Permalänk

Laptop (HP) starta inte ibland

hej Sweclockers!

Jag har nyligen köpt en HP Envy x360 convertebel (Ryzen 7) av min bror för en billig peng. Han har haft lite småproblem med den som jag nu tänkte ta tag i och lösa. (Förhopningsvis)

Ibland vill den nämligen inte starta...

-När man ska försöka starta den igen lyser själva lampan på "Start" tangenten samt lampan bredvid själva ström porten(Om strömmen är inkopplad). Detta utan att skärmen tänds.
-Tycker mig kunna höra att fläkten startar en kort stund innan den senare slås av.
- Tangentbords belysningen tänder inte och spelar ingen roll om jag har strömmen i eller ej.
-Efter att ha väntat en stund (Någon eller några timmar) startar den som vanligt men klockan på datorn går fel. Annat än de märks de inte någon skillnad. Batteriet är på ungefär samma procent som när jag lämnade den.
-BIOS är nyligen om installerat men löste ej problemet.

När datorn startar går de att använda den utan några problem alls.

Vart ska jag börja leta och är de någon som har några tipps på vad det kan vara eller varit med om samma sak ??

MVH Jonte

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonteliner:

hej Sweclockers!

Jag har nyligen köpt en HP Envy x360 convertebel (Ryzen 7) av min bror för en billig peng. Han har haft lite småproblem med den som jag nu tänkte ta tag i och lösa. (Förhopningsvis)

Ibland vill den nämligen inte starta...

-När man ska försöka starta den igen lyser själva lampan på "Start" tangenten samt lampan bredvid själva ström porten(Om strömmen är inkopplad). Detta utan att skärmen tänds.
-Tycker mig kunna höra att fläkten startar en kort stund innan den senare slås av.
- Tangentbords belysningen tänder inte och spelar ingen roll om jag har strömmen i eller ej.
-Efter att ha väntat en stund (Någon eller några timmar) startar den som vanligt men klockan på datorn går fel. Annat än de märks de inte någon skillnad. Batteriet är på ungefär samma procent som när jag lämnade den.
-BIOS är nyligen om installerat men löste ej problemet.

När datorn startar går de att använda den utan några problem alls.

Vart ska jag börja leta och är de någon som har några tipps på vad det kan vara eller varit med om samma sak ??

MVH Jonte

Om klockan går fel, så skulle jag kolla i BIOS och se om även den klockan går fel, ett fel kan då vara att biosbatteriet är dåligt och måste bytas. Dom andra problemen du nämner med att den startar ibland känner jag dock igen på ny HP Prodesk som vid uppstart för första installation inte alltid vill starta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x8GB @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB Chassi: Corsair Carbide jadda jadda, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.