Programmeringsuppgift, programmering 1 i C#

Permalänk

Programmeringsuppgift, programmering 1 i C#

Hej!
Jag läser Programmering 1 i C# på distans och har fastnat på en uppgift (kan mejla en lärare men det tar ett par dagar innan man får svar så det är kanske lättare att fråga här).

Jag har två vektorer som ska jämföras för att se om några tal är likadana, isåfall ska detta skrivas ut. I en vektor har användaren fått skriva in 10 heltal och i en vektor har 7 heltal slumpats fram. Den biten är jag färdig med, men den sista biten där dessa tal ska jämföras förstår jag inte. Jag får inte använda mig att hjälpmetoder eller booleanska variabler och har ingen aning om hur jag ska göra detta. Finns det någon som vet hur man kan gå tillväga?

Tack

Permalänk
Medlem

Tänk på hur du löser problemet rent logiskt. Du behöver gå igenom alla tal i vektor A och för varje tal i vektor A behöver du jämföra det med talen i vektor B. Så du börjar med en loop som...

När du kommit på hur du skriver kod som gör jämförelsen du vill ha så funderar du på du ska presentera resultatet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Tack för svaret! Det kluriga är att komma på hur jag skriver en kod som gör den jämförelsen. Har sett lite exempel online men förstod inte dem, de använde kod vi inte lärt oss än. Får prova mig fram

Permalänk
Medlem

Börja med kod som går igenom vektor A och kanske skriver ut varje tal. Då kanske det blir lättare att komma på hur du skriver kod som jämför talen med varje tal i vektor B. Det handlar om att bryta ner problemet till små delar som du kan lösa.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Nu fick jag till en kod som funkar! Som du skrev så blev det mycket lättare att bryta ner det i mindre bitar att lösa.

Tack för hjälpen!