Ny dator 60 FPS i 4K (hur hade du gjort?)

Permalänk
Medlem

Ny dator 60 FPS i 4K (hur hade du gjort?)

TLDR: 60 FPS i 4K, framtidssäker, tysta fläktar, ingen RGB, prisvärt, budget 40k (med skärm)

Halloj!

Har dykt i hårdvara och reviews under veckan och tagit inspiration från forumet för att bygga ihop min första gamingburk sedan ~2010.

Kommer att spela ikapp missade single player spel från senaste 10 åren (Cyberpunk 2077 som mest krävande), och en del multi (CS2, m.m) men då förmodligen i 1440p.

Försöker få ner ljudnivån på fläktar då jag även kommer använda datorn för produktivitet (dock inget som kräver flera kärnor).

Är det värt att byta alla fläktar till Noctua eller Be Quiet?

Såg ett tips på "Phantek AMP 1000W" för ~1900:- med tyst fläkt under 40% belastning i en annan tråd och det verkar likvärdigt men 500:- billigare än "MSI MPG A1000G PCIE5 1000W" som jag valt i utkastet nedan. Är oviss på kvalitetsskillnader mellan märken.

Vad hade du byggt?

Tack för input! 🙏

Permalänk

Hej,

Glöm inte att kika på denna annonsen. Eller är det byggandet du ville göra :)?

https://www.sweclockers.com/marknad/232170-dator7700x-7900-xt...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Byt till 4080 bara om du vill testa ray tracing overdrive (med ray reconstruction) på Cyberpunk.

Fractals nya fläktar som medföljer är bra (kolla GN recension t.ex.). Så jag tycker inte det är värt att byta ut dem. Dock värt att utöka antalet fläktar med 1-3 st (1 bak och 2 i topp). Har själv kört med bara en extra där bak (Arctic P12 PWM) och är nöjd så.

Nätaggregaten är båda top-tier på PSU tier list. Eftersom jag annars tycker nätagg blivit orimligt dyra på senare tid hade jag valt den billigare.

Kanske att jag för besparingarna på PSU och fläktar hade uppgraderat till snabbare RAM, dessa.

Edit: Bygget ser välkänt bekant ut 😅, och ja kolla den på marknaden också.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

RE: IcenovaSwe

Tack för tipset!

Det var fina specs på datorn. Det kanske blir ett bud, men ett lågt sådant pga ultrawide OLED och dödlig RGB-allergi. 😅

RE: Snusious

Det blir att testa med medföljande fläktar först och beställer ev i efterhand och tar Phanteks istället för MSI.

Det lutar åt 7900 XTX. Är inte säker på hur HYPR-RX / upscaling fungerar men det verkar gå att köra lätt ray tracing i 1440p om man skulle vilja det.

Och har så klart sett några av dina byggen i trådarna.

Stort tack för att ni tog er tid. 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av LMTN:

RE: IcenovaSwe

Tack för tipset!

Det var fina specs på datorn. Det kanske blir ett bud, men ett lågt sådant pga ultrawide OLED och dödlig RGB-allergi. 😅

Det blir att testa med medföljande fläktar först och beställer ev i efterhand och tar Phanteks istället för MSI.

Det lutar åt 7900 XTX. Är inte säker på hur HYPR-RX / upscaling fungerar men det verkar gå att köra lätt ray tracing i 1440p om man skulle vilja det.

Och har så klart sett några av dina byggen i trådarna.

Stort tack för att ni tog er tid. 🙏

Du behöver nog inte köpa skärmen också. Sen RGB kan man alltid stänga av på ett eller annat sätt 😅.

Ja precis, man kan alltid ändra med fläktar i efterhand.

Jaja 7900 XTX har inga problem med lätt ray tracing (framförallt inte om man renderar i 1440p). Menade endast för det fall att du skulle vilja köra path tracing overdrive extreme ultra. Det nya anti-lag+ ser spännande ut men HYPR-RX kan man nog skippa. Det är väl bara att den kör typ Boost, Anti-lag, Anti-lag+, och Super Resolution samtidigt. Varav man väl egentligen vill slippa i alla fall den sista.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 6800 XT Merc, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti Strix, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

funkar det endast att köra 60fps på 4k? varför? är det då inte bättre köpa en 1440 skärm för att köra 240 fps?

trodde det var viktigt att ha över 60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av datorbygg90:

funkar det endast att köra 60fps på 4k? varför? är det då inte bättre köpa en 1440 skärm för att köra 240 fps?

