Uppgradera GPU: 3060, 3060ti, 4060 eller AMD? (Ryzen 5 3600x)

Permalänk
Medlem

Uppgradera GPU: 3060, 3060ti, 4060 eller AMD? (Ryzen 5 3600x)

Tjena!

Jag sitter säkert som många andra just nu och förbereder mig inför black friday (week, month nuförtiden?) och undrar vad jag ska köpa. Jag sitter just nu på en dator med en R5 3600x, 16gb 3200mhz (CL16), 750w PSU och ett rätt gammalt GTX 1070. Eftersom jag för tillfället är en såkallad fattig student så är budgeten rätt tight och det är alltså endast grafikkortet som ska uppgraderas.

Jag har googlat runt lite och läst på forumet men kommer inte riktigt fram till något, jag behöver helt enkelt någon som säger åt mig vad jag ska köpa Framförallt är det RTX 3060, 3060ti eller 4060 som ser attraktiva ut men kan även tänka mig att gå över till AMD. Är tyvärr lite skeptisk mot AMD-kort eftersom en vän till mig har haft så otroligt mycket strul efter att han köpte sitt första AMD-kort. Målet är såklart att uppgradera hela burken men det får dröja.

Min budget lär ligga på runt 4000kr, gärna mindre om en bra deal dyker upp. Så, vad rekommenderar ni?

Jag spelar på en 1080p skärm med FreeSync och 144hz.
Siktar oftast på så mycket FPS som möjligt (110+) om det är multiplayer titlar.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är nog 6700 XT för 4000 kr det mest prisvärda just nu: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Vad gäller framtida uppgradering av resten av burken är det ju bara att köpa en bättre CPU (5800X3D är väl det bästa du kan sätta i ett AM4-moderkort) och lite mer RAM. Behöver inte byta ut allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

I den prisklassen är nog 6700 XT för 4000 kr det mest prisvärda just nu: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Vad gäller framtida uppgradering av resten av burken är det ju bara att köpa en bättre CPU (5800X3D är väl det bästa du kan sätta i ett AM4-moderkort) och lite mer RAM. Behöver inte byta ut allting.

Ser ut som en bra deal, ska fundera på ett byte till AMD! Det kan ju knappast vara så illa

Permalänk
Medlem

Eller ett billigt 4060

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC 12GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HU 27" 165Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Eller ett billigt 4060

Det vore väl för RT-prestandan (och kanske DLSS?) i sådana fall. I Sweclockers prestandaindex presterar 6700 XT ca 15 % bättre än RTX 4060 i 1080p. Sedan känns 8 GB VRAM lite snålt år 2023.

Permalänk
Medlem

Det vore väl för RT-prestandan (och kanske DLSS?) i sådana fall. I Sweclockers prestandaindex presterar 6700 XT ca 15 % bättre än RTX 4060 i 1080p. Sedan känns 8 GB VRAM lite snålt år 2023.

Jo det har du rätt i....sen så behöver du ju iofs inte så mkt VRAM heller för det går hand i hand med kvaliteten på grafiken om vi tänker spel. Desto mer VRAM behövs för kraftigare grafikkort där du kan dra upp kvalitet på texturer osv...4060 är inte ett prestandakort precis som 6700 xt inte heller är det och då kommer inte all VRAM utnyttjas ändå...speciellt inte i 1080p så där räcker 8gb. Det blir viktigare på mer högpresterande kort. DLSS sänker även användandet av VRAM också. Det blir en smaksak i slutändan och vad man vill ha för funktioner, strömförbrukning osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS TUF Gaming RTX 4070 Ti OC 12GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HU 27" 165Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på det här med DLSS och undrar om det är värt att gå för ett 4060 bara på grund av DLSS 3.5. Har hört lite delade åsikter om DLSS.

6700xt verkar vara bra värde för pengarna för rå prestanda men som sagt, ingen DLSS. Eftersom jag har en 1080p skärm kanske DLSS inte gör särskilt mycket skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jo det har du rätt i....sen så behöver du ju iofs inte så mkt VRAM heller för det går hand i hand med kvaliteten på grafiken om vi tänker spel. Desto mer VRAM behövs för kraftigare grafikkort där du kan dra upp kvalitet på texturer osv...4060 är inte ett prestandakort precis som 6700 xt inte heller är det och då kommer inte all VRAM utnyttjas ändå...speciellt inte i 1080p så där räcker 8gb. Det blir viktigare på mer högpresterande kort. DLSS sänker även användandet av VRAM också. Det blir en smaksak i slutändan och vad man vill ha för funktioner, strömförbrukning osv.

Precis, spelar endast i 1080p så VRAM lär inte vara ett större problem. 6700xt verkar vara sjukt bra värde för pengarna men då missar man DLSS 3.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verbaftw:

Jag har funderat lite på det här med DLSS och undrar om det är värt att gå för ett 4060 bara på grund av DLSS 3.5. Har hört lite delade åsikter om DLSS.

6700xt verkar vara bra värde för pengarna för rå prestanda men som sagt, ingen DLSS. Eftersom jag har en 1080p skärm kanske DLSS inte gör särskilt mycket skillnad?

Nej i ditt fall så kanske du har rätt i att ett 6700 är mer passande. DLSS gör nog inte så mkt i 1080p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Nej i ditt fall så kanske du har rätt i att ett 6700 är mer passande. DLSS gör nog inte så mkt i 1080p.

Det beror nog lite på spelet. Spel som Alan Wake 2 och Cyberpunk med Path Tracing behöver både DLSS upskalning och frame-gen för att flyta på i 1080p i högre inställningar på allt annat än de absolut snabbaste korten.

Samtidigt kan man förstås hoppas att FSR blir bättre och kommer ikapp DLSS, både när det gäller kvalitén och stöd i spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 5 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det beror nog lite på spelet. Spel som Alan Wake 2 och Cyberpunk med Path Tracing behöver både DLSS upskalning och frame-gen för att flyta på i 1080p i högre inställningar på allt annat än de absolut snabbaste korten.

Samtidigt kan man förstås hoppas att FSR blir bättre och kommer ikapp DLSS, både när det gäller kvalitén och stöd i spel.

Det är här skon skaver lite. Samtidigt som ett 6700xt verkar vara en bra deal så känns det lite surt att missa DLSS? Har sett så mycket negativt om 4060 att man blir lite orolig att det hade varit ett dåligt köp. 6700xt känns lite framtidssäkrare om jag i framtiden uppgraderar min CPU och (kanske) skaffar en 1440p skärm.