Ta bort hårddiskbur gammalt define r3

Permalänk
Medlem

Ta bort hårddiskbur gammalt define r3

Jag drog hem ett 7900 xt på bonanzan. Tänkte jag har stort chassi, tror define r5? Men rätt gammalt. Kortet får inte plats utan att plocka bort hårddiskbur.

Problemet: Jag har inte två hårddisksburar med tumskruvar utan endast en lång solid. Den är nitad (? se bild) I topp och botten. Använder inte hårddiskplatserna så kan ta bort, men hur får jag loss det? Har mest vanliga skruvgrejer hemma.

Tillägg: Det var ett define r3, och det kanske blir ostabilt om man tar bort hårddiskburen.

Define r3, inte r5.
Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag haft ett r5, och det gick att plocka bort mitten av buren? ta en utzoomad bild, så ska jag se om jag kan förklara.

Annars ser det ut som en pop nit, dom borras ut

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Skrivet av aent:

Jag drog hem ett 7900 xt på bonanzan. Tänkte jag har stort chassi, tror define r5? Men rätt gammalt. Kortet får inte plats utan att plocka bort hårddiskbur.

Problemet: Jag har inte två hårddisksburar med tumskruvar utan endast en lång solid. Den är nitad (? se bild) I topp och botten. Använder inte hårddiskplatserna så kan ta bort, men hur får jag loss det? Har mest vanliga skruvgrejer hemma.

<Uppladdad bildlänk>

Jag brukar borra bort nitar ur chassin som jag vil modifiera. Funkar fint! Ta ett metallborr i samma storlek som niten och borra.
Var försiktig så att du inte får metallspån på några komponenter.

Permalänk
Medlem

Verkar inte bättre än att det måste borras isåfall. Kanske enklare med nytt chassi eller kortare grafikkort då.

Har inte särskilt mycket borrprylar hemma, bara en seg skruvdragare.

Permalänk

Märkligt. I mitt R4 tog jag bort hela hårddiskburen förutom 5.25-platserna för dvd-brännaren för att kunna få plats med mitt GTX 1070.

Enligt Fractal Designs webbplats ska du kunna ta bort mittendelen. Men det ser ut som ditt är äldre än R4 också.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-r...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

<Uppladdad bildlänk>

Verkar inte bättre än att det måste borras isåfall. Kanske enklare med nytt chassi eller kortare grafikkort då.

Har inte särskilt mycket borrprylar hemma, bara en seg skruvdragare.

Det där är ett Define R3 chassi inte ett R5.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 (Vit) | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | BenQ G2412HD | Razer Deathadder V2 | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Sötast

Om du har en skruvdragare så har du en borrmaskin, bara sätta i ett borr av rätt storlek och köra.

Om popnitarna är av aluminium så är de rätt lätta att knipsa av med en tång också, sålänge man kommer åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Det där är ett Define R3 chassi inte ett R5.

Du har rätt! Lyckades hitta kvittot, inköpt 2012. Förklarar varför det inte stämde. Man skulle ha framtidssäkrat!

Permalänk
Medlem

Mm, ser inte ut som en fractal lösning, så nitar bort.

hovtång? en bättre avbitare med "skäret" så det är nära chassit? om du inte har borr, eller kan låna.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett Define R3, inte R5.

https://www.inet.se/produkt/6900680/fractal-design-define-r3-...

Haha, sen på bollen

Visa signatur

R5 2600 | RTX 2060 Super | SSD | 16 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Någon som skrev att för r3 är det en del av stödet i chassit, så kanske dumt att ta bort.

Permalänk
Skrivet av aent:

Någon som skrev att för r3 är det en del av stödet i chassit, så kanske dumt att ta bort.

Jag har gjort det på ett R3 och inte märkt av att det påverkat konstruktionen något nämnvärt. Burken är till och med LAN-testad 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag har gjort det på ett R3 och inte märkt av att det påverkat konstruktionen något nämnvärt. Burken är till och med LAN-testad 😁

Jag har börjat banka med hammare och skruvmejsel, går fint!

Permalänk
Medlem

Ute! Det gick rätt lätt att använda hammare och en gammal skruvmejsel.

Permalänk
Skrivet av aent:

Jag har börjat banka med hammare och skruvmejsel, går fint!

Najs! Låt kreativiteten flöda! 💪🥳