trodde det var viktigt att ha över 60fps

Nej man kan köra högre.
TS skriver 60 fps i 4k då det ska spelas single player. Där är det inte viktigt att ha hög fps men man vill ha minst 60 fps för behaglig upplevelse (du behöver tex inte se en film i 240 fps). Det mest krävande skrevs skulle bli Cyberpunk 2077. Ett 7900XTX kan köra detta i 4k ultra (utan RT) på 60 fps. Så resterande spel kommer nog bli rätt hög fps ändå.
Sen ska det spelas multiplayer också där TS skriver att tanken är att rendera i 1440p för att höja fps.
TS är klok.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Nej man kan köra högre.
TS skriver 60 fps i 4k då det ska spelas single player. Där är det inte viktigt att ha hög fps men man vill ha minst 60 fps för behaglig upplevelse (du behöver tex inte se en film i 240 fps). Det mest krävande skrevs skulle bli Cyberpunk 2077. Ett 7900XTX kan köra detta i 4k ultra (utan RT) på 60 fps. Så resterande spel kommer nog bli rätt hög fps ändå.
Sen ska det spelas multiplayer också där TS skriver att tanken är att rendera i 1440p för att höja fps.
TS är klok.

om SKärmen är 4k 60hz, då är väl maxgränsen 60fps?

kan man ändra så att man spelar 1440p och 240hz på samma skärm, eller är max 60fps oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datorbygg90:

om SKärmen är 4k 60hz, då är väl maxgränsen 60fps?

kan man ändra så att man spelar 1440p och 240hz på samma skärm, eller är max 60fps oavsett?

Skärmen TS har valt (se första inlägget) är 144 Hz.

Skärmens uppdateringsfrekvens begränsar hur många bildrutor skärmen kan visa, inte hur många datorn kan skicka.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Lite lockande är det men samtidigt lättare att få det man vill och dra av momsen om jag köper via butik.

Okej! Har en del kvar att sätta mig in i. Har inte spelat på över 10 år som sagt. 😅

Tack igen!

RE: datorbygg90

Har tänkt nyttja 1440p 144hz i multiplayer. Men det går ju också på 4K skärmen?

Vill ha fläskigare 4K grafik i single player där det inte är lika viktigt med reaktioner.

Då är kanske 60 FPS i grundprestanda tillräckligt? Jag kanske har missat något men det finns ju FSR utöver det. Blir intressant att se vad det blir med FSR 3.0.

EDIT: Jag ska lära mig att citera inlägg. 😅

🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av LMTN:

Lite lockande är det men samtidigt lättare att få det man vill och dra av momsen om jag köper via butik.

Okej! Har en del kvar att sätta mig in i. Har inte spelat på över 10 år som sagt. 😅

Tack igen!

RE: datorbygg90

Har tänkt nyttja 1440p 144hz i multiplayer. Men det går ju också på 4K skärmen?

Vill ha fläskigare 4K grafik i single player där det inte är lika viktigt med reaktioner.

Då är kanske 60 FPS i grundprestanda tillräckligt? Jag kanske har missat något men det finns ju FSR utöver det. Blir intressant att se vad det blir med FSR 3.0.

EDIT: Jag ska lära mig att citera inlägg. 😅

🙏

Haha tryck bara på knappen citera 😅.
Fusk att kunna dra av momsen 😝

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Haha tryck bara på knappen citera 😅.
Fusk att kunna dra av momsen 😝

Jag håller med, det är inte rättvist. 😅

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Skärmens uppdateringsfrekvens begränsar hur många bildrutor skärmen kan visa, inte hur många datorn kan skicka.

vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Här är uppdatering med nätagg, minnen samt en (nästan gratis) 120mm arctic fläkt till utblås till en början så får vi se om det behövs andra fläktar för att få ner ljudnivån. Det blev lite billigare, iaf till en början.

Ibland behöver man lite råd och nya perspektiv. Stort tack framför allt till Snusious 🙏

Blir förmodligen en order på måndag om allt finns att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LMTN:

Här är uppdatering med nätagg, minnen samt en (nästan gratis) 120mm arctic fläkt till utblås till en början så får vi se om det behövs andra fläktar för att få ner ljudnivån. Det blev lite billigare, iaf till en början.

Ibland behöver man lite råd och nya perspektiv. Stort tack framför allt till Snusious 🙏

Blir förmodligen en order på måndag om allt finns att beställa.

https://komponentkoll.se/bild/AmEbU.png

Ser jäkligt bra ut, avundsjuk 😅.

Kom bara ihåg att sätta fläktkurvorna på silent (bios). De flesta standard kurvor är väldigt överdrivna.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ser jäkligt bra ut, avundsjuk 😅.

Kom bara ihåg att sätta fläktkurvorna på silent (bios). De flesta standard kurvor är väldigt överdrivna.

Har nu hunnit jobba och spela en del. På silent mode känns ljudnivån obefintlig om man inte är precis intill burken. Jag har den någon meter bort på skrivbordet och det ska vara knäpptyst i övrigt för att jag ska höra ett svagt luftsus.

Under spel går fläktarna upp lite men det hör man inte med ljud i spelet.

GPU och CPU ligger på 33 och 41 grader nu. Som max under spel höjs GPU till 59 och CPU till 74.

Kör allt på linux (Nobara) och har inte hunnit med eller känt att det funnits behov av att tweaka något än men det blir framöver.

Rekommenderar ett köp. 😅

Tack igen! 🙏