XPS 9310 trivs jag bra med men med en batteritid på i bästa fall 3-4 timmar och känns som att fingra en spisplatta så behöver jag nog något annat.

Den kanske mest uppenbara modellen är väl den idag gamla instegsmodellen Macbook Air M1 13,6" 8GB/256GB som för stunden verkar gå att få tag i för runt 11500kr-12000kr. Har sett den billigare tidigare men när M2-modellerna också finns, till högre pris, och jag öht inte är en Apple-användare så vänder jag mig till er med mer erfarenhet.

Användningsområdet är egentligen vad jag använder min XPS till idag, mest surf och mediakonsumtion. Lättare spelande också även om det blivit dåligt med det med just XPS'en. Osäker på om jag behöver 16GB RAM ens, tänker lite som så att jag helt enkelt byter upp mig senare om behovet infinner sig. 8GB RAM på min XPS (ej utbytbar) är lite halvtight men OS X kanske är lite minnessnålare?

Windowsbaserade datorer går också bra, min XPS har för formfaktorn rätt kass batteritid. Men den var billig också (de som minns när Dell tok-reade denna i början av 2021). Chromebooks går helt bort. Budget är relativt obegränsad (men inte i denna nivån: https://www.sweclockers.com/nyhet/37204-hp-spectre-foldable-a... xD) men i detta fallet är det overkill med prestanda. Batteritid och en tillräckligt sval dator att man inte bränner sig eller det den står på men fortfarande en fullt funktionellt fungerande dator är det som är det lite mer viktiga.

Alternativet kanske en M1-baserad Ipad med tangentbord? Är på tok för dåligt insatt som sagt, Ipad känns mer begränsad än en Macbook.

Mvh
Anders

Batteritiden på M1 är väldigt bra. Klarar mig under hela arbetsdagen utan att ladda (varpå kollegorna får panik 40 min in i varje möte).

iPad är mer begränsad än Mac men det beror väl på vad du ska göra. Privat har jag ett par Windows burkar (kidsens) och en iPad Pro M2 med Magic Keyboard för slösurf. Fungerar till det mesta men inget jag skulle välja om det skulle vara min enda dator.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 3070 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF750, 49”
2: AM4 3600, RTX 2080, B550-I, 16GB 3600MHz, SF600, 34”
3: AM4 3600, RTX 3060 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF450, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Min 13" Dell XPS 9310 trivs jag bra med men med en batteritid på i bästa fall 3-4 timmar och känns som att fingra en spisplatta så behöver jag nog något annat.

Har du undervoltat CPU/GPU? Vad kör du för någon powercfg (kolla med "powercfg /a")?

ThrottleStop och S3 Sleep State har gjort underverk på min Dell XPS 13 9380.

Microsoft försöker tvinga alla laptops att köra "Modern Standby", vilket suger ur batteriet i viloläget.

Har även en MacBook Air M1 som är bättre än XPS:en i "allt", men mina tweak ovan gör min Dell till en helt ok surfdator.

Permalänk
Medlem

Beklagar sent svar samtliga, har varit en rörig vecka. Tack för alla era synpunkter, blivit en del att fundera på utifrån detta.

Har börjat snegla på denna Lenovo Yoga 7 med 2-in-1 stöd. Lite osäker på om jag behöver sån funktionalitet. Lite för likt den XPS 13 jag idag har men kanske inte är en nackdel heller. Bättre batteritid, bättre skärm: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Skrivet av Sions:

Har du testat Mac?
Om inte, fråga om du kan låna en dator av någon kompis/arbetskollega, nån timme minst om de inte har nått överblivet.
Tänker att du vill testa mac os innan du köper en dator för 10 000+, är ändå en del pengar.

Mac vs Windows find det många fanboys trådar om, bästa är att avgöra själv.

Med det sagt, M1 datorn är helt okej med bra batteritid.
(Frun som använder så kan inte säga hur länge)

Du kan även kolla om ditt batteri blivit dåligt (tror du hittar det i bios), jag bytte batteri på min XPS nyligen och den fick nytt liv för nån hundring.
Kolla även att du inte kör på prestanda läge.

