"Upplösning Y på storleken X blir för pixligt" är inga vidare användbara råd. Det är lite som att fråga andra vilken storlek man ska ha på kalsongerna.
Vad som fungerar varierar med individers synförmåga, vanor och inte minst den praktiska situationen med skrivbordet, likt djupet och hur man sitter. Man kan dra slutsatser baserat på enkla faktorer likt att på samma avstånd kommer pixelstrukturen vid samma PPI bli synligare.
Vad man sedan som individ drar gränsen för när det blir för dåligt/fel etc. är just individuellt. Baseras mer på vad man som individ är van med än några oberoende faktorer. Den som haft en viss pixeltäthet i många år kommer alltid tycka att en lägre pixeltäthet är en försämring. Det vill säga att alla som kört 24-tummare kommer alltid klaga över 27-tummare med samma upplösning. Säger nada om hur just du kommer uppleva din situation.
Vill man ha en uppfattning om 1080p på 24, 27 och 32-tum är det ca 8 plus 12 cm skillnad i avstånd för samma synfält.
Har du en 24-tummare, dra den 8 cm närmare och det motsvarar synfältet för en 27-tummare på samma avstånd. Dra ytterligare 12 cm (20 cm totalt) och det motsvarar 32 tum. Och förstås, skillnaden i synfält 27<->32 tum är 12 cm. Detta självtest måste man då förstås sätta i relation till närgränsen för ens synförmåga. Alla kan inte fokusera blicken ordentligt på alla avstånd.
Ett sätt att kliva runt hela den här problematiken med 1440p eller 1080p är som nämnt en UHD/4K-skärm där de flesta användare får en pixelstruktur som ligger under tröskeln för synförmågan. Då kan man med fördel skala 1080p eller 1440p efter önskemål om man inte kan nå 4K i spelen. Plus att 4K/UHD är överlägset för reguljär Windows-använding då man kan skala i Windows till önskvärd balans mellan arbetsutrymme, kvalitets- och tydlighetsnivå.