Kan man damma av i en pc med en dammvippa (struts)?

Permalänk
Medlem

Kan man damma av i en pc med en dammvippa (struts)?

Kan man eller dödar man den?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Ej att rekommendera. Kör med oljefri kompressor eller tryckluft på burk. Finns hos Inet mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ej att rekommendera. Kör med oljefri kompressor eller tryckluft på burk. Finns hos Inet mm.

Okej, men vad kan hända om jag gör det?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är inte Hela iden med en dammvippa är att damm ska fastna i den delvis pga den blir statisk?
Inte att rekommendera i datorn 😅

Men det finns många här på swec som dammsuger och utsätter sina datorer för allt möjligt för det ör "ingen fara" så 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Risken är liten men har du komponenter som inte är klädda i nån form av metall. Typ minnen utan kylbleck på så finns risk att du bränner kretsar. Jag brukar ta en tandborste och dammsugare. Men för att eliminera statisk elektrisitet så ska man ha typ en bar fot mot elementet och hålla i chassit hela tiden medans du dammsuger. På så vis jordar du dammsugar slangen igenom dig och ingen statiskt elektrisitet bildas.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Risken är liten men har du komponenter som inte är klädda i nån form av metall. Typ minnen utan kylbleck på så finns risk att du bränner kretsar. Jag brukar ta en tandborste och dammsugare. Men för att eliminera statisk elektrisitet så ska man ha typ en bar fot mot elementet och hålla i chassit hela tiden medans du dammsuger. På så vis jordar du dammsugar slangen igenom dig och ingen statiskt elektrisitet bildas.

Vad har elementet med datorn att göra? Du vill ha samma laddning (potentialutjämning) som datorn(chassit t.ex.) inte som elementet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Här finns det utvecklingspotential. Varför har man inte kommit längre än att det fortfarande är dåligt för datorn att man pillar i den? Ge mig en dator som man kan dammsuga och moppa invändigt.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Här finns det utvecklingspotential. Varför har man inte kommit längre än att det fortfarande är dåligt för datorn att man pillar i den? Ge mig en dator som man kan dammsuga och moppa invändigt.

Inga problem , bygg en egen med en sluten låda och extern vattenkylning

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

När man utvecklar något som är idiotsäkert så säkerställer naturen den naturliga ordningen genom att se till att det skapas en idiotsäker idiot.

Och nu låter ordet idiot.. udda för jag har skrivit och sagt det så många gånger i skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Kan man eller dödar man den?

hela anledningen att en dammvippa fungerar är statisk elektricitet, om du vill veta vad som kan hända om datorns komponenter utsätts för statisk elektricitet så kolla LTT's video https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

hela anledningen att en dammvippa fungerar är statisk elektricitet, om du vill veta vad som kan hända om datorns komponenter utsätts för statisk elektricitet så kolla LTT's video https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

Tack, ska kolla!

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Klassikern är ju att använda tryckluft på burk. Men finns vissa risker med det också då ju utblåset börjar vätska sig efter ett antal sekunder eller om man håller burken i för snäva vinklar så man måste blåsa i några sekunder åt gången och sen pausa emellan för att undvika att burken blir för kall. Är man lite mer "proffs" så skaffar man en datavac tex denna: https://www.amazon.se/Dusters-CompuCleaner-Original-EG-1025-D...

Fungerar mycket bra och man får aldrig slut på luft! Datorfirmor använder sådana för att rengöra. Jag har en sådan och är mycket nöjd dock är min lite extra kraftfull på 1000 Watt och har dammsugarslang emellan enheten och utblåset: https://www.amazon.se/-/en/8541677558-XPOWER-A-5-BLACK/dp/B07...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Klassikern är ju att använda tryckluft på burk. Men finns vissa risker med det också då ju utblåset börjar vätska sig efter ett antal sekunder eller om man håller burken i för snäva vinklar så man måste blåsa i några sekunder åt gången och sen pausa emellan för att undvika att burken blir för kall. Är man lite mer "proffs" så skaffar man en datavac tex denna: https://www.amazon.se/Dusters-CompuCleaner-Original-EG-1025-D...

Fungerar mycket bra och man får aldrig slut på luft! Datorfirmor använder sådana för att rengöra. Jag har en sådan och är mycket nöjd dock är min lite extra kraftfull på 1000 Watt och har dammsugarslang emellan enheten och utblåset: https://www.amazon.se/-/en/8541677558-XPOWER-A-5-BLACK/dp/B07...

Smart grej, blir helt klart att inhandla någon av de två du länkade, känns bökigt att hela tiden köpa tryckluft på burk eller ta datorn (för egen del) till närmsta ställe med tryckluft.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är inte Hela iden med en dammvippa är att damm ska fastna i den delvis pga den blir statisk?
Inte att rekommendera i datorn 😅

Men det finns många här på swec som dammsuger och utsätter sina datorer för allt möjligt för det ör "ingen fara" så 🤷‍♂️

Får väl erkänna att jag dammsugit datorn lite lätt i ungefär 15 års tid och ff inte fått några problem med det, och tänker fortsätta med processen (Tryckluft --> dammsugare --> rince and repeat) tills att jag blir tvungen att ändra det pga någo personlig erfarenhet

Alla har vi våra laster

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Forumledare

Hej alla

Det finns en massa intressant läsning om ESD bland annat här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ingen bra idé om du vill att din dator ska fungera som den ska. Kör tryckluft eller liknande istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad har elementet med datorn att göra? Du vill ha samma laddning (potentialutjämning) som datorn(chassit t.ex.) inte som elementet.

