Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Köpråd: speldator för 20k

Hej!

2014 gjorde jag en tråd där jag frågade om hjälp för ett bygge. Den datorn har nu varit mig trogen alla dessa år och jag är evigt tacksam till de köpråd jag fick då. Det har nu blivit dags med ett omtag i sin helhet som ni säkert kan förstå...

Mina krav är egentligen rätt simpla då min användning inte är nischad på något märkvärdigt sätt. Jag värdesätter högre FPS på samtliga spel mer än grafiken, men är självklart ute efter det bästa av båda världar.

• Datorn ska användas för vardagligt användande & spel

• En budget på ca 20 tkr, håller man sig någon tusenlapp under är det toppen, men jag kan även tänka mig uttöka budgeten (låt säga till 25 tkr) om det skulle vara en tydlig fördel att göra det mer påkostat.

• Datorn jag har idag har hållit i 9 år med mindre uppgraderingar, så jag ser gärna detta bygge vara "framtidssäkrat" ett tag framöver, men så som tekniken utvecklas är det självklart svårt att säga.

I tråden för 9 år sedan fick jag en kundkorg länkad till mig som utgjorde grunden och diskussionerna, så är det möjligt med samma är det ju självklart smidigast om det är så att en och en samma sida har samtliga komponenter och bäst pris på dessa att få detta länkat.
Men det kanske är mycket att be om, då tar jag bara rekommendationer på samtliga komponenter och gör beställningar här och där.

Hoppas på goda diskussioner och att Sweclockers can do it again!

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Bygger du själv eller vill du att datorn byggs för dig? Har du nån preferens gällande storleken?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan behövas mer grundförutsättningar:
Ska du ha datorn till enbart spel eller även något annat typ videoredigering, rendering, AI eller liknande?

Vad ska du köpa och vad har du redan?
Är det hela datorn inklusive chassi+ nätagg osv?
Behöver du några tillbehör också, typ mus, tangentbord, skärm osv i budgeten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Bygger du själv eller vill du att datorn byggs för dig? Har du nån preferens gällande storleken?

Jag skulle någonstans vilja bygga den själv, men samtidigt känner jag för bästa utfall och resultat att låta någon som faktiskt arbetar med detta att få göra det. Så jag kör nog på det sistnämnda.

Vad gäller storlek spelar det ingen större roll, har idag Fractal Design Define R5 Svart och vet inte om det anses vara litet, mittemellan eller stort idag? Men något liknande hade varit bra, förhoppningsvis inte jättemycket större då om det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

Jag skulle någonstans vilja bygga den själv, men samtidigt känner jag för bästa utfall och resultat att låta någon som faktiskt arbetar med detta att få göra det. Så jag kör nog på det sistnämnda.

Vad gäller storlek spelar det ingen större roll, har idag Fractal Design Define R5 Svart och vet inte om det anses vara litet, mittemellan eller stort idag? Men något liknande hade varit bra, förhoppningsvis inte jättemycket större då om det inte behövs.

Define R5 anses i dagens läge vara ett massivt chassi, med volym på 55 liter.

Jag kan titta på något från en och samma butik, så att du kan få den ihopbyggd. Men samtidigt så är det ju verkligen kul att bygga, och välidigt enkelt, så jag tror nog att du kan göra det själv.

Här är en build i Asus AP201, som är ett mATX-chassi på 33 liter:

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan behövas mer grundförutsättningar:
Ska du ha datorn till enbart spel eller även något annat typ videoredigering, rendering, AI eller liknande?

Vad ska du köpa och vad har du redan?
Är det hela datorn inklusive chassi+ nätagg osv?
Behöver du några tillbehör också, typ mus, tangentbord, skärm osv i budgeten?

Enbart spel. Det är inte omöjligt att jag doppar tårna i AI i framtiden men det är inte fokus och ska inte vara optimerat för det. Är det så att bygget ändå klarar av det i viss mån är det ju bra. Förstår att det kanske är dumt, men jag vill att den ska vara så heltäckande som möjligt men i slutändan är fokus på spel.

