Köpråd: LG C3 eller Samsung S90C (77")
Jag sitter hårt fast i valet och kvalet mellan LG C3 och Samsung S90C (77-tumsmodellerna) inför ett inköp på Black Friday. Ingen av dessa verkar ha nåt rent trumfkort mot den andra vilket gör det här väldigt svårt. Min nuvarande apparat är en Samsung HW55ES projektor på 77" duk.
Mitt TV-tittande är till 99% film och serier, och 1% spel nån gång då och då, så att optimera inköpet för spelande känns inte rätt, men det får ändå funka okej att slöspela nåt i soffan. Rummet som TV:n kommer att användas i har direkt solljus på dagtid, men bländas ner med gardin, dvs ett "vanligt vardagsrum", inte ett biorum med mörka väggar och möjlighet till total nedsläckning.
Har benat ner min jämförelse av apparaterna till ungefär det här:
LG C3
Fördelar:
Stöder Dolby Vision
Bättre rörelseinterpolering
Bättre förebyggande av inbränningar
Nackdelar:
Sämre uniformitet i panelen
Lägre ljusstyrka än S90C
Sämre färgmättnad än S90C
Samsung S90C
Fördelar:
Högre ljusstyrka
Bättre uniformitet
Bättre antireflexfilter
Nackdelar
Saknar stöd för Dolby Vision
Sämre rörelseinterpolering
Sämre skydd mot inbränningar
I mitt huvud är LG:s stöd för Dolby Vision värt rätt mycket eftersom jag ser att mycket innehåll stöder just det formatet, men Samsung verkar ha en generellt sett bättre panel. Jag hade gärna fått någon extra input gällande skillnaderna i HDR och risken för inbränningar mellan dessa apparater.
Som sagt, jag lutar ena stunden åt C3 och nästa åt S90C, och det fortsätter att gunga fram och tillbaka hela tiden.