Asus ROG STRIX B650 E-F. Placering av SSD?

Permalänk

Asus ROG STRIX B650 E-F. Placering av SSD?

Blev fundersam på placering av SSD.
Det är tre olika M2 slots
Desktop Processors:
M2.1 för PCIe 5.0
Chipset:
M2.2 för PCIe 4.0
M2.3 För PCIe 4.0 och delar bandbredd med PCIe 4.0 x16 slot

Jag har köpt 2 st Samsung 990 PRO. PCI4.0 diskar.
Tänkte använda en till operativsystem och andra program.
Och den andra som disk för spel.
Om jag inte är fel ute var ska jag placera respektive ssd?
Läst att systemdisken bör sitta närmast processorn men är det kompatibelt i detta fall?

Eller säg till om jag är galet ute ni som har erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Vanliga:

Blev fundersam på placering av SSD.
Det är tre olika M2 slots
Desktop Processors:
M2.1 för PCIe 5.0
Chipset:
M2.2 för PCIe 4.0
M2.3 För PCIe 4.0 och delar bandbredd med PCIe 4.0 x16 slot

Jag har köpt 2 st Samsung 990 PRO. PCI4.0 diskar.
Tänkte använda en till operativsystem och andra program.
Och den andra som disk för spel.
Om jag inte är fel ute var ska jag placera respektive ssd?
Läst att systemdisken bör sitta närmast processorn men är det kompatibelt i detta fall?

Eller säg till om jag är galet ute ni som har erfarenhet.

Jag har samma moderkort

M2.1 är kompatibel med en PCI-E 5.0 disk, ex Corsair MP700 eller Crucial T700, den är också (som du nämnde) kopplad direkt till CPUn. Dock spelar det ingen större roll för prestandan, utan jag hade installerat båda 4.0 diskarna i M2.2 och M2.3, för att spara M2.1 till en eventuell 5.0 disk i framtiden.

Dock kommer den andra PCI-E x16 platsen längst ner att förlora bandbredd, vet ej om du har något instickskort där?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5@6000CL36 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem

Kommunikationen mellan styrkretsen (B650) och processorn är PCIe 4.0 x4, vilket är samma som en av dina 990 PRO. Om du använder M2.2 och M2.3 så kan du alltså hamna i en situation där dina SSDer blir flaskhalsade när båda används samtidigt. Det lär inte vara något större problem i praktiken, men det är en anledning till att föredra att använda M2.1 till en av SSDerna i alla fall.

M.2-portarna anslutna direkt till processorn brukar även prestera lite bättre än de som behöver ta omvägen via styrkretsen, men skillnaden brukar vara rätt marginell.

Permalänk

Tack för snabba svar!
Kan jag då ansluta en av mina ssd till M2. 1 och köra operativsystemet där. För att sedan byta ut den mot en version 5.0 när ekonomin tillåter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Vanliga:

Tack för snabba svar!
Kan jag då ansluta en av mina ssd till M2. 1 och köra operativsystemet där. För att sedan byta ut den mot en version 5.0 när ekonomin tillåter?

Absolut, det går bra att t.ex. flytta SSDn till en annan port senare om du vill använda M2.1 till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Vanliga:

Tack för snabba svar!

Ja, det kan du göra.

Personligen så hade jag en WD SN850X och en WDSN850 när jag satte ihop datorn förra hösten. Båda två hamnade i varsin 4.0 m.2 plats, så jag sparade 5.0 platsen ledig. Installerade Windows på den snabbaste disken, och allt har fungerat perfekt

Satte in en 5.0 disk igår (MP700) i den översta platsen, tacksam för att jag ej hade använt den innan.

Värt att komma ihåg är att kylpastan/tejpen som sitter på varje m.2 skydd över tid fäster rejält, som om du någonsin ska byta disk på en m.2 plats finns det risk att den faller isär eller blir besvärlig att hantera, jag har själv erfarit detta i andra byggen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5@6000CL36 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Ja, det kan du göra.

Personligen så hade jag en WD SN850X och en WDSN850 när jag satte ihop datorn förra hösten. Båda två hamnade i varsin 4.0 m.2 plats, så jag sparade 5.0 platsen ledig. Installerade Windows på den snabbaste disken, och allt har fungerat perfekt

Satte in en 5.0 disk igår (MP700) i den översta platsen, tacksam för att jag ej hade använt den innan.

Värt att komma ihåg är att kylpastan/tejpen som sitter på varje m.2 skydd över tid fäster rejält, som om du någonsin ska byta disk på en m.2 plats finns det risk att den faller isär eller blir besvärlig att hantera, jag har själv erfarit detta i andra byggen.

Mvh

Tack för tipset.
Kör du spel och operativsystem på den nya nu. Eller delar du mellan diskarna?
Hur förde du över program till den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Vanliga:

Tack för tipset.
Kör du spel och operativsystem på den nya nu. Eller delar du mellan diskarna?
Hur förde du över program till den nya?

Jag har inte installerat om Windows, utan det är kvar på samma disk (som sitter på samma m.2 plats). Windows har inget större behov av en PCI-E 5.0 disk, jag använder den (MP700) till spel och redigering av video När jag skrev att jag installerade Windows på den "snabbaste" disken så menade jag SN850X (av de två jag hade i höstas).

Jag har bara på enklaste sätt flyttat över filmappar från andra diskar till MP700, bara Cyberpunk 2077 i nuläget.

Mvh

Visa signatur

Permalänk

Mången tack för alla bra svar. Spar massa strul med era tips. Nu ska jag sätta igång med bygget.