Dammsugar slangen laddar kroppen också. De tillfällen man släpper chassit för att borsta upp dammet finns de risk man skickar iväg en stöt med fingrarna. Men är du själv jordad så e de ingen risk heller

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Dammsugar slangen laddar kroppen också. De tillfällen man släpper chassit för att borsta upp dammet finns de risk man skickar iväg en stöt med fingrarna. Men är du själv jordad så e de ingen risk heller

Återigen, vad har elementet med saken att göra?

Du vill ha samma laddning som datorn. Att både datorn och du har en laddning på 10kV spelar ingen roll eftersom det inte kommer ske en urladdning mot varandra (som orsakar ESD-skador).

Det är munstycket på dammsugarens slang som blir uppladdad av dammpartiklarna i den strömmande luften. Olika material i slang och munstycke kan ha helt olika resultat och påverka ditt försök till jordning; Det finns alltså inget "gör detta så är du säker" - för du har ingen aning om vilka förutsättningar TS har men sin utrustning.

Dammsug inte datorn. Använd tryckluft på burk (även detta på korrekt sätt) eller en lämplig kompressor.

SweC har även en bra tråd kring ämnet ESD (om än gammal); https://www.sweclockers.com/forum/trad/230416-esd-statisk-ele...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Xarion:

om du är jordad kan du t.om. göra sake värre för inte säkert datorn är äns i närheten av samma potential som jordkopplingen...

är datorn inkopplad på samma jordslinga så kommer ni få samma men om bara du och chassit inte är så kommer ni fortfarande ha olika potential.

Allt som inte är ihopkopplat har generellt olika potetial.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tanken med elementet ( i mitt fall då jag har ett bakom skrivbordet) är att ladda ur eventuell statisk uppladdning. Inga konstigheter med det. Du kan inte åtdra dig någon laddning om du är jordad.

Ja. Det framgår inte hur eller vad TS har framför sig. Men det var just därför jag skrev "Jag brukar..." för det är så jag gör det. Och det har fungerat fint sen 90talet. Jag städar aldrig datorn ansluten till nätet. Avstängt nätagg och urladdar med powerknappen för restström i kondensatorerna.

Det handlar inte specifikt om ett element. Det kan vara vad som helst som är jordat för att ladda ur sig.

Visa signatur

It's out there

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Tanken med elementet ( i mitt fall då jag har ett bakom skrivbordet) är att ladda ur eventuell statisk uppladdning. Inga konstigheter med det. Du kan inte åtdra dig någon laddning om du är jordad.

Ja. Det framgår inte hur eller vad TS har framför sig. Men det var just därför jag skrev "Jag brukar..." för det är så jag gör det. Och det har fungerat fint sen 90talet. Jag städar aldrig datorn ansluten till nätet. Avstängt nätagg och urladdar med powerknappen för restström i kondensatorerna.

Det handlar inte specifikt om ett element. Det kan vara vad som helst som är jordat för att ladda ur sig.

Den diskussionen har tagits upp på Swec tidigare och kommits fram till att element eller jordat eluttag inte är någon bra idé att använda. Kör endast på en omålad yta på chassit för att minimera risken för ESD-skador.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Vad hjälper det om du laddar ur dig till potential 0v om datorn har nått helt annat?

Bara du inte har laddning betyder inte att datofrninte håller en.

Laddning ngen kan gå åt bägge hållen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är en dammvippa det värsta man kan använda att städa ur en dator?
Nej! Men det är inte långtifrån.

Tex en högtryckstvätt eller ångtvätt är värre men datorn blir garanterat ren, helst bör den ju vara påslagen när det tvättas med

Sen att bygga elektronik som tål dammvippa/statisk elektricitet/osv är nästan omöjligt, troligen svårare än att bygga för att sänka ned i skitigt vatten.
Det skulle då handla om tex en dator som använder sig av ej ESD känsliga komponenter samt att den får en tjock skyddande hinna av tex epoxy eller nåt annat material som isolerar.
Detta skulle i två vägar leda till extremt mycket slöare datorer dels för mycket slöare komponenter som kan tåla lite ESD men även för extremt kass kylning av allt tack vare en tjock isolerande hinna.

Sen skulle man behöva minska heller troligen ta bort allt inom in/ut portar som sata/pcie/usb/hdmi/dp/nätverk/osv.
Saker skulle behöva vara direkt inkopplade utan portar troligen med väldigt tjocka kablar som har extra mycket skydd för störningar osv.

Så vi skulle troligen gå tillbaks till nånting som har prestanda som en Commodore C-64 med kablar till mus/etc som är tjockare än en strömkabel till ett kylskåp.
Och då troligen betala minst 20 gånger mer än dagens priser.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xarion:

Fast jo. Allt har en laddning. Det finns egentligen inget "noll"-läge för jord heller.
Det Jord erbjuder är en gemensam referenspunkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordning

Det man önskar undvika när man pillar med elektronik är stora potentialskillnader. Det undviker man genom att koppla ihop sig med prylen man jobbar med. Länken förhindrar potentialskillnader mellan dig och datorn. Det är denna man vill undvika så att man inte får snabba urladdningar från potentialskillnaderna.
Det här uppnås genom att man exempelvis håller i chassit, eller med en ESDklämma från kropepn till chassit.
Att markjorda sig har inget med det att göra.

Det är inte så att det är skadligt att koppla sig till markjord. Men det är inte heller av relevans när man hemmapular. Det är potentialutjämning mellan dig och prylen du jobbar med som är relevant.
Har man däremot flera olika arbetsstationer som alla bör ha samma potential så kan det vara relevant att ha alla arbetsstationer ihopkopplade. De behöver inte ens vara kopplade till markjord - utan den gemensamma slingan kan kallas jord ändå. Jord är gemensam potential. Så även på flygplan i luften finns jord.
Men skit i jord här skulle jag säga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled