Permalänk

Router på router eller?

Hej!
Hoppas det finns någon vänlig som kan ge mig tips och vägledning.

Jag har Netgear Orbi AX6000 som router i mitt system. Funkar kanon men nu till min utmaning.

Jag konfigurerar mycket nätverkskameror till människor och mitt Netgear har en Ip range som är 192.168.1.xxx.

Jag vill i mitt nätverk ha en router till i mitt nätverk där jag kan modifiera ip rangen baserat på den ip range som gäller där kamerorna ska sitta i slutändan. Jag vill alltså skapa en ”isolerad” miljö i mitt närverk utan att det krockar med mitt befintliga.
Jag satte in en router i nätverket med ip range 192.168.0.xxx, kopplat till en switch men kamerorna som var kopplade på denna fick ändå 192.168.1.xxx. Dessutom ballar internet ut mellan varven när routern är inkopplad.

Jag kan heller inte ställa in 192.168.1.xxx på den nya routern för att den krockar med AX6000.

Sorry om jag snurrar till det för er men är tacksam för pedagogisk hjälp 🙏🏽

Permalänk

Enklast och bäst är nog om du skaffar en enda router som klarar av att skapa VLAN och enbart kör med den routern.

Visa signatur

Macbook Pro 14"

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna konfigurera olika 192.168.x.x adresser så klarar du dig med en router, du kan sätta subnät på din router till 255.255.0.0 det betyder att din router kan dela ut allt från 192.168.0.0 till 192.168.255.255

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakkowakko:

Hej!
Hoppas det finns någon vänlig som kan ge mig tips och vägledning.

Jag har Netgear Orbi AX6000 som router i mitt system. Funkar kanon men nu till min utmaning.

Jag konfigurerar mycket nätverkskameror till människor och mitt Netgear har en Ip range som är 192.168.1.xxx.

Jag vill i mitt nätverk ha en router till i mitt nätverk där jag kan modifiera ip rangen baserat på den ip range som gäller där kamerorna ska sitta i slutändan. Jag vill alltså skapa en ”isolerad” miljö i mitt närverk utan att det krockar med mitt befintliga.
Jag satte in en router i nätverket med ip range 192.168.0.xxx, kopplat till en switch men kamerorna som var kopplade på denna fick ändå 192.168.1.xxx. Dessutom ballar internet ut mellan varven när routern är inkopplad.

Jag kan heller inte ställa in 192.168.1.xxx på den nya routern för att den krockar med AX6000.

Sorry om jag snurrar till det för er men är tacksam för pedagogisk hjälp 🙏🏽

Lättast är om du skaffar en router som klarar av vlan som ovanstående nämnt. Det kan också vara bra med en switch. Då kan du ha ett "labnät/vlan" där du kopplar in kamerorna för att sätta önskad ip. Då kan du sätta någon obskyr serie typ: 10.254.254.0-255
Så tilldelar du respektive port vlanet.

Om du vill ha en ännu enklare miljö så har du en egen switch med en dhcp-server bara, eller router. Sen kopplar du in datorn du vill konfa ifrån i den routern samt kamerorna där. Om du har en laptop eller dylikt. Vill du använda din ordinarie dator utan att flytta den så är vlan som gäller.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om du vill kunna konfigurera olika 192.168.x.x adresser så klarar du dig med en router, du kan sätta subnät på din router till 255.255.0.0 det betyder att din router kan dela ut allt från 192.168.0.0 till 192.168.255.255

Nja, med 255.255.0.0 har du fortfarande bara ett nät, dock finns det plats för väldigt många fler klienter än 255.255.255.0.
255.255.255.192 hade kunnat funka, då har han 192.168.1.1 - 192.168.1.62 på första nätet, 192.168.1.64-126 på det andra osv.
På en vanlig konsumentrouter blir det ju dock knas med DHCP och gateway med en sån uppsättning.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Nja, med 255.255.0.0 har du fortfarande bara ett nät, dock finns det plats för väldigt många fler klienter än 255.255.255.0.
255.255.255.192 hade kunnat funka, då har han 192.168.1.1 - 192.168.1.62 på första nätet, 192.168.1.64-126 på det andra osv.
På en vanlig konsumentrouter blir det ju dock knas med DHCP och gateway med en sån uppsättning.

Det säger väl inte emot vad jag skrev? Tänkte att det va lättast, då kan TS sätta sin DHCP att tilldela endast på 192.168.100.x så att de kameror han vill konfigurera på de vanliga 192.168.0.x eller 192.168.1.x osv.

