Permalänk

Speldator i mindre skala

Så var det dags att spana in Black Friday rean och planera för en ny speldator!
Tanken var något i ett lite mindre format. Har klickat runt på datorbyggaren på Inet och har kommit fram till följande:

https://www.inet.se/datorbygge/b1444938/pewpewlazors

Tanken var att försöka landa runt 20 000, är där något man borde ändra på, eller är det ett ok bygge?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men jag personligen skulle gå för Nvidia och Intel. Jag är dock inte så påläst om AMD och deras utvecklingar men fortfarande vet tillräckligt om vad jag personligen behöver och vilka behov jag har gällande gaming. Är du ute efter maxad grafik på alla spel utan problem eller är du ute efter tävlingsinriktade spel, där ingen bryr sig om grafik och bara ute efter prestanda (FPS) Datordelar är inte dåliga i sig, men jag skulle överväga innan göra en slutsats. Som sagt, det beror helt på vad du är ute efter naturligtvis. Jag känner en snubbe, som köper allt det bästa som finns på marknaden och det enda jag ser honom spela, är cs, wow och ibland minecraft. Tycker man att det är värt att lägga ner så stor summa, för att spela bara dom spelen och inte utnyttja fulla potentialen som datorn har att erbjuda, nej det tycker inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillybob:

Inte för att vara sådan, men jag personligen skulle gå för Nvidia och Intel. Jag är dock inte så påläst om AMD och deras utvecklingar men fortfarande vet tillräckligt om vad jag personligen behöver och vilka behov jag har gällande gaming. Är du ute efter maxad grafik på alla spel utan problem eller är du ute efter tävlingsinriktade spel, där ingen bryr sig om grafik och bara ute efter prestanda (FPS) Datordelar är inte dåliga i sig, men jag skulle överväga innan göra en slutsats. Som sagt, det beror helt på vad du är ute efter naturligtvis. Jag känner en snubbe, som köper allt det bästa som finns på marknaden och det enda jag ser honom spela, är cs, wow och ibland minecraft. Tycker man att det är värt att lägga ner så stor summa, för att spela bara dom spelen och inte utnyttja fulla potentialen som datorn har att erbjuda, nej det tycker inte jag.

Du har du inte koll eftersom det definitivt är AMDs processorer som gäller för bästa prestanda i spel för tillfället. Intels senaste refresh lyckades inte nämvärt. Det är bara titta på Sweclockers samt andra tester så kan du lätt se det.

Sedan är det så att AMDs grafikkort generellt har bättre pris för sin relativa prestanda om man inte räknar in raytracing, som om RT inte är viktigt kan du spara mycket pengar med ett AMD-kort. Visst kan du få bättre krut med nvidia men då får du betala mycket mer för det också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min fråga är, vad är då poängen med inlägget om du håller redan koll på vad du vill och vilka behov du har? Som jag sa tidigare, det beror helt på vilka behov du har. Att köpa en dator med kraftfulla komponenter och inte utnyttja dom till fulls så är det bara slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillybob:

Min fråga är, vad är då poängen med inlägget om du håller redan koll på vad du vill och vilka behov du har? Som jag sa tidigare, det beror helt på vilka behov du har. Att köpa en dator med kraftfulla komponenter och inte utnyttja dom till fulls så är det bara slöseri med pengar.

Eh, nu var det inte jag som postade tråden. Jag bara reagerade på ditt inlägg som inte var sakligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

OJ såg det nu sorry. Men som sagt. Det beror på vad han är ute efter i gaming. Om man köper en gaming dator utan att spela, är det slöseri med pengar, köper han kraftfull dator och spelar bara minecraft, eller spel som kräver nästan ingenting är det slöseri med pengar. Så allting beror på honom, och man måste få reda på hans behov. Att säga att jag inte var saklig var fel. Precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillybob:

OJ såg det nu sorry. Men som sagt. Det beror på vad han är ute efter i gaming. Om man köper en gaming dator utan att spela, är det slöseri med pengar, köper han kraftfull dator och spelar bara minecraft, eller spel som kräver nästan ingenting är det slöseri med pengar. Så allting beror på honom, och man måste få reda på hans behov. Att säga att jag inte var saklig var fel. Precis tvärtom.

Men med det som utgångspunkt så blir ju ditt inlägg än mindre meningsfullt. Du tyckte han skulle skaffa intel och nvidia, något som i slutändan blir dyrare.

Och jo, osakligt var det då du först skriver "Jag är dock inte så påläst om AMD" och sedan "men fortfarande vet tillräckligt om vad jag personligen behöver och vilka behov jag har gällande gaming." Du dissar AMD samtidigt som du säger du inte är påläst, sedan pratar du om dina behov när det är behoven hos personen du svarade det handlar om. Så jo, det är definitivt osakligt.

Jag lägger ingen värdering i trådskaparens val, enbart i att beslutet ska baseras på fakta.

Men nog om det från mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DU har återigen fel. Min utgångspunkt var att det handlade om hans behov, inte mina. Jag sa vad jag personligen själv skulle välja eller hur? Jag är inte påläst om AMD men vet vet tillräckligt, alltså gällande dess prestanda. Du har bara förvrängt mina och försöker bara låta besserwisser. Jag pratar fortfarande om hans behov och aldrig har sagt direkt till honom att han skulle enbart gå för Nvidia och Intel. Jag sa bara vad jag personligen gillar eller hur?