Fildatum , de olika om hur de ändras av systemet..

Permalänk
Medlem

Fildatum , de olika om hur de ändras av systemet..

Jag hade i början av augusti ett diskhaveri på den dator som jag har alla bilder och dokument lagrat.. Som tur va hade jag kört mitt .bat script som med olika kommandon kopierar ner all data till en server jag ibland startar upp..

En tid efter återställning av data upptäckte jag en irriterande detalj, i många bilder så hade datumet för bildens skapande ändrats.. #1 i bifogad bild.. Dessa datum har för mig varit en del av mitt kom ihåg när dessa sparades ner, scannades eller vad det nu var som gjorde att jag har dem.

Skulle vilja reda ut, när, hur de olika datumen ändras... #3 är det enda jag är säker på, vilket ju är när jag kanske skriver en kommentar i meta data.. Har jobbat med bilden i photoshop och sparat den..

#1 är ju då denna info finns kvar, tillfället bilden togs med kameran eller scannern..

#2 har jag ingen koll på..

Går det komma förbi att datumen ändras med nått register-fix? Det verkar som dessa ändringar av #1 även händer när jag kopierar från den dator jag surfar med ( System Linux Mint 19.2 )

Vet inte om detta är viktigt men:
Den ena servern där all info samlas är Window 2003, min gamla server där domänen och AD ligger kvar i är en gammal Proliant 1600 med W2K server.. Datorn som jag använder för att jobba med PS, samt Adobe Bridge och har som lagringsplats för viktig data har ( Bli inte chockade nu! ) W2K... Vilket funkar utmärkt för det jag håller på med i den, har ingen lust att byta då jag är van vid gränssnittet och hittar alla verktyg.. Dessa datorer är ALDRIG uppkopplade mot något internet längre, mer än 10 år sen jag surfade på den.

Lyckades inte fatta hur man bifogar en bild till en tråd så den ligger nu i ett galler i här och detta är länken till den:

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Jag tror att exiftool har en funktion för att uppdatera filens tidsstämpel utifrån Exif-data.

Edit: exempel här: https://stackoverflow.com/questions/70745407/how-to-update-me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Lyckades inte fatta hur man bifogar en bild till en tråd

Så här gör du, klicka på ikonen i den röda cirkeln, sen "dra och släpp" i fönstret som kommer upp:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Gillar Microsofts Powertoys och verktyget PowerRename där. Där kan man köra följande.

Permalänk
Medlem

I vilket sammanhang orsakar detta problem? Du bör ändra vilket attribut du tittar på.
Du kan aldrig ta för givet att det datum-attribut du hänvisar till sammanfaller med när bilden faktiskt är tagen.

Det bästa är om du använder attributet som säger det du vill veta istället, det heter "Date taken"

https://www.organizingphotos.net/date-taken-date-created-date...

Permalänk
Medlem

Om du kopierar en fil så skapas en ny fil på destinationen, vilket är vad "Date File Created" syftar på. "Date Created" syftar å andra sidan på när själva innehållet i filen skapades och inte filen i sig, så det ändras inte när man kopierar filen.

Permalänk
Medlem

Brukar bara visa "date modified" men la även till "date created" som visar när man senast kopierat filen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

I vilket sammanhang orsakar detta problem? Du bör ändra vilket attribut du tittar på.
Du kan aldrig ta för givet att det datum-attribut du hänvisar till sammanfaller med när bilden faktiskt är tagen.

Det bästa är om du använder attributet som säger det du vill veta istället, det heter "Date taken"

https://www.organizingphotos.net/date-taken-date-created-date...

Ska läsa sidan du länkar till i översatt version så kanske det går upp några ljus..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p