Köpråd till nybygge av dator efter 10 års tid. Budget 20-30 tusen

Permalänk
Medlem

Köpråd till nybygge av dator efter 10 års tid. Budget 20-30 tusen

Hallå

Min nuvarande Sandry Bridge burk håller till slut på att självdö efter 10 års användning.

Kommer inte flytta något från gamla burken så det gör det lättare men har tappat en hel del koll på komponenterna dom senaste 10 åren så behöver eran hjälp.

Consair gjorde bra nätaggregat för många år sedan stämmer det fortfarande?

Jag tänker ha 64Gb ram i nästa burk men jag undrar hur stor skillnad det är mellan till exempel

2x Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast RGB AMD EXPO/Intel XMP 3.0

och

G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X5 Svart AMD EXPO

Har inte kolla på stepping på ram längre.

Antar att både ddr5 ram i ovanstående exempel kör bas 4800MHz och endast når 6000MHz via EXPO eller XMP är det korrekt?

Kommer bli en am5 plattform den här gången och 7900x

Men jag har dålig koll på vilka som gör bra moderkort idag.

Har inte tänkt slösa pengar på X670E men kan absolut tänka mig x670 istället för b650 om det ger mer stabilitet. Läst lite recensioner men inte hittat något definitivt köp än.

Har extern amp/dac FiiO K5 Pro så moderkortets ljudenhet är ingenting jag bryr mig om.

Kylning körde jag med Noctua sist men kan tänka mig att det finns nya utmanare som också kan vara värt att titta på.

Tänker inte återanvända mitt gamla tunga och otympliga Cosmos 2 Chassis så om ni har några rekommendationer på bra chassi under 60cm i höjd med bra luftflöde och mesh så tar jag gärna del av det.

la till budget
Permalänk
Medlem

Antagandet med EXPO/XMP stämmer.
Skillnaden mellan 6000 CL36 och CL30 är 2 ns.
Vill du ha 64GB och köra stabilt med EXPO igång så kan det vara bättre att köra på 2x32GB istället för 4x16GB. Det blir bättre och bättre med bios uppdateringar men det har varit kinkigt att köra 4 stickor i EXPO profil stabilt.

Sen annars hade det varit bra med lite mer detaljer på användningsområde.
En 7900X och 64GB (och extern amp/dac) avslöjar någon form utav produktivitet. Vilken typ (kanske ljudrelaterat då)? Kommer det behövas snabb/massvis lagring?
Hur ser det ut med gaming? Då även upplösning på skärmen och så?

Slänger in detta sålänge. Tog ett 4070 för att representera "mitten", vet ju inte om ett 6600 räcker eller 4080 krävs 😅. Allt där emellan går att få in i alla fall.
Tog ett X670E kort ändå bara för att jävlas lite, var inte direkt mycket dyrare än andra X670 kort. Men ja något billigare B650 kort hade också fungerat.
Framförallt är det väl ett förslag på chassit, kylare och RAM-minnen.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Antagandet med EXPO/XMP stämmer.
Skillnaden mellan 6000 CL36 och CL30 är 2 ns.
Vill du ha 64GB och köra stabilt med EXPO igång så kan det vara bättre att köra på 2x32GB istället för 4x16GB. Det blir bättre och bättre med bios uppdateringar men det har varit kinkigt att köra 4 stickor i EXPO profil stabilt.

Sen annars hade det varit bra med lite mer detaljer på användningsområde.
En 7900X och 64GB (och extern amp/dac) avslöjar någon form utav produktion. Vilken typ (kanske ljudrelaterat då)? Kommer det behövas snabb/massvis lagring?
Hur ser det ut med gaming? Då även upplösning på skärmen och så?

https://komponentkoll.se/bild/uzdSQ.png
Slänger in detta sålänge. Tog ett 4070 för att representera "mitten", vet ju inte om ett 6600 räcker eller 4080 krävs 😅. Allt där emellan går att få in i alla fall.
Tog ett X670E kort ändå bara för att jävlas lite, var inte direkt mycket dyrare än andra X670 kort. Men ja något billigare B650 kort hade också fungerat.
Framförallt är det väl ett förslag på chassit, kylare och RAM-minnen.

Eftersom jag är ute efter att det är stabilt snarare än att jag tänker maxa ut minsta lilla % prestanda så låter 2x32GB som en bra ide.

Angående användningsområde så har jag inte hållit på med någon enkel produktion sen MAC hade powerpc

Så det var ett tag sedan.

Mest jag som tröttnade på usla headset och bytte till extern amp/dac samt extern mic med stabiliserings arm och DT 990 Pro hörlurar.

Dock jobbar jag som it tekniker så kommer testa en del saker med virtuella maskiner.

Samt att jag tänkt hoppa in i Microsoft flight simulator ibland.

När det kommer till spel i övrigt så kör jag mest crpgs och arpgs så datorn bör ju klara även framtida spel som PoE 2 utan problem.

Kör en 24 1080 samt en Tuf gaming 27AQ 144Hz idag så lär byta till två modernare 27 tummare framöver.

Tack för förslagen ska titta närmare på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Eftersom jag är ute efter att det är stabilt snarare än att jag tänker maxa ut minsta lilla % prestanda så låter 2x32GB som en bra ide.

Angående användningsområde så har jag inte hållit på med någon enkel produktion sen MAC hade powerpc

Så det var ett tag sedan.

Mest jag som tröttnade på usla headset och bytte till extern amp/dac samt extern mic med stabiliserings arm och DT 990 Pro hörlurar.

Dock jobbar jag som it tekniker så kommer testa en del saker med virtuella maskiner.

Samt att jag tänkt hoppa in i Microsoft flight simulator ibland.

