Dator till vMix - moderkort m m

Permalänk
Medlem

Dator till vMix - moderkort m m

Hej!

Jag webbstreamar en del idrott och ska nu uppgradera min utrustning till att köra vmix och då på en egenbyggda dator. Jag har byggt datorer förut men är inte någon expert på hårdvara, åtminstone inte längre (hade bättre koll förut). Som tur var har vmix själva tagit fram ett referenssystem som ger förslag på delar som ska klara det man vill göra. Gott så, problemet visade sig bara vara att när jag skulle köpa moderkortet så finns det inte längre på marknaden. Jag har försökt finna alternativ men har då i min tanke fastnat på att de som jag kan finna med antal PCI-expressplatser med mera faktiskt är rejält mycket billigare och ja, där tar min egen brist på kunskap i frågan över. I deras referenssystem rekommenderar man ett ASUS ROG Maximus Z790 Apex, det har begränsningar att det bara är två minneskortsplatser och två PCI-express som genast tas upp av grafikkort och av videoinmatningskortet (Capture card). Jag siktar på ett Blackmagic Design Decklink Quad 2 men det vore såklart juste att också ha ett kort för ett par HDMI-ingångar, eftersom i stort sett alla datorer och annat har HDMI-ut som defaultgränssnitt (Mina kameror har dock SDI, därav det valet).

Så det får gärna finnas ytterligare en PCIExpressplats.

Datorn har också en SSD med M.2 så det måste också finnas på kortet. Ni ser hela deras referenssystem nedan.

Jag skulle behöva hjälp eller råd så att jag köper ett annat fungerande moderkort enligt beskrivningen och referenssystemet. Ser ni andra tydliga utbytesdelar, så är jag också där idel öra.

System Specifications
Motherboard ASUS ROG Maximus Z790 Apex
Graphics Card NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti 12GB
Case Fractal Design Pop XL Silent Solid Black Case
HDD Samsung 970 EVO Plus NVMe M.2 SSD 2TB
PSU Seasonic Prime GX-850 Gold 850W
Capture Card Blackmagic Design Decklink Quad 2 OR Blackmagic Decklink 8K Pro
NOTE: Motherboard used in this system only supports one capture card
CPU Intel Core i9 13900KF + Fractal Design Celsius S36 Liquid CPU Cooler (requires LGA 1700 Bracket)
RAM 32GB (2x16GB) DDR5
Operating System Windows 11

För er som är nyfikna på grundinformationen så finns det här på vmix, hemsida: https://www.vmix.com/products/vmix-reference-systems.aspx#top...

Finns det någon som är villig att förbarma sig över mig?