Jag går och väntar på besked när RX 7950 XTX kommer att släppas. Problemet är att grafikkortet inte nämns någonting överhuvudtaget i något sammanhang. Det är stendött över hela nätet. De senaste träffarna jag får från sökningar på nätet är från i början på maj. Betyder det att jag inte ska bry mig om det kortet och satsa på ett RX 7900 XTX istället? Hur var det innan RX 6950 XT släpptes? Var det lika tyst om det innan dess?
Man tycker att någon av nyhetssajterna kunde ha nämnt att det inte blev något RX 7950 XTX när RX 7700 XT och RX 7800 XT lanserades men inte ens då skrevs ett enda ord.
Saken är den att jag inte kan vänta så länge till nu, åtminstone inte om jag vill ha Starfield inpå.
Det enda som ryktats om 7950 XTX är väl som du säger det från i maj när AMD råkade nämna 7950 XTX i ROCm, men det behöver inte betyda att de faktiskt har planer på att släppa ett sånt kort. Jämfört med 6950 XT så ryktades det om att det skulle släppas ett par månader i förväg, se t.ex. denna nyhet från Sweclockers från februari 2022 (det släpptes ca 3 månader senare).
Om det gamla ryktet faktiskt stämmer så kommer 7950 XTX för övrigt baseras på samma krets som 7900 XT/XTX, d.v.s. det blir troligtvis bara en mindre refresh med någon enstaka procent bättre prestanda.
Det har du nog rätt i. Dessutom är jag sugen på Starfield som jag hade köpt ändå. Jag får alltså en bra rabatt om jag beställer ett kort senast 30:e september.
Ett 7950 XTX skulle nog prestera bättre än enstaka procent över 7900 XTX, men istället kräva en extrem strömbudget. 7900 XTX överklockar förvånansvärt bra så dom vattenkylda versionerna kommer med saftig bios överklockning som går att skruva ytterligare. Men att produktifiera det genom ännu mer binnade chip vet jag inte om AMD är så sugen på, hade varit coolt dock.
Finns några som skojjat och kallat dom vattenkylda modellerna för 7970 XTX som en vinkning mot smått legendariska HD7970 (som också klockade bra och var prisvärt, om än att 7900 XTX är för dyrt för att kallas prisvärt även om det teknisktsett är det ställt mot alternativen).
Nu har jag beställt ett RX 7900 XTX. Jag var tvungen att göra det innan erbjudandet om Starfield tog slut. Jag utgår från att AMD släpper RX 7950 XTX inom kort.
Nu har jag beställt ett RX 7900 XTX. Jag var tvungen att göra det innan erbjudandet om Starfield tog slut. Jag utgår från att AMD släpper RX 7950 XTX inom kort.