Söker tips på skärmstorlek 27" vs 32" mini-led

Permalänk

Söker tips på skärmstorlek 27" vs 32" mini-led

Hej!

Vill uppgradera mig från min 24" TN skärm och det står mellan 27" eller 32" skärm.
Mitt skrivbord är 63cm djupt och den nya skärmen kommer sitta på en monitorarm så den hamnar lite längre bak en nuvarande.
Tittar en del på film, serier och spelar även olika spel, battlefield & CS just nu.

27"
1. https://www.inet.se/produkt/2222702/cooler-master-27-tempest-...
2. https://www.inet.se/produkt/2222946/acