Hej,
Skulle behöva hjälp av någon mer kunnig inom detta. Jag skrev för ett tag sedan om hjälp och har nu köpt in datordelar för bygge.
Just nu har jag köpt detta:
Chassi: NZXT H7 Flow Svart
GPU: Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF Gaming OC
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Moderkort: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB
RAM: 2 x Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean
Övrigt:
Arctic P12 PWM Svart 5-pack
Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB
Corsair iCUE H170i ELITE LCD Display
Syftet med datorn är allmänt användande och gaming, då i 1080P och titlar som CS2, Apex och Valorant.
Mina frågetecken just nu är följande:
1. Jag funderar på att gå ner lite i GPU eftersom jag endast kommer att spela i 1080P och det känns som att 7900 XTX är lite för mycket. Funderar på att gå ner några tusenlappar och lägga mig runt 6-8,000 kronors klassen istället.
Vilket är de bästa alternativen i mitt fall för att främst spela CS2 i så bra FPS som möjligt med 1080P. Jag har kollat på följande grafikkort som potentiella alternativ:
7800 XT
6950 XT
6800 XT
Vilket är det bästa enligt dig/er av dessa, eller något annat grafikkort i samma prisklass? Vilket kort ger mest värde per krona i prisklassen.
2. Fråga två hör ihop med fråga ett, vid val av GPU av tex 7800XT och 6950XT. Vilket brand ska man sikta in sig på? Finns en rad olika och vad skiljer dessa åt, något/några brand som är extra bra samt något brand man ska försöka undvika?
3. Jag har just nu 2st olika AiO kylare. Vilket av ovanstående alternativ borde jag behålla?
Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB vs. Corsair iCUE H170i ELITE LCD Display. Tänker främst på kvalitet men även enkelhet att installera prioriteras.
4. Jag har frågetecken kring moderkortet "ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI", jag har läst både gott och ont om det på nätet. Borde jag behålla det eller har ni tips på annat kort som är bättre i samma prisklass eller i närheten?
5. Är chassit bra/enkelt att bygga i eller har ni andra alternativ som är bättre?
6. PSU är inte inköpt, har ni tips på något bra och prisvärt som passar detta bygget?
Detta är mina främsta funderingar just nu. Har ni några andra synpunkter på bygget som borde ändras för att förbättras så skriv gärna!
Blev rätt långt detta inlägg.. men kul om du orkade läsa dig ner hit.