Varför fryser bilden ibland, USB i TV?

Permalänk
Medlem

Varför fryser bilden ibland, USB i TV?

Har ett SanDisk USB 3 vilket bör vara tillräckligt snabbt då de flesta TV bara har 2.0. Om jag har en film på USB-minnet kan det mitt i filmen frysa några sekunder eller bli jättedålig bild. Vad är troligaste anledningen? Codec på filmerna (som TV:n behöver koda av), hastigheten på USB i TV, hastighet på USB-minnet, problem med USB-minnet (bör det formateras annorlunda för att vara optimalt), eller något annat?

Tråd flyttad till Skärmar och TV-apparater /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Vilken bitrate och vilken TV har du?

Permalänk
Bildexpert 📺

Gissar att USB-minnet är tämligen oskyldigt och det är TV:n hårdvara och/eller OS som måste buffra regelbundet. Beroende på TV kan det vara rätt begränsad hårdvara som utöver mediaspelandet även står för den generella driften av själva TV:n.

Deduktiv felsökning bör vara de vanliga:
Testa samma film med andra USB-minnen av annan konstruktion (om möjligt)
Testa ifall samma USB-minne visar upp exakt samma problem med uppspelning via annan mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Är det en smart-TV så gissar jag att den gör något i bakgrunden. Alltså en processfråga snarare än temporärt nedsatt läshastighet. Är nätverk kopplat så pröva stäng av det vid lokalvideotest.

Undrar däremot om det är någon som detsamma fast med ComHems digital-"boxar". Har noterat att det blir samma typ av microfrysningar på den nya illa GoogleTV-baserade saken som med den gamla gigantiska TIVO-liknande lådan. Det var mer frekvent med ISPns egen router, men händer ibland även med en annan. Inga som helst problem med annat, ens spelstream eller annat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilken bitrate och vilken TV har du?

När jag försöker se bitrate i VLC kommer jag fram till att den verkar växla mellan 3000-6000 kb/s.

Min TV, Samsung 8 Series Modell: UE65NU8075