Den enda Arm-baserade laptopen med "officiell" Linux
Har länge varit intresserad av att ha en bra Arm-baserad laptop med Linux, i mitt fall föredrar jag Ubuntu Desktop.
Sedan tidigare har jag en Arm-baserad Chromebook som visserligen är Linux (tydligen baserat på Gentoo), men det är inte "riktiga" Linux. Det går att installera en Linux-del och köra vissa program, men man är fortfarande inlåst i ChromeOS.
Har även en Arm-baserad Microsoft Surface Pro X som det dock inte går att installera Linux på i dagsläget (endast Windows)
Ett av de bättre alternativen (som jag också gjort) är att köpa en Macbook med Silicon (Arm) processor och köra Asahi Linux
(gjort en tråd här)
Men det är fortfarande ett "hack" och allting fungerar ännu inte riktigt som det ska.
Råkade dock läsa en liten notis om Lenovo X13s som är en Arm-baserad laptop med Windows 11 där de tydligen lagt till alternativet att boota Linux i bios.
Det största problemet är tydligen att de flesta Arm-baserade datorer saknar bios-inställningar och möjligheten att stänga av secure boot.
Arbetet med att få fram en fungerande Linux dist till denna dator har gått framåt och när Ubuntu nyligen presenterade version 23.10 av sitt OS så släpptes dessutom en version för just Lenovo X13s
https://cdimage.ubuntu.com/releases/mantic/release/
Då kunde jag inte hålla mig utan beställde ett ex från Lenovo.se
Det går alltså att boota från usb och installera precis som med en x86 dator och då även med kryptering mm.
Den är tyvärr inte billig men har 16Gb ram och har tidigare funnits till försäljning hos svenska återförsäljare - nu har den plockats bort och en uppföljare kanske är påväg (?)
Borde möjligtvis kunna gå att hitta begagnad - har sett den säljas billigt i bla Tyskland, men då utan svensk tangentbord.
Allting fungerar fint