Var framkallar man svartvit 35 mm till rimligt pris?

Permalänk

Var framkallar man svartvit 35 mm till rimligt pris?

Är det möjligt att framkalla analog film med scanning till ett rimligt pris någonstans?

Jag har inte fotat analogt på många år och sist jag höll på med det så hade jag tillgång till mörkerrum med negativscanner osv.

När jag kollar nu så ligger framkallning av film med digital scanning på ca 300kr, sett känns orimligt dyrt? Tänker att det gick att då fixat under hundralappen för bara några år sedan?
Ni som fotar analogt och inte har tillgång till scanner och möekerrum, hur gör ni?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Bildexpert

Det finns väldigt få filmlabb kvar i Sverige och de flesta som erbjuder framkallning samt tillhörande tjänster outsourcar enbart. Team Framkallning på Södermalm är de enda jag är helt säker på kör eget labb (märks på doften när man kommer in...). Dock riktar de sig inte till privatpersoner i första hand så priserna är antagligen en bra bit över din smärtgräns.

De som håller på med analog film oftast egen utrustning, så prismodellerna på filmlabben idag är helt annorlunda mot för säg 10-15 år sedan och redan då var digitalt ytterst dominerande. Det är en nisch i en nisch i en nisch.

Permalänk
Medlem

Jag har använt QPIX https://www.qpix.se/framkallning/ för c41-film, färg som svartvit, samt crimson.se för dia. Ser dock att crimson.se har slutat med dia-framkallning och att qpix har sådan nu (men med längre väntetid).

Det är mer ekonomiskt att fota tri-x eller annan svartvit som inte är c41 (och inte så tempkänslig), relativt enkelt att framkalla, har ett recept med caffenol som funkar fint oftast, mörkerum är helt enkelt badrummet som inte har något fönster. Det går att ha nåt slags påse har jag sett men aldrig provat. Dock "ekonomiskt" eftersom film verkar vara gjort på svensk diesel (priserna har eskalerat de senaste åren, det var ett eller två år sen en tri-x 400 36-p kostade runt 80sek hos cyber, nu kostar den 172sek). Har fotat framkallde negativ med ett billigt "ljusbord" och filmhållare och stativ men det blir som bäst sådär. Film blir bäst som papperskopia så har funderat på en förstoringsmaskin men lägenheten är för liten, tiden för snabb och film för dyr.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ser dock att crimson.se har slutat med dia-framkallning och att qpix har sådan nu (men med längre väntetid).

Vad jag har förstått det som så tillverkas inte färdiga kemikalieset för E-6 längre. De enda labben som kan erbjuda det måste antingen framkalla som C-41 (vilket gör dem till negativ hellre än reversal) eller ordna recepten på egen hand.