Jag är ute efter hela datorn inklusive allt. Jag kommer inte återanvända något från nuvarande PC.
Har tänkt att inget annat än datorn och dess komponenter ska utgöra budgeten, men låt säga att slutbygget hamnar på ~18tkr och med skärm 25tkr är det strålande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

Enbart spel. Det är inte omöjligt att jag doppar tårna i AI i framtiden men det är inte fokus och ska inte vara optimerat för det. Är det så att bygget ändå klarar av det i viss mån är det ju bra. Förstår att det kanske är dumt, men jag vill att den ska vara så heltäckande som möjligt men i slutändan är fokus på spel.

Jag är ute efter hela datorn inklusive allt. Jag kommer inte återanvända något från nuvarande PC.
Har tänkt att inget annat än datorn och dess komponenter ska utgöra budgeten, men låt säga att slutbygget hamnar på ~18tkr och med skärm 25tkr är det strålande.

Här är en build på 20,5tkr. Jag kan se om jag får ner den mot 18 000kr, men tyvärr är det lite ett gap i marknaden. När du går ner under 7800 XT så ger både 7700 XT och 4060 Ti sämre prestanda/krona, vilket ju är lite dumt. Samma gäller också på processorsidan - ett hopp till 7600 innebär 1400kr, men då får du bara 6 kärnor och 12 trådar, vilket visserligen är helt tillräckligt, men som på sikt nog kan bli ett dåligt val.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/hq8bAZ5SrkgZa1JKjNbEPb6zlzM/doovdes-20tkr-18-9-2023

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Här är en build på 20,5tkr. Jag kan se om jag får ner den mot 18 000kr, men tyvärr är det lite ett gap i marknaden. När du går ner under 7800 XT så ger både 7700 XT och 4060 Ti sämre prestanda/krona, vilket ju är lite dumt. Samma gäller också på processorsidan - ett hopp till 7600 innebär 1400kr, men då får du bara 6 kärnor och 12 trådar, vilket visserligen är helt tillräckligt, men som på sikt nog kan bli ett dåligt val.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/hq8bAZ5SrkgZa1JKjNbEPb6zlzM/doovdes-20tkr-18-9-2023https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/hq8bAZ5SrkgZa1JKjNbEPb6zlzM/doovdes-20tkr-18-9-2023

I ärlighetens namn betalar jag hellre mer för något som fungerar på sikt än att "snåla" på några tusenlappar. Därav hamnar väl maxbudget på 25tkr, men om det inte är någon större skillnad vad jag får för 20 tkr jämfört med 25 tkr kan man ju spara in de pengarna för lägga på skärmbudgeten.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför komponentkoll bråkar men alla delar finns hos Proshop.
Annars är PSU för 1499 på Komplett & Grafikkortet på Inet för 7190 inget dåligt val.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

I ärlighetens namn betalar jag hellre mer för något som fungerar på sikt än att "snåla" på några tusenlappar. Därav hamnar väl maxbudget på 25tkr, men om det inte är någon större skillnad vad jag får för 20 tkr jämfört med 25 tkr kan man ju spara in de pengarna för lägga på skärmbudgeten.

Ja, då skulle jag rekommendera nåt i stil med det ovan. Det jag funderar mest på är processorn. Alternativen i stort är;

- Ryzen 5 7600; Den mest prisvärda spelprocessorn just nu. 6 snabba kärnor med 12 trådar för strax under 3000kr. Helt klart tillräckligt snabb för alla spel som finns nu, och lär va det en tid framöver. Då kan du också spara pengar för att uppgradera om 3 år eller så, och fortfarande "antagligen" använda samma moderkort och ram.

- Ryzen 7 7700X; En processor som har allt du behöver, och en del framtidssäkerhet till. Kostar 4400kr, men kommer att hålla lite längre än 7600 då den har 2 kärnor extra. Knappast inte lika prisvärt som att köpa 7600 och uppgradera senare, men ändå ett bra alternativ.

- Ryzen 7 7800X3D; Den ultimata spelprocessorn just nu. Grymt mycket prestanda, utan att du betalar för något du inte behöver. Kostar 5200kr, vilket tar dig över budget, men ger också mycket för pengarna med tanke på segmentet. Skulle du spendera 25 000kr skulle jag definitivt rekommendera den, men det är också mer pengar, och du märker kanske inte någon skillnad på den och de övriga innan du uppgraderar grafikkortet i nåt skede.

Jag satte in 7700X som en kompromiss, eftersom den också passade bättre in i budgeten, men ingen av dem är ett dåligt alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är mitt färslag, som jag funderar själv på att köpa själv.

