Svindyr dator till VR och filmredigering bl.a.

Permalänk

Svindyr dator till VR och filmredigering bl.a.

Hej alla lite mer insatta!

Jag sitter just nu med en 8700K / 1080Ti / 16 GB RAM. Spelar mkt i VR (simracing), just nu på en Oculus rift CV1. Tänkte uppgradera den till Quest 3, men då hänger nog inte datorn med längre. Gör även 3D (Redshift render på CUDA grafikkort) och kanske ska filma/redigera film också (skärmen är 3440x1440).

Skälen till Intel/Nvidia är mest premiere pros H.265 4:2:2 avkodning som bara verkar funka med Intel (?) och Nvidia dels för att det är snabbast, men även till Redshift render.

Valde Inet p.g.a. att det är så trist att bygga dator, det var kul första gången...men jag kan tänka mig att bygga igen för att spara pengar, dock ska det vara lite mer än de 900kr de tar för att bygga. Trevligt med garanti och alla prylar på samma ställe dock, ifall något strular!

Det jag har sämst koll på är chassi/nätagg/kylare - vill gärna ha bra grejer, men inget överpris, även om jag valde RGB-kylare för 100kr extra - ett lågt pris att betala för (minst) 10% mer FPS

/Jonas

Permalänk
Medlem

Överlag bra. Ja nätagg finns mer prisvärda. Sen RAM skulle man kunna titta på i alla fall 6000 MHz. För SSD är KC3000 100 kr billigare än Fury Renegade men ~samma prestanda (så kan man rättfärdiga den hundringen för den 10%-iga prestandaboosten av RGBn 😉).
Så slängde in ändringar på de tre men behöll resten samma bara för att kolla prisskillnader (slängde ihop på komponentkollen så länge).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

Det nätagget ser ju riktigt bra ut, på pappret iaf, tack för tipsen!
Ska fundera på att bygga själv som alltid, det är ju en del man sparar trots allt...får övertyga mig själv att det är kul.

Bara funderar nu på om man ska köra KC3000, valde Fury Renegade för lite högre TBW (egentligen var det mest för namnet)

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas Backman:

Det nätagget ser ju riktigt bra ut, på pappret iaf, tack för tipsen!
Ska fundera på att bygga själv som alltid, det är ju en del man sparar trots allt...får övertyga mig själv att det är kul.

Bara funderar nu på om man ska köra KC3000, valde Fury Renegade för lite högre TBW (egentligen var det mest för namnet)

/Jonas

Vet inte hur aktiv denna tråden är men du kan alltid pröva om du inte vill bygga själv

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Kan du i värsta fall hitta en polare också, man vet ju aldrig?

Annars tycker jag datorn ser grym ut

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Vet inte hur aktiv denna tråden är men du kan alltid pröva om du inte vill bygga själv

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Kan du i värsta fall hitta en polare också, man vet ju aldrig?

Annars tycker jag datorn ser grym ut

Det känns lite taskigt att be någon bygga bara för att jag tycker det är trist

Datorn borde vara grym, men prisvärdet nuförtiden är ju helt åt h-e! Förra datorns 1080Ti för >8000 tyckte jag var löjligt dyrt...little did I know

/Jonas