Undvik Mac till detta då många plugins/addons inte funkar, t.ex. de vanligaste fortknox-integrationer som företag erbjuder, vba är ju hopplöst också.
Man är även mer begränsad i powerquery i antal kopplingar.
Sedan om det framöver gås över till Power BI så finns ingen mac-klient.
Annars så tryck i minne, för majoriteten räcker 16, nu vet jag inte vad tunga excel-filer innebär. Men för några hundra mb med lite vba, går man upp till 32gb så ökar ju även kapaciteten såklart.
Kombinera det med en vanlig i7 (datorer med 32 gb brukar ha i7/i9 ändå).
Underskatta inte disk-storlek heller. USB-C så att du kan ha externa diskar med vettig prestanda. Tunga excel-filer sticker ju lätt iväg i storlek.
Personligen gillar jag lös numpad i ej dockat läge, men inte ovanligt att jag har ett riktigt tangentbord framför datorn om den inte är dockad.
I övrigt lägg pengar på de lite mer företags-inriktade modellerna oavsett märke. Kan tyckas dyra i förhållande till prestanda, men det tjänas oftast in i tillförlitlighet. Samt att det ser seriösare ut vid kundkontakter. Märke spelar mindre roll enligt min erfarenhet.