Tar du bort bildskärmen så hamnar du under 20k.

Jag har valt AM5 så det finns rum för uppgradering om det skulle behövas och ett RX7800XT ( går ju att byta mot ett 7700 om man vill spara några hundralappar )

Du kan även lägga till att Inet bygger datorn för en 700kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8q8bATy6B1cwom9AqJ8dHagYVdw/dator-20k

https://www.inet.se/kundvagn/bild/6q8bAbNJhqdFjH9MsGrpHe4QEBo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Ja, då skulle jag rekommendera nåt i stil med det ovan. Det jag funderar mest på är processorn. Alternativen i stort är;

- Ryzen 5 7600; Den mest prisvärda spelprocessorn just nu. 6 snabba kärnor med 12 trådar för strax under 3000kr. Helt klart tillräckligt snabb för alla spel som finns nu, och lär va det en tid framöver. Då kan du också spara pengar för att uppgradera om 3 år eller så, och fortfarande "antagligen" använda samma moderkort och ram.

- Ryzen 7 7700X; En processor som har allt du behöver, och en del framtidssäkerhet till. Kostar 4400kr, men kommer att hålla lite längre än 7600 då den har 2 kärnor extra. Knappast inte lika prisvärt som att köpa 7600 och uppgradera senare, men ändå ett bra alternativ.

- Ryzen 7 7800X3D; Den ultimata spelprocessorn just nu. Grymt mycket prestanda, utan att du betalar för något du inte behöver. Kostar 5200kr, vilket tar dig över budget, men ger också mycket för pengarna med tanke på segmentet. Skulle du spendera 25 000kr skulle jag definitivt rekommendera den, men det är också mer pengar, och du märker kanske inte någon skillnad på den och de övriga innan du uppgraderar grafikkortet i nåt skede.

Jag satte in 7700X som en kompromiss, eftersom den också passade bättre in i budgeten, men ingen av dem är ett dåligt alternativ.

Stämmer bra, men i kompromissklassen (4k) tror jag en 13600K eller en 12700K kan vara att föredra över en 7700X.
1k: 3600 > 12100F
2k: 12400F > 5600 (för nyköp, sitter man på ett AM4 moderkort är såklart 5600 ett bättre val)
3k: 7600(x) > 12600k(f)/13400F
4k: 12700k(f)/13600K(f) > 7700(x)
5k: 7800X3D
6k: 13700k(f)

Visa signatur

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Stämmer bra, men i kompromissklassen (4k) tror jag en 13600K eller en 12700K kan vara att föredra över en 7700X.
1k: 3600 > 12100F
2k: 12400F > 5600 (för nyköp, sitter man på ett AM4 moderkort är såklart 5600 ett bättre val)
3k: 7600(x) > 12600k(f)/13400F
4k: 12700k(f)/13600K(f) > 7700(x)
5k: 7800X3D
6k: 13700k(f)

Du har inte fel. Det är väl lite också vilka saker man värderar. 13600k(f) och 12700k(f) ger ju väldigt marginellt bättre prestanda (nån enstaka procent), men samtidigt så är plattformen mindre framtidssäker, och de är marginellt mera svårkylda. Mycket beror ju också på hur E-kärnorna börjar prestera sen när P-kärnorna inte längre räcker till, och det beror mycket på hur väl spel optimeras.

Jag skulle långt säga att de alla är bra alternativ. Personligen skulle jag sätta mest värde på potentiella uppgraderingsvägarna för AM5, men det handlar långt om subjektiva värderingar.

Edit: För att klargöra - enligt nuvarande rykten så får Intels LGA 1700 en generation med processorer till, medan AM5 antagligen har kompabiltiet till 2026, vilket då innebär minst 2 generationer till. AMD hade också bra stöd under en lång tid för föregångaren AM4, vilket gjorde uppgraderingar enkla för konsumenten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en framtidssäkrad dator skulle jag rekommendera att köpa den CPU som just nu är snabbast och bäst anpassad för det du vill göra. I min erfarenhet är CPUn den komponent som håller längst, och som är mest omständlig att byta.

GPUn bör anpassas beroende på spelpreferenser, skärmupplösning, om man gillar Ray Tracing etc. I ditt fall som vill ha mer frames per krona är det bra att ha en GPU och CPU kombo som är snabb, men kanske inte det dyraste RTX-kortet.

Den svåra avvägningen är mellan Nvidia och AMD för GPU. Gröna laget har bättre uppskalning, vilket är ruskigt bra för att få högre FPS, speciellt med 40-serien som kan aktivera Frame Generation. AMD kanske kommer ikapp snart, men så är läget just nu.

Visa signatur

i5 9600K / 2x8GB Vengeance Pro 3GHz / ASUS TUF RTX3080 / STRIX Z390-F / Intel 660p 512GB / NZXT H500 + Corsair 2xML120, 1xML140 / RM650x v2 /
- Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Om du inte har jättebrådis (du har ju ändå hållit dig i 9 år), så är min rekommendation att vänta tills Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Om du vill ha en framtidssäkrad dator skulle jag rekommendera att köpa den CPU som just nu är snabbast och bäst anpassad för det du vill göra. I min erfarenhet är CPUn den komponent som håller längst, och som är mest omständlig att byta.

GPUn bör anpassas beroende på spelpreferenser, skärmupplösning, om man gillar Ray Tracing etc. I ditt fall som vill ha mer frames per krona är det bra att ha en GPU och CPU kombo som är snabb, men kanske inte det dyraste RTX-kortet.

Den svåra avvägningen är mellan Nvidia och AMD för GPU. Gröna laget har bättre uppskalning, vilket är ruskigt bra för att få högre FPS, speciellt med 40-serien som kan aktivera Frame Generation. AMD kanske kommer ikapp snart, men så är läget just nu.

Intressant! För mig som oerfaren och inte tillräckligt kompetent tänkte jag köra som föreslaget i tråden på en 7700X och Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse som de flesta skrivit (bara att jag väljer 7700X i hopp att framtidssäkra än mer en aning), anser du inte det vara en GPU och CPU kombo som är snabb?
Har du några andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Om du inte har jättebrådis (du har ju ändå hållit dig i 9 år), så är min rekommendation att vänta tills Black Friday.

Ja... önskar att jag kunde men när jag väl bestämmer mig för något har jag svårt att avvakta med beslutet. I runda slängar, hur stort avdrag brukar man kunna räkna vid Black Friday? Ett spar på 10% totalt, mer - mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

Ja... önskar att jag kunde men när jag väl bestämmer mig för något har jag svårt att avvakta med beslutet. I runda slängar, hur stort avdrag brukar man kunna räkna vid Black Friday? Ett spar på 10% totalt, mer - mindre?

Köper man komponenterna separat och bygger själv så kan man hitta rätt saftiga rabatter, förutsatt att man kan sitta och fånga deals när de släpps. Om man vill köpa ett färdigt bygge med valda komponenter ska man ha tur att få någon rabatt alls, förmodligen slipper man betala avgiften för att bygga och testa datorn (typ 800?) men inte mycket mer.

Hade jag varit du hade jag som tidigare nämnts fläskat på med 7800X3D CPU, förutsatt att du kommer vilja testa nya, mer krävande spel. När det gäller GPU typ 6800, 6950 eller 7800 beroende på vad som går att hitta billigt när du beställer.

Visa signatur

9900K - RTX 3080 MSI Gaming X Trio - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/haAbATBTCTd18gxNoONJMWvIKLI/kanske

Sen finns det givetvis mycket att diskutera här om man vill spara pengar. Men det är ändå en ganska vuxen burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Om nu budget är med i diskussionen alls, så tycker jag inte man kan rättfärdiga närmre 1000 spänn mer för den där kylaren över Thermalright Assassin, och man behöver kanske inte fläska på med två SSD direkt heller?
Och så får man fundera på om det är värt de pengarna för trä-estetiken också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om nu budget är med i diskussionen alls, så tycker jag inte man kan rättfärdiga närmre 1000 spänn mer för den där kylaren över Thermalright Assassin, och man behöver kanske inte fläska på med två SSD direkt heller?
Och så får man fundera på om det är värt de pengarna för trä-estetiken också

Trä-estetiken kan jag tycka personligen är värd, jag vill ha något som passar i hemmakontoret så jag får rättfärdiga det på så vis.
Två SSD behöver jag inte direkt, men är det värt att lägga 650kr extra för WD Black SN850X 2TB Gen 4 gentemot Corsair Force MP600 GS 2TB?

Någon som har något att kommentera kring nätaggen, jag tänkte Seasonic Focus GX 750W men det kanske är bättre med MSI MPG A850G PCIE5 850W?

Och sist, vad skiljer mellan moderkorten Gigabyte B650 Gaming X AX och MSI B650 Gaming Plus WIFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

Trä-estetiken kan jag tycka personligen är värd, jag vill ha något som passar i hemmakontoret så jag får rättfärdiga det på så vis.
Två SSD behöver jag inte direkt, men är det värt att lägga 650kr extra för WD Black SN850X 2TB Gen 4 gentemot Corsair Force MP600 GS 2TB?

Någon som har något att kommentera kring nätaggen, jag tänkte Seasonic Focus GX 750W men det kanske är bättre med MSI MPG A850G PCIE5 850W?

Och sist, vad skiljer mellan moderkorten Gigabyte B650 Gaming X AX och MSI B650 Gaming Plus WIFI?

Kör bara ett snabbt svar på SSDn. Vill du ha en med TLC nand och dram cache är följande mest prisvärd just idag.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

För spelbruk skiljer det väldigt lite mellan olika ssd-lagringar, så länge det är nvme.

Rätt lite skiljer moderkorten åt. Gigabyte har 3 nvme-platser, medan MSI har 2. Men oberoende kan du ju koppla mer lagring via SATA vid behov, så det har nog ingen större skillnad.

Gällande träestetiken; Har du funderar på ett Fractal Design Terra? Det är då ITX, vilket blir nån enstaka tusenlapp dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du har inte fel. Det är väl lite också vilka saker man värderar. 13600k(f) och 12700k(f) ger ju väldigt marginellt bättre prestanda (nån enstaka procent), men samtidigt så är plattformen mindre framtidssäker, och de är marginellt mera svårkylda. Mycket beror ju också på hur E-kärnorna börjar prestera sen när P-kärnorna inte längre räcker till, och det beror mycket på hur väl spel optimeras.

Jag skulle långt säga att de alla är bra alternativ. Personligen skulle jag sätta mest värde på potentiella uppgraderingsvägarna för AM5, men det handlar långt om subjektiva värderingar.

Edit: För att klargöra - enligt nuvarande rykten så får Intels LGA 1700 en generation med processorer till, medan AM5 antagligen har kompabiltiet till 2026, vilket då innebär minst 2 generationer till. AMD hade också bra stöd under en lång tid för föregångaren AM4, vilket gjorde uppgraderingar enkla för konsumenten.

Ja, det är inte jättestor skillnad, men intel går att överklocka bättre även om det såklart kostar med kylning och el så är det en sak man kan vänta med tills man behöver krama lite längre liv ur sin CPU.
Bekymret med en 7700(x) är att man släpper den inte lika gärna som en 7600(x) då man troligen behöver ta ett kliv till 9950X istället för till 9800X3D eller vad Zen6 nu kommer heta.
intels 14-serie kommer i oktober enligt ganska säkra rykten, och intels äldre generationer brukar gå ner i pris i samband med nysläpp. Intel har även en fördel gällande hastigheter på DDR5 och kan köras på DDR4.

Jag vet precis hur bra stöd AM4 har haft, jag gick från en 1300X till min nuvarande 5600.
7600X till 10800 kommer nog vara ett liknande språng, medans 7700X är mer som en 1600X.

Gällande E-kärnor så räknar jag dom bara som extra trådar, så 13600k = 6k/20t, 12700k = 8k/20t.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Möjligen att detta besvarats redan, men kan du tänka dig att behålla chassi samt PSU? Om det är en PSU på säg 750W och uppåt av en pålitlig tillverkare så har du plötsligt utökat din budget med säkert 2000 kr bara genom att återanvända dessa två komponenter.

Gör du lite smarta val på övriga komponenter dessutom/får till några bra deals på BF så är det inte helt omöjligt att få in både ett 7900XT/XTX samt en 7800X3D i din budget, vilket skulle vara den enda vettiga uppgraderingen att göra jämfört med föregående rekommenderade paket på 18-19k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doovdes:

Helt upp till dig

Skrivet av doovdes:

Corsairdisken saknar DRAM cache vilket gör den långsammare i vissa lägen. Som någon sade tidigare så är det nog ingen större grej på en speldisk, men om du bara ska trycka in en disk i datorn nu, så skulle jag skaffa en med DRAM.
Och som någon nämnde tidigare så är nog Kingston KC3000 mest prisvärd!
WD Black är ännu ett steg bättre, men lär knappast märkas i praktiken nånsin, och tveksamt om det går att rättfärdiga prisskillnaden.

Skrivet av doovdes:

Båda är såvitt jag kan avgöra bra agg!
Seasonic har alltid gjort bra agg, men verkar tappat en del populäritet jämfört med när du köpte förra burken
MSI-agget är byggt av CWT och de brukar generellt också göra vettiga agg! Och du får 100W till marginal för ev uppgraderingar, samt PCIE5 kontakter för "framtidssäkring".
De fördelarna kan möjligen vara värt nån hundring även om man gillar Seasonic. Speciellt om det finns alls på kartan att trycka in ett fetare grafikkort på sikt. Å andra sidan här och nu så ger väl MSI egentligen inget extra?
(ska erkänna jag inte jagat järnet och grävt ner mig i recensioner osv)

Skrivet av Fenrisulvfan:

Bekymret med en 7700(x) är att man släpper den inte lika gärna som en 7600(x) då man troligen behöver ta ett kliv till 9950X istället för till 9800X3D eller vad Zen6 nu kommer heta.

Låter mer som ett säljargument åt andra hållet att 7700 håller längre
Men mer seriöst så håller jag med det en balansakt: skiljer ju trots allt en tusenlapp mellan dem!
Frågan är vad som blir flaskhals först: singel eller multikärnaprestandan?
Personligen vill jag nog ha åtminstone 8 fysiska kärnor i en modern burk (E-kärnor kan hjälpligt räknas) även om det kanske inte är helt rationellt resonerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag vet precis hur bra stöd AM4 har haft, jag gick från en 1300X till min nuvarande 5600.
7600X till 10800 kommer nog vara ett liknande språng, medans 7700X är mer som en 1600X.

Jo, det vet jag. Speciellt med tanke på med hur många såna här trådar jag har sett dig i genom åren. Det var mera tänkt för trådskaparen.

Men summa summarum så finns det flera bra val, utan något som är perfekt. Men på många sätt är läget bättre på processormarknaden än den varit på kanske ett årtionde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter mer som ett säljargument åt andra hållet att 7700 håller längre
Men mer seriöst så håller jag med det en balansakt: skiljer ju trots allt en tusenlapp mellan dem!
Frågan är vad som blir flaskhals först: singel eller multikärnaprestandan?
Personligen vill jag nog ha åtminstone 8 fysiska kärnor i en modern burk (E-kärnor kan hjälpligt räknas) även om det kanske inte är helt rationellt resonerande.

Singelkärneprestandan brukar bli flaskhals först, men visst är det bra med 8 kärnor, dagens konsoller har ju 8 kärnor och många spel görs ju för att fungera både på konsoll & PC. Har man redan 8 P-kärnor så är E-kärnorna ganska meningslösa iaf i spel, men på en 13600k så hjälper dom helt klart och gör den kraftfullare än en 7600(x).

Skrivet av Sando:

Jo, det vet jag. Speciellt med tanke på med hur många såna här trådar jag har sett dig i genom åren. Det var mera tänkt för trådskaparen.

Men summa summarum så finns det flera bra val, utan något som är perfekt. Men på många sätt är läget bättre på processormarknaden än den varit på kanske ett årtionde.

Ja, det var inte meningen att sväva iväg, det är svårt att välja fel, man bör dock inte köpa AM4 i dagsläget om man inte är på en tajt budget runt 12k eller under.

Visa signatur

Permalänk

Skulle spara nätagg och chassi, även småfläktarna om de håller måttet, sen fläska på cpun 7800x3d och så bra gpu de går för framtidssäkring.. Håller personligen
med att de vore de vettigaste, ett 750w bör garanterat räcka.

Permalänk
Medlem

Vill tacka samtliga för deras kontribution i tråden, ingen nämnd ingen glömd.

Har landat i två olika alternativ (som mer eller mindre är identiska bortsett från chassit).

Alternativ 1:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/MsobAddvVYN1fihCn6aBC6isUrk...
Alternativ 2:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/KMobAXBhac8zNFRAn6mxl1CFFAM...

Är det någon som har någon invändning/förbättring/tanke innan jag trycker på beställarknappen imorgon?