Permalänk
Medlem

Speldator runt 30k

Tjena Sweclockers,

Funderar på att köpa en ny burk som kommer att användas för spel. För prisklassen så är tanken att den ska "maxa". Har en 1440 165hz skärm som för nuvarande inte utnyttjas. Personligen så föredrar jag fps över "Ultra" inställningar.

Har kikat på de olika trådar här på Sweclockers och har lagt upp ett kundvagn med de allmäna rekommendationer.

När det gäller själva komponenterna, så har jag inte fullt koll på vad man ska välja. Här tar jag gärna förslag.

Moderkort: Vad är det man betalar extra för på ett moderkort, B650 tomahawk verkar vara ett av de dyrare allternativ
Minne: Ser att alla rekommendationer är för 6000Mhz 30 CL för denna CPU
Grafikkort: För prisklassen så kikar jag på ett 4080, dock så har jag absolut inget koll på vad skillnaden är mellan de olika tillverkare, köper man den billigaste som man kan hitta här?
Nätagg: 850W gold+?
Chassit: Tyst + luftflödde?

Uppskattar all hjälp

Tackar

Permalänk
Medlem

Det moderkort du har valt är ett ganska pirsvärt moderkort i AM5 klassen. Moderkorten är fortfarande lite dyrare

Vad du ska kika efter? Egentligen bara det du behöver.
Antal m2 platser
Antal/typ av portar
Wi-Fi/bluetooth

Ett moderkort som är budget gör i grund och botten samma sak som de påkostade.

4080 för 1440p är ganska overkill enligt mig. Det räcker gott och väl med billigare kort.

Nätaggregat så brukar 850w vara perfekt. Men här är också något man kikar med komponenterna.

Chassi är helt klart upp till dig själv.

Typ detta

Här kan du jämföra de olika korten via swec tester.

Permalänk
Medlem

Kan någon ta en "sista koll" på bygget, ser den rimligt ut? La upp bygget på pcpartpicker och alla komponenter verkar passa ihop. Hittar inget liknande på komponentkollen som skulle gå igenom komponenterna.

Har en fråga angående kylaren, Thermal assasin verkar vara svår att få tag på, vilka alternativ kan man ta istället för ett 7800x3d?

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt ett B650E för PCIE 5.0 i framtiden och ett lite billigare PSU, sedan finns det billigare 4080:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilkis:

Kan någon ta en "sista koll" på bygget, ser den rimligt ut? La upp bygget på pcpartpicker och alla komponenter verkar passa ihop. Hittar inget liknande på komponentkollen som skulle gå igenom komponenterna.

Har en fråga angående kylaren, Thermal assasin verkar vara svår att få tag på, vilka alternativ kan man ta istället för ett 7800x3d?

Tack i förväg!

https://komponentkoll.se/bild/fkHBp.png

Köpte precis 7800x3d ihop med 7800xt och tomahawk B650, fick inte tag i thermalright kylaren så tog en deepcool AG620, inet som tyckte den passa bättre. Och den kyler bra, sällan CPU går över 60 c

Permalänk
Medlem

Gällande skillnader på olika brädor, VRM kan vara en ganska väsentlig del.
Jag föredrar vettiga brädor med bra VRMer.

Läs lite reviews, ex.vis https://www.techspot.com/review/2633-amd-b650-motherboards/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

4080 känns lite väl dyrt för prestandan tycker jag. Bygget blir ca 35 % dyrare med 4080 istället för 6950 XT men 1440p-prestandan ökar bara med knappt 20 % i snitt.

Jag hade nog kört på Bobiris bygge men bytt till PSU:n och moderkortet från Fenris bygge.