När det kommer till spel i övrigt så kör jag mest crpgs och arpgs så datorn bör ju klara även framtida spel som PoE 2 utan problem.

Kör en 24 1080 samt en Tuf gaming 27AQ 144Hz idag så lär byta till två modernare 27 tummare framöver.

Tack för förslagen ska titta närmare på dom

Oj, jag menade att skriva produktivitet (dvs. annat än gaming) men nu vet vi.
Skulle kanske anat VMs men audiofilen lurade mig :).

Men okej, då är det ett 1440p kort man bör titta på då (om du inte tänkte byta till två 27 tummare i 4k och det snart). Sen spelen som nämns behöver inget speciellt märke på GPU för att flyta bättre. Vilket innebär att första förslaget ändå var helt okej. Ett 4070/7800XT passar bra till 1440p just nu. Behåller man resten ungefär samma så bestämmer du själv med budgeten hur högt du ska gå. Minimum de nämnda sen upp till 4080/7900XTX går inom 30k.

Moderkort blir lite smaksak, hur många USB som behövs och allt sådant.
Finns allt från billigt B650 för 2000 kr som duger (för tillfället), upp till det X670E i första förslaget. Utan E tappar man då PCIe5 för GPU (vissa kan ha på m.2). I förslaget nedan läger jag in billigaste B650E (så fortfarande PCIe5 på GPU och en m.2) och sen finns det ett ASRock X670E mellan detta och det i första förslaget.
Så har du fått några alternativ på moderkort där. Sen i förslaget slänger jag in ett 7900 XTX bara för att visa omfånget (4080 dyra just nu men funnits deals under 13k någon gång).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Nu beror det lite på hur mycket du prioriterar stabilitet men ska du köra 64Gb (eller mer) skulle jag säga att du bör överväga ECC-minne. I dagsläget är det främst Asus som har (fungerade) stöd för detta och deras moderkort är bland de bättre skulle jag också säga sett till pris och prestanda.

Nu har du inte skrivit vad du vill göra men om vi utgår från att du vill ha en allmänt hygglig burk som inte låter som en tornado och/eller orkar mecka med vattenkylning så skulle jag slå ett slag för AMDs Ryzen 9 7900 (icke X). Den ligger på 65W och ligger väldigt lite efter 7900X som slutar markant mer ström och utvecklar mer värme, skulle du tröttna så kan du om man ska utgå ifrån reviews overklocka den till 7900X i prestanda utan några större bekymmer men strömförbrukningen blir i princip densamma.

Enda egentliga kraven jag brukar ha är att strömdelen inte bör vara barebones++ men samtidigt inte överdimensionerad samt att LAN ska vara Intel och inte Realtek främst av stabilitetsskäl men även av drivrutinsskäl. Sen kan det vara bra att ha lite mer än 1x slots for PCIe kort beroende på vad man planerar att använda datorn till.

Asus ROG STRIX B650E-E (bättre layout med PCIe-kortplatser), ECC stöds enligt användare på diverse forum
Asus TUF Gaming X670E-Plus (Realtek NIC så köpa ett separat NIC isf)
Sitter med ett Asus ProArt X670E-Creator WiFi själv men det är nog lite overkill för din del om du inte prompt vill ha 2st 8x-slots för PCIe.

Grafikkort är lite klurigare men jag skulle faktiskt slå ett slag för Intels ARC serie, bra kort för pengarna och de är mycket prisvärda om du kan tänka dig att beställa från Tyskland speciellt vid kampanjer. Bland de bästa också om du vill konvertera video till HEVC (H.265) eller AV1 via hårdvaran.

Chassi: Ta vad du vill, ljuddämning är trevlig så jag brukar hamna på Fractals R-serie.

Minne: Kingston har nyligen släppt 5600Mhz ECC minnen men tillgången är lite skral just nu vilket också drar upp priset. Sitter med Microns 4800Mhz själv och de fungerar utmärkt om du kan leva med lite långsammare minnen. Egentligen bara i spel intressant nog du märker någon större skillnad.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20309152...
https://eu.crucial.com/memory/server-ddr5/mtc20c2085s1ec48br
Ska du inte ha ECC så kolla på någon "vanlig" serie från t.ex Kingston. Kingston Fury Beast Black DDR5 6000MHz 32GB exempelvis utan LEDs å junk.

SSD: Har kan vi väl diskuera till världens ände men jag skulle säga Crucial's P5 Plus serie om du bara vill ha något som fungerar och inte brinner upp samtidigt. De brukar ligga bra i pris hos Amazon och/eller gå i kampanj ofta i Tyskland. Ska du ha något bättre så är väl Solidigm P44 Pro (SK Hynix) det vettiga valet för en uppgradering.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20222695...

Nätdel: Något som Seasonic, CWT eller Chicony har tillverkat. Spelar inte så stor roll vad det sitter för märke på framsidan. Sortera på ~700-850W, börja på ~800kr och gå uppåt tills du hittar vad du vill ha (80+ Gold, lösa kablar etc) sen är det bara att Googla på modellen. Sitter med ett Cooler Master MPZ-7501-AFAG (Cooler Master V750 750W) som gick lös på ~1000kr i någon kampanj hos Komplett.se. Inget att klaga på, kanske första valet över ~1500kr dock.

Kylare: Behöver inget monster men större > bättre och svalare dvs tystare. Jag landade på en Alpenföhn Dolomit Premium pga kampanj på 50 EUR, LED är en separat kabel så du "råka glömma" att koppla in den delen om du vill slippa det. Enermax ETS-T50 AXE ska också vara en hygglig kylare som ändå klarar rätt mycket i TDP.