Min dator+skärm har puttrat på i fem år tillsammans nu, utan problem. Men idag, plötsligt, så blinkar skärmen till i.o.m. att jag loggar in på Windows, och vips, så är det som att någon dragit kontrastslajdern hela vägen till 100. Mörka saker är kolsvarta, färgerna är närapå så färggrann att de exploderar ut från skärmen, och det går inte att skilja på detaljer i ljusa områden.
Börjar fippla med skärminställningarna, men där är allt som det alltid varit.
Går in i Radeon och kollar runt - också allt som det ska vara. Men bara för sakens skull så provar jag att byta färgläge (Pixel format) från RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB) till RGB 4:4:4 Pixel Format Studio (Limited RGB) och vet ni vad? Allt är tillbaka som det alltid varit. Min datorskärm har alltså plötsligt börjat tro sig självt vara en TV, för så vitt jag vet, existerar egentligen bara Limited RGB för just TV-apparater.
Vad fan är det som händer, någon som har ens en susning? Märker jag ingen större skillnad så kan jag väl köra på så här, men att förstå vad som har hänt hade varit trevligt. Välkomnar all spekulation.
Det är en Acer BE270UA vi snackar om.
Uppdatering: Min enda teori vid det här laget är att det har varit någon bugg i Radeon-drivrutinerna som fått min skärm att tro sig vara inställd på Full RGB i alla dessa år, men har nu äntligen sorterats ut och insett att den faktiskt kört på Limited.