Permalänk

ny dator...

Ska köpa dator för c.a 17-19000... har jag valt rätt saker, eller borde jag byta ut någonting?

De saker som jag hade tänkt köpa är iaf:
Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX
Standard 1.44Mb 3.5" floppy black
Sapphire Atlantis Radeon 9800PRO 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP
Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE 2st
Samtron 96P 19" TCO99
Logitech Pilot Wheel Mouse Optical (optisk) PS/2&USB
AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3700/DDR466 184pin 466MHz CAS2.5 (AMD OK) 2st
ASUS A7N8X Deluxe/GD nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
Thermaltake A1607 Volcano 11 Xaser Edition SocketA (max XP3400)
ASUS CRW-5224A CD-RW 52x24x52x Black Retail intern IDE
Labtec Standard Keyboard PS/2, svenskt

Detta kostar ca. 17000kr, och jag har plockat ihop det på datorbutiken.

Är tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Om du ska lägga så mycket pengar tycker jag helt klart du ska satsa på en bättre skärm än så.
19" Samsung 959NF för 2730kr hos datorbutiken är ett klipp!
Riktigt bra skärm som fått väldigt bra betyg i massor av test....

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM959NF

Sen tycker jag du ska byta mobo till ABIT NF7-S. Det är bättre inbyggt ljudkort på ABIT-kortet (nvidia Soundstorm) och klarar att klocka högt.
Men det e viktigare med skärmen tycker jag...

Annars tycker jag det ser bra ut....

Permalänk

Jag tycker att du borde skänka bort pengarna till bättre behövande. Kanske har du någon bror eller syster som behöver pengarna bättre?

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

ok, är det bättre med ett hercules kort än ett sapphire?

ghost, sluta tarva på mina pengar, du får faen jobba ihop egna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unreality
ok, är det bättre med ett hercules kort än ett sapphire?

Ja, det e nog lite bättre kvalisort. Har för mig hercules-kortet har kylflänsar på minnena och klockar lite högre. Sök runt efter lite tester.

Permalänk

ok, det ska jag göra tack för hjälpen =D

Permalänk
Medlem

Mus: antingen Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 eller Logitech MX 500. Det är de enda optiska mössen som är riktigt bra spelmöss. Spara hellre pengar på processorn. En 2500+ klockar minst lika bra som en 2800+ till ett betydligt behagligare pris. Moderkort Abit NF7-S som ]P[ säger och skärmen ska naturligtvis vara en Samsung 959NF inget annat.
Skaffa en bättre processorfläkt också. TT kyler dåligt i tyst läge och låter alldeles för högt i effektivt läge.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

ok, vilka processorkylare är bäst då? fanns inte så många bra på datorbutiken tyckte jag...
jag har en likadan logitechmus nu som jag hade tänkt att köpa, och jag tycket att den är bra då den är lätt och mycket bekväm... så jag står nog fast vid att köpa en sån iaf, men tack för tipset som sagt så vill jag gärna ha hjälp med processorfläken med =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unreality
ok, vilka processorkylare är bäst då? fanns inte så många bra på datorbutiken tyckte jag...

Thermalright SLK-900U är den bästa kylflänsen. Kostar 649kr på gtek.se

Permalänk
Medlem

SLK-900 är ju bra men det blir ju extra fraktkostnader då. Alpha PAL 8045T är ju också bra och den finns på datorbutiken. Köp den och en tyst och bra fläkt typ Zalman eller Papst.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

hmm... btw, jag köper nog inte en sämre processor, är inte så säker på att clocka och så *noob* =P så jag har kanske inte så himla mycket mer pengar att lägga ut... det skulle vara om jag väntar på att få lön... men... det är ju faen en månad kvar... jag vill ha dator nu ^^ men en zalman är altså bättre? får dom plats på det moderkortet då? tycker dom ser så jävla stora ut... eller?

Permalänk

Har pratat med min bror nu, och han hjälper mig gärna med att klocka, så då köper jag nog en 2500+ iaf, och jag köper nog den där kylflänsen och fläkten från datorbutiken, så att jag slipper fraktkostnaden då...
Men, vad ska jag köpa för fläkt? en zalmanfläkt för 350kr? Min bror sa att det skulle räcka med någon mindre... men... vad för någon? vill ju fortfarande ha en ganska tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Om du ska lägga så mycket pengar tycker jag helt klart du ska satsa på en bättre skärm än så.
19" Samsung 959NF för 2730kr hos datorbutiken är ett klipp!
Riktigt bra skärm som fått väldigt bra betyg i massor av test....

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM959NF

Sen tycker jag du ska byta mobo till ABIT NF7-S. Det är bättre inbyggt ljudkort på ABIT-kortet (nvidia Soundstorm) och klarar att klocka högt.
Men det e viktigare med skärmen tycker jag...

Annars tycker jag det ser bra ut....

Jag tycker han ska ta det kortet han valt.
Det har fått bra betyg på många ställen...

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Ja, det e nog lite bättre kvalisort. Har för mig hercules-kortet har kylflänsar på minnena och klockar lite högre. Sök runt efter lite tester.

Du har för dig fel. Sapphire 9800 Pro klockar ruskigt mkt högre, i de flesta recensioner har kommit över 450 på coren, vissa fall nästa 480. Det är drygt 100 mhz klockning vilket man får se som GANSKA bra. Och detta är med retailkylning.

Permalänk

ok, men vad ska jag ha för kylning? hade lagt till en såndär kylfläns nu, behöver jag en hel fläkt till den eller ska jag bara sätta på nån typ chassifläkt eller liknande?
Har bestämt mig för att använda det moderkortet jag hade valt från början, det sitter ingen fläkt på den, så jag hoppas att den ska bli lite tystare då, och antagligen blir det ett sapphire...

Permalänk

Nu har jag beställt dator... blev det moderkortet jag valde först, hercules r9800pro, nån kylfläns och en pepsto fläkt... den mus jag valde först, nya skärmen, xp2500+... tack för hjälpen allihopa, uppskattar det värkligen =D