Speldator som låser sig och startar om

Permalänk
Medlem

Speldator som låser sig och startar om

Hejsan gott folk!

Min systerson har en dator som fungerat perfect flera år.

Felet.
Sedan en vecka händer följande. När han spelar spel på sin dator låser den sig efter någon minut och meddelar att ett problem måste lösas och datorn startar om automatiskt vilket oftast slutar i blackscreen. Detta händer inte när man bara surfar eller kollar youtube utan endast när han kör ett spel, t ex Fortnite eller Roblox.

Orsak.
Jag misstänker att det är grafikkortet.
Eller kan det vara mjukvara, t ex virus eller någon typ av processkonflikt?

Vet följande om specs:
Processor: i7-6700 CPU @ 4.00Ghz
Grafik: GeForce GTX 1080 osäker på dedikerat, 4 eller 8 Gb
Hårddisk: Samsung SSD 850 EVO 500 Gb
Ram: 16 Gb

Ber om ursäkt på brist av info, har inte kunnat ta reda på allt. Detta kan jag ordna om det behövs.

Tack på förhand!

Vänligen, Henrik

Visa signatur

Alltid lika bra respons när man ber om hjälp här. Om jag ställt en fråga har jag alltid fått bra svar från flertalet hjälpsamma individer. Tack! Keep it up :)

Permalänk
Medlem

Hej Henrik!
Ladda hem ett Software som visar temperaturer i systemet, hwinfo är ett populärt alternativ. Kika vilka grader systemet har utan några spel igång. Efter det kan du starta ett stresstest, för grafikkortet brukar heaven benchmark vara ett rekommenderat alternativ, det är gratis.

Starta heaven i Window mode så att du via hwinfo kan ha koll på temperaturerna för grafikkortet innan det kraschar. Jag hade ett liknande problem för en tid sedan och då visade det sig att grafikkortets temperatur låg kring 80c vilket är helt ok men hotspot gick till 105c vilket gjorde att skärmen blev svart och krävde en omstart via knappen på chassit.

Jag fixade detta genom att städa ur chassit från damm och sedan passade jag på att ersätta kylpastan på både processorn och grafikkortet. Det gjorde susen!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack så mycket för tipset, det ska vi testa.

Visa signatur

Alltid lika bra respons när man ber om hjälp här. Om jag ställt en fråga har jag alltid fått bra svar från flertalet hjälpsamma individer. Tack! Keep it up :)

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset! Vi körde igenom med tryckluft och det kom ut en del stora råttor. Efter det funkar datorn finfint igen!
Tack för hjälpen!

Skrivet av ja6051058:

Hej Henrik!
Ladda hem ett Software som visar temperaturer i systemet, hwinfo är ett populärt alternativ. Kika vilka grader systemet har utan några spel igång. Efter det kan du starta ett stresstest, för grafikkortet brukar heaven benchmark vara ett rekommenderat alternativ, det är gratis.

Starta heaven i Window mode så att du via hwinfo kan ha koll på temperaturerna för grafikkortet innan det kraschar. Jag hade ett liknande problem för en tid sedan och då visade det sig att grafikkortets temperatur låg kring 80c vilket är helt ok men hotspot gick till 105c vilket gjorde att skärmen blev svart och krävde en omstart via knappen på chassit.

Jag fixade detta genom att städa ur chassit från damm och sedan passade jag på att ersätta kylpastan på både processorn och grafikkortet. Det gjorde susen!

Lycka till!

Visa signatur