Permalänk
Medlem

M.2 SSD gen 4

Hej !

Jag har ett Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB och ett ASUS prime Z790-A WI-FI

Jag har ett stort problem och i flera dagar har jag verkligen testat ALLT ute på nätet men inget funkar.

Mitt SSD gen 4 körs i endast 1x4, den ska köra i 4x4 läge. Med detta så får jag in endast 1700MB istället för 7000MB

jag har testat:

1. Bios default

2. Ominstallera windows med endast denna SSD i

3. Alla drivers uppdaterade

4. Ingen firmware för SSD tillgänglig

5. Byt till olika m2 Slot i moderkortet

6. Kollat igen bios settings flera ggr, nästan allt är auto på dessa moderna moderkort, det finns inte mycket inställningar att leta efter och dessutom hittar jag inte inställningar som folk säger jag ska in på.

7. Pratat med asus support. De gav mig instruktion att gå in på Advanced\Onboard Devices Configuration>M.2 Link Mode men jag hittade inte den här inställning

8. Massa annat

Permalänk
Medlem

Du måste nog ställa in din bios i advanced mode. Ska finnas en knapp där nånstans för det. För att komma åt den där menyn ASUS pratade om.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Man kan växla mellan EZ mode och advanced mode med F7

Permalänk
Medlem

Jag har kollat igenom hela advanced bios flera ggr om, hittar inga inställningar, även med search knappen, jag har senaste bios

Hur skickar jag bilder här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

Jag har kollat igenom hela advanced bios flera ggr om, hittar inga inställningar, även med search knappen, jag har senaste bios

Hur skickar jag bilder här?

Klicka på "förhandsgranska" och sen kan du ladda upp bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Klicka på "förhandsgranska" och sen kan du ladda upp bilder.
<Uppladdad bildlänk>

Tackar ! Jag återkommer med färska bilder under dagen

Permalänk
Medlem

Här kommer ett par bilder, hoppas någon kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingen av M.2-portarna på det moderkortet delar bandbredd med någon annan port, så det finns inget behov av att kunna ändra hur många PCIe-banor de använder i BIOS utan varje port har sina x4. Så troligtvis är det något hårdvarufel, och då pekar allt på att det är SSDn som är trasig eftersom du provat flera olika M.2-portar.

Har du granskat M.2-kontakten på SSDn? En trasig pinne skulle kunna få den att gå ner i x1-läge. Den ser ok ut på bilderna, men det är ju bara ena sidan som syns. Men det kan förstås vara något internt fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ingen av M.2-portarna på det moderkortet delar bandbredd med någon annan port, så det finns inget behov av att kunna ändra hur många PCIe-banor de använder i BIOS utan varje port har sina x4. Så troligtvis är det något hårdvarufel, och då pekar allt på att det är SSDn som är trasig eftersom du provat flera olika M.2-portar.

Har du granskat M.2-kontakten på SSDn? En trasig pinne skulle kunna få den att gå ner i x1-läge. Den ser ok ut på bilderna, men det är ju bara ena sidan som syns. Men det kan förstås vara något internt fel också.

Fick precis svar från kingston supporten, de påstår också att SSD är fel på

Permalänk
Medlem

@Julle antingen är M2 kortet trasig eller något annat fel, eller så passar den inte ihop med moderkortet vilket ofta innebär att det är något med BIOS. Det händer att man behöver uppdatera BIOS för buggfixar och då brukar även andra saker som fix för att mer hårdvara ska fungera. Jag skulle prova byta till ett annat märke och se om det funkar om du redan har och kör med senaste BIOS.

Tyvärr är det inte alla M2 kort som fungera som dom ska med alla moderkort. Inte så mycket man kan göra åt det än att byta till annat märke och se om det funkar bättre.