Nu beror det lite på hur mycket du prioriterar stabilitet men ska du köra 64Gb (eller mer) skulle jag säga att du bör överväga ECC-minne. I dagsläget är det främst Asus som har (fungerade) stöd för detta och deras moderkort är bland de bättre skulle jag också säga sett till pris och prestanda.
Nu har du inte skrivit vad du vill göra men om vi utgår från att du vill ha en allmänt hygglig burk som inte låter som en tornado och/eller orkar mecka med vattenkylning så skulle jag slå ett slag för AMDs Ryzen 9 7900 (icke X). Den ligger på 65W och ligger väldigt lite efter 7900X som slutar markant mer ström och utvecklar mer värme, skulle du tröttna så kan du om man ska utgå ifrån reviews overklocka den till 7900X i prestanda utan några större bekymmer men strömförbrukningen blir i princip densamma.
Enda egentliga kraven jag brukar ha är att strömdelen inte bör vara barebones++ men samtidigt inte överdimensionerad samt att LAN ska vara Intel och inte Realtek främst av stabilitetsskäl men även av drivrutinsskäl. Sen kan det vara bra att ha lite mer än 1x slots for PCIe kort beroende på vad man planerar att använda datorn till.
Asus ROG STRIX B650E-E (bättre layout med PCIe-kortplatser), ECC stöds enligt användare på diverse forum
Asus TUF Gaming X670E-Plus (Realtek NIC så köpa ett separat NIC isf)
Sitter med ett Asus ProArt X670E-Creator WiFi själv men det är nog lite overkill för din del om du inte prompt vill ha 2st 8x-slots för PCIe.
Grafikkort är lite klurigare men jag skulle faktiskt slå ett slag för Intels ARC serie, bra kort för pengarna och de är mycket prisvärda om du kan tänka dig att beställa från Tyskland speciellt vid kampanjer. Bland de bästa också om du vill konvertera video till HEVC (H.265) eller AV1 via hårdvaran.
Chassi: Ta vad du vill, ljuddämning är trevlig så jag brukar hamna på Fractals R-serie.
Minne: Kingston har nyligen släppt 5600Mhz ECC minnen men tillgången är lite skral just nu vilket också drar upp priset. Sitter med Microns 4800Mhz själv och de fungerar utmärkt om du kan leva med lite långsammare minnen. Egentligen bara i spel intressant nog du märker någon större skillnad.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20309152...
https://eu.crucial.com/memory/server-ddr5/mtc20c2085s1ec48br
Ska du inte ha ECC så kolla på någon "vanlig" serie från t.ex Kingston. Kingston Fury Beast Black DDR5 6000MHz 32GB exempelvis utan LEDs å junk.
SSD: Har kan vi väl diskuera till världens ände men jag skulle säga Crucial's P5 Plus serie om du bara vill ha något som fungerar och inte brinner upp samtidigt. De brukar ligga bra i pris hos Amazon och/eller gå i kampanj ofta i Tyskland. Ska du ha något bättre så är väl Solidigm P44 Pro (SK Hynix) det vettiga valet för en uppgradering.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20222695...
Nätdel: Något som Seasonic, CWT eller Chicony har tillverkat. Spelar inte så stor roll vad det sitter för märke på framsidan. Sortera på ~700-850W, börja på ~800kr och gå uppåt tills du hittar vad du vill ha (80+ Gold, lösa kablar etc) sen är det bara att Googla på modellen. Sitter med ett Cooler Master MPZ-7501-AFAG (Cooler Master V750 750W) som gick lös på ~1000kr i någon kampanj hos Komplett.se. Inget att klaga på, kanske första valet över ~1500kr dock.
Kylare: Behöver inget monster men större > bättre och svalare dvs tystare. Jag landade på en Alpenföhn Dolomit Premium pga kampanj på 50 EUR, LED är en separat kabel så du "råka glömma" att koppla in den delen om du vill slippa det. Enermax ETS-T50 AXE ska också vara en hygglig kylare som ändå klarar rätt mycket i TDP.