Asus ax56u brickade sig själv utan anledning?

Permalänk
Medlem

Asus ax56u brickade sig själv utan anledning?

Jag har en asus ax56u som inte är mer än ett år gammal och har fungerat prima men idag så har den bara gett upp. Helt plötsligt så försvann både wifi och ethernet och jag kan inte ens logga in på routern. På själva routern lyser power ledsen vit men ingen annan lampa lyser. Har prövat både reset och hard reset men lampan blinkar inte ens, den lyser på men inget internet och inga andra lampor lyser. Har prövat ny ethernetkabel och annan strömenhet med samma reslutat.

Har aldrig varit med om att en router hänger sig på detta viset utan anledning och där inte ens resetknappen fungerar, det är som den brickat sig själv men körde bara vanligt firmware och tjejen kollade på Netflix när det hände så inga konstighetrr. Någon som varit med om något liknande eller har en lösning?

Permalänk
Medlem

@Karazhan
Hade själv liknande problem för ett par år sen, vet inte om det är aktuellt fortfarande.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497416-kan-ej-atersta...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Karazhan

Samma sak hände mig med Asus Blue Cave som jag hade för några år sedan. Den blåa ledlampan lyste som den skulle för att visa att strömmen var på, men inte att den hade kontakt med internet, ingenting fungerade helt plötsligt. Det hände nu inte mitt i något jag höll på utan en dag när jag väckte datorn i vanlig ordning så märkte jag att jag inte hade något internet. Kunde inte logga in i den heller. Den dog stilla nån gång under natten bara. Hade haft den ungefär ett år om jag minns rätt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Typiskt fel på ASUS routers är att nätaggen ger upp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Typiskt fel på ASUS routers är att nätaggen ger upp.

Skrivet av tcntad:

Nätadapten har gett upp

Han skrev ju att han testat annan strömadapter.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Kan meddela efter att ha krånglat med det hela gårdagen och åkt 2 timmar för att köpa en ny router så prövade jag att koppla in den idag och nu fungerar den. De intressanta är att alla inställningar osv är kvar så mina försök att hårdreseta och hålla in resetknappen i 35 år har alltså inte gjort ett skit vilket måste tyda på att den hängt sig helt men sen den blivit helt urladdad så kanske den börjat fungera igen? Någon typ av klimatstrej kanske, rädda våtmarkerna osv. Är nog bäst att behålla den nya routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

[...]och hålla in resetknappen i 35 år[...]

Routrar från 1987 kan vara litet knepiga ibland.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607