Hur fixa ljud-lag med Bluetooth på Win 10?

Permalänk

Hur fixa ljud-lag med Bluetooth på Win 10?

Jag har ett par bluetooth-högtalare som jag vill använda med min Windows 10 HP Laptop.
Problemet är att när jag spelar upp videofiler så är ljudet osynkat med bilden och det är rätt irriterande.
Om jag tar samma video men spelar upp den via min Samsung Galaxy-telefon till samma högtalare så är det inga problem utan bild och ljud synkar.
Så det verkar vara ett problem med Windows10 och BT-högtalare.
Jag har inga BT-hörlurar att testa med men jag misstänker att såna också laggar.

Är det någon här som vet hur man kan fixa detta?

Jag vill definitivt inte uppgradera till Windows 11 pga allt annat tjafs som jag då troligen råkar ut för. Denna laptop är precis som jag vill ha den utom att ljudet laggar.

Permalänk
Rekordmedlem

BT ger latens genom sin konstruktion och är som du märkt olämpligt när man ska synka mot en bild, man bör alltid använda kabel.
Det har kommit low latency på en del prylar så det minst dåliga är att byta ut blåtandsdelarna mot nått som stödjer låglatensprofil men det är ju inte säkert att det går utan att byta "allt" för man behöver stöd i båda ändar av överföringskedjan.
https://www.aptx.com/aptx-low-latency

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack, men jag undrar då varför det är skillnad när man spelar upp samma video på Windows10 laptop som på en Samsung S10 telefon?
När högtalaren sitter mot telefonen så blir det inget ljud-lag, men när jag gör detsamma på min HP workstation-laptop med Windows10 så laggar det...
Med kabel-högtalare på Win10 blir det utan lag.

Laptopen har betydligt bättre prestanda än telefonen. Men ändå laggar det.

Tyvärr har jag ingen Linux-maskin med desktop och monitor så jag kan prova mot en sån, alla mina Linuxar är servers utan GUI...

Uppdatering:
Men jag har en videoredigerare där jag kan justera bild-ljud delay medan den spelar och då har jag sett att med en justering på 0,35 sekunder så får man synk mellan bild och ljud.
Så delayen är 350 ms...
Rätt mycket tycker jag.

Kompletterande information
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse_470:

Tack, men jag undrar då varför det är skillnad när man spelar upp samma video på Windows10 laptop som på en Samsung S10 telefon?
När högtalaren sitter mot telefonen så blir det inget ljud-lag, men när jag gör detsamma på min HP workstation-laptop med Windows10 så laggar det...
Med kabel-högtalare på Win10 blir det utan lag.

Laptopen har betydligt bättre prestanda än telefonen. Men ändå laggar det.

Tyvärr har jag ingen Linux-maskin med desktop och monitor så jag kan prova mot en sån, alla mina Linuxar är servers utan GUI...

Ja det kan vara skillnad om hörluren stödjer låglatens men datorn inte har låglatens medans telefonen har låglatens, då får du bara låglatenslänk mot telefonen och det är ju ofta så att telefoner har mycket nyare kretsar än datorer pga att hårdvaran uppdateras helt i varje ny telefon som släpps så de är mycket snabbare att få in "stöd för nytt" än datortillverkarna som inte bryr sig särskilt mycket om radioteknik.
Det kan ju även bero på att datorn eller skärmen gör nått som påverkar latesen tex nån videobehandling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Två saker:
1) Jag provar inte med hörlurar utan BT-högtalare.
2) Min telefon (Galaxy S10) är äldre än laptopen som dessutom är en high-end HP workstation för programutveckling.

Som jag skrev ovan har jag mätt upp laget till 350 ms med min videoredigerare...
Är det normalt lag eller extra mycket?

Antagligen är det nåt Windows-elände som är den verkliga orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Två saker:
1) Jag provar inte med hörlurar utan BT-högtalare.
2) Min telefon (Galaxy S10) är äldre än laptopen som dessutom är en high-end HP workstation för programutveckling.

Som jag skrev ovan har jag mätt upp laget till 350 ms med min videoredigerare...
Är det normalt lag eller extra mycket?

Antagligen är det nåt Windows-elände som är den verkliga orsaken.

har du installerat senaste BT drivrutinerna för nätverkskortet i datorn?
Det är inte omöjligt att det är som tidigare skrivit, välfungerande BT är något som behövts i betydligt större utsträckning på mobilsidan än på datorsidan, så inget konstigt att en äldre mobil skulle ha bättre stöd än en nyare dator

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju som sagt kolla drivrutiner för det är inte säkert att win alls stödjer tex apt x, jag har själv behövt installera drivers manuellt för win brukar bara stödja pekdon och dataöverföring samt a2dp profilen för ljud och bara att gå från a2dp till apt x brukar göra det mycket trevligare även om apt xll är ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja precis.
Kolla om det hjälper att hämta senaste drivrutinerna för BT till laptopen från tillverkarens hemsida.

Det kan ha med laptopens hårdvara att göra. Eller drivrutiner. Eller windows. Enklast är att börja testa med drivrutiner iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja precis.
Kolla om det hjälper att hämta senaste drivrutinerna för BT till laptopen från tillverkarens hemsida.

Det kan ha med laptopens hårdvara att göra. Eller drivrutiner. Eller windows. Enklast är att börja testa med drivrutiner iaf.

TACK FÖR TIPSET!
Jag gick till HP:s supportsida och hämtade den senaste Intel BT-drivern.
Och efter installation och omstart av datorn så har jag kollat att versionen är den som HP visade för den nya uppdateringen. OK

Och nu är laget nästan borta!
Verkar vara mindre än 100 ms nu och det kan man ju stå ut med.

Tack för förslaget, det verkar vara lösningen!

Jag trodde att alla de här uppdatering/omstarterna som hela tiden tvingas på mig skulle ha haft med sig dessa drivers också, men det verkar ju inte så.

Läge att manuellt uppdatera video-drivern också kanske...

Mycket bättre nu i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

BT ger latens genom sin konstruktion och är som du märkt olämpligt när man ska synka mot en bild, man bör alltid använda kabel.
Det har kommit low latency på en del prylar så det minst dåliga är att byta ut blåtandsdelarna mot nått som stödjer låglatensprofil men det är ju inte säkert att det går utan att byta "allt" för man behöver stöd i båda ändar av överföringskedjan.
https://www.aptx.com/aptx-low-latency

Fungerar alldeles utmärkt at köra med BT, Visst ljud kvaliteten blir inte som med kabel men latensen är inget man märker av.
Att det inte fungerar i detta fallet har nog lite med BT att göra och mer med någon märkligt produkt, drivrutin eller något helt annat.