Bra synpunkter! Har mycket riktigt inte använt en Mac-dator denna sida av milleniumskiftet. Har nog inte möjlighet att låna någon. Jag kommer ju använda den mer för själva plattformen och webbläsaren i datorform. Hur systemet i övrigt fungerar är jag osäker på hur viktigt det egentligen är för mig. Apple kommer inte kunna konvertera mig, hoppas jag, då de inte har något att erbjuda mig för mina egentliga behov från en dator. Deras presentation förra veckan (?) gav mig nästan hjärnblödning. xD Iphone 15-presentationen dvs.

Tog en titt, batteriet är i bra skick. Fipplat lite på prestandaläget men denna dator har aldrig haft bra batteritid. De där upp till 4 timmar har varit sedan början. Men bra sak att ta upp, dessvärre var det inte så enkelt i mitt fall.

Skrivet av cheddar_bob5:

Batteritiden på M1 är väldigt bra. Klarar mig under hela arbetsdagen utan att ladda (varpå kollegorna får panik 40 min in i varje möte).

iPad är mer begränsad än Mac men det beror väl på vad du ska göra. Privat har jag ett par Windows burkar (kidsens) och en iPad Pro M2 med Magic Keyboard för slösurf. Fungerar till det mesta men inget jag skulle välja om det skulle vara min enda dator.

Låter bra!

Hade gillat om man kunde köra dator OS'et direkt på de M1-baserade Ipadsen men förstår jag det rätt att de fortfarande kör iOS? Känns som valet av OS begränsar vad dessa kan göra. Typ en iPad gen 9 för ca 3990kr som då dessutom är en model från 2021 känns lite väl begränsad idag. Har också sneglat lite på Inrego men antingen är det väldigt gamla Ipads, rätt slitna eller så kommer man för nära nypris med sämre garantier.

Skrivet av walkir:

Har du undervoltat CPU/GPU? Vad kör du för någon powercfg (kolla med "powercfg /a")?

ThrottleStop och S3 Sleep State har gjort underverk på min Dell XPS 13 9380.

Microsoft försöker tvinga alla laptops att köra "Modern Standby", vilket suger ur batteriet i viloläget.

Har även en MacBook Air M1 som är bättre än XPS:en i "allt", men mina tweak ovan gör min Dell till en helt ok surfdator.

Har inte gjort något speciellt med denna. Kört den rätt standard sedan köp. Uppgraderade till Windows 11 förra året men ångrade mig. Körde in någon Linux-distro, ångrade mig ännu mer och återställde sedan Windows 10 igen.

Throttlestop låser upp prestanda eller missuppfattar jag? Har inte något problem med batteridränage när datorn ligger i viloläget utan mer att den drar ur sig snabbt när den är igång. Bara streama video genom nätverket kan ge 3-4 timmars batteritid på en full laddning.

Kommandot ger följande resultat:

Låter vettigt! Billigaste och effektivaste vore ju att köra på med denna. Kan nog acceptera att ta med min laptop-kudde och ladda datorn oftare med iofs. Är ju så jag använder datorn normalt sett hemma. Men oftast dockad. För köksdatoranvändning men också laddning.

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE
Konsoller: Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Snusfri

Om du har Benify så skulle jag kolla på Samsung Galaxy Book 3 med i7-1355U, 16GB RAM och 512GB SSD som just nu är på rea för 10120:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du har Benify så skulle jag kolla på Samsung Galaxy Book 3 med i7-1355U, 16GB RAM och 512GB SSD som just nu är på rea för 10120:-

Är erbjudandet kvar? Hittar det nämligen inte via Benify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Är erbjudandet kvar? Hittar det nämligen inte via Benify.

Den finns kvar! Sök på "NP750XFG-KA3SE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Den finns kvar! Sök på "NP750XFG-KA3SE"

Hm…kostar 12490 kr och finns ej i lager för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Hm…kostar 12490 kr och finns ej i lager för mig.

Gick du genom Benify-appen? Jag får samma pris som @THB här. Dock visas "ej i lager" just nu, men det brukar inte vara helt pålitligt av vad jag märkt tidigare.