Med en gateway mellan datorn och kamerorna kommer mer svårigheter med att koppla upp till kamerorna.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att de flesta som du konfigurerar upp kameror åt använder sig utav de mest vanligaste C-klass nätverken, dvs 192.168.0.x, 192.168.1.x och kanske 192.168.10.x, så det kanske inte är så många olika nät du tänker dig att konfigurera IP-kameror för.

Med det i åtanke så skulle jag förse mig med en lite mer avancerad router som klarar av att ha sekundära IP-adresser på samma nätverk, exempelvis en Ubiquiti EdgeRouter X är billig och klarar av detta.

Därefter konfigurerar du förslagsvis upp ett C-klass nätverk för internt bruk som inte är i konflikt med någon av kundernas IP-subnät, exempelvis 192.168.254.1 och med nätmask 255.255.0.0 och DHCP 192.168.254.100-254.

Sedan lägger du till 192.168.0.1, 192.168.1.1, 192.168.10.1 osv som sekundära IP-adresser på interface:et. På så vis kommer du att få IP-adresser i 192.168.254.100-254 range:et för dina klienter med 192.168.254.1 som gateway, och även kameror kommer hamna i detta nät initialt. Därefter kan du konfigurera dem med statiska uppgifter för kundens nätverk, och kamerorna kommer kunna kommunicera ut mot omvärlden via ordinarie gateway IP eftersom du har denna satt som sekundär på interface:et.

Liten fundering dock, just runt kamerorna du konfigurerar. Är det i princip P2P-kameralösningar du konfigurerar, som lagrar video-strömmarna i molnet, eller är det mestadels lokal SD-lagring? Det är inte så att personerna även kör NAS-baserad koppling såsom Synology Surveillance Station eller dylikt? Eller är det mestadels mindre kamerainstallationer för privatpersoner för att exempelvis hålla koll på uppfarten? Det finns ju möjlighet att erbjuda mer service än bara konfiguration utav kameror, exempelvis central video-lagring med hjälp av enklare Mikrotik-router på plats hos personerna som lokalt kamera-nät med IPSec-koppling mot video-lagring exempelvis.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
Get Vimla - https://vimla.se/?201602021318323233

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Lättast är om du skaffar en router som klarar av vlan som ovanstående nämnt. Det kan också vara bra med en switch. Då kan du ha ett "labnät/vlan" där du kopplar in kamerorna för att sätta önskad ip. Då kan du sätta någon obskyr serie typ: 10.254.254.0-255
Så tilldelar du respektive port vlanet.

Om du vill ha en ännu enklare miljö så har du en egen switch med en dhcp-server bara, eller router. Sen kopplar du in datorn du vill konfa ifrån i den routern samt kamerorna där. Om du har en laptop eller dylikt. Vill du använda din ordinarie dator utan att flytta den så är vlan som gäller.

Supersnällt att du svarat. Stort tack!

Okej. Jag har som sagt en router till. TP-link ER605 som får sin IP-adress av min vanliga router.
Ska jag skapa ett vlan på denna? Jag vill ju kunna ställa in vilken IPadress som helst på denna. Även 192.168.1.xxx som jag har i mitt nätverk. Bara isolerat från mitt andra.

Vet du varför jag får problem med bredbandet på olika ställen i huset när denna kopplas in?

Med vänlig hälsning,

Jakob

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jakkowakko:

Supersnällt att du svarat. Stort tack!

Okej. Jag har som sagt en router till. TP-link ER605 som får sin IP-adress av min vanliga router.
Ska jag skapa ett vlan på denna? Jag vill ju kunna ställa in vilken IPadress som helst på denna. Även 192.168.1.xxx som jag har i mitt nätverk. Bara isolerat från mitt andra.

Vet du varför jag får problem med bredbandet på olika ställen i huset när denna kopplas in?

Med vänlig hälsning,

Jakob

NAT på NAT funkar generellt, men man brukar säga att det ska undvikas på grund av portöppningar och annat.

Helt omöjligt att säga varför det ballar ur när du kopplar in den andra routern, men några tips.
- Som tidigare sagt så kan de inte ha samma ipnr serie. Du har fått tips om att använda en helt annan till ditt hemnätverk tidigare. Gör det.
- När du kopplar in router två så ska du koppla in den i WAN-porten. Dvs någon port i ditt vanliga nätverk kopplat till WAN på router två. Kopplar du LAN-LAN så får du problem med att du har två DHCP-servrar i nätverket.
- Du kan inte brygga router två tillbaka till router ett, dvs kopplingen mellan de två måste BARA vara sladden mellan LAN på router ett och WAN på router två.
- VLAN behövs bara om du bara kör en router i nätverket och vill dela ut olika ipnr serier från den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!