Gamingdator till Starfield och Phantom of liberty

Permalänk

Gamingdator till Starfield och Phantom of liberty

Tja Sweclockers!

Har för nyligen flyttat till ny ort för ett jobb, så är särbo med tjejen och känner absolut ingen i närheten.
Började fundera på att uppdatera gamla skräpburken jag har, men insåg att det var att kasta pengar i sjön, så beslutade för att bygga nytt.
Tanken är väll att kunna koppla in datorn till TVn och köra de ovan nämnda spelen i 1440.
Försöker att inte hålla mig allt för långt ifrån 20 000 sträcken, så satte ihop denna

Har inte kollat på komponenter de sista 4-5 åren, så är inte helt säker på om det jag valt är bra grejjer.

Fungerar detta för det jag vill, eller får jag antingen sänka mina ambitioner eller höja budgeten? Eller är komponenterna jag valt skräp och borde bytas ut?
Enlighten me, oh wise one!

Permalänk
Skrivet av Oskieposkie:

Tja Sweclockers!

Har för nyligen flyttat till ny ort för ett jobb, så är särbo med tjejen och känner absolut ingen i närheten.
Började fundera på att uppdatera gamla skräpburken jag har, men insåg att det var att kasta pengar i sjön, så beslutade för att bygga nytt.
Tanken är väll att kunna koppla in datorn till TVn och köra de ovan nämnda spelen i 1440.
Försöker att inte hålla mig allt för långt ifrån 20 000 sträcken, så satte ihop denna

https://komponentkoll.se/bild/sANAK.png

Har inte kollat på komponenter de sista 4-5 åren, så är inte helt säker på om det jag valt är bra grejjer.

Fungerar detta för det jag vill, eller får jag antingen sänka mina ambitioner eller höja budgeten? Eller är komponenterna jag valt skräp och borde bytas ut?
Enlighten me, oh wise one!

Jag tror Crucial har snabbare ssd 2tb för 1050/1200 kr amazon. Crucial p3/p5 plus, gen 4.
5000/6600 mb/s
Skulle även satsa på snabbare ram.
& den väl recenserade Thermalright peerless assasin är mer eller minndre lika bra & kostar mindre. Så får du över till ev snabbare ram minnen eller något annat. De finns dock mer skillade inom området medlemmar än jag så, bara food for thought från mitt håll. Lycka till 💪

Permalänk
Medlem

Här är några förbättringar (som även nämndes ovan), samt att det blir nästan en hel hundralapp billigare 🤑.

Billigare (och bättre) moderkort.
Snabbare RAM (6000 MHz, cl30).
Mycket bättre SSD (både TLC nand och dram cache).
Bra ATX 3 PSU, bra prissänkning på det nu.
Bättre (och billigare) kylare.

Vet inte om du har valt chassit av någon speciell anledning men allt ska passa bra.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

är absolut inte såld på chassit. Ville antingen ha något som inte ser ut som ett renodlat gamningchassi (överdrivna fönster, RGB och dyl.) eller som är lite mindre. Tyckte detta passade in någorlunda på båda de kriterierna, så därför klickade jag fram det. Om du har några bättre rekommendationer är jag bara tacksam

Permalänk
Skrivet av Oskieposkie:

är absolut inte såld på chassit. Ville antingen ha något som inte ser ut som ett renodlat gamningchassi (överdrivna fönster, RGB och dyl.) eller som är lite mindre. Tyckte detta passade in någorlunda på båda de kriterierna, så därför klickade jag fram det. Om du har några bättre rekommendationer är jag bara tacksam

Lian li 215 & 216

https://www.youtube.com/watch?v=un82B93xKOE
https://www.youtube.com/watch?v=6_w0NbB84P0

Billigare ^^ Bra recensioner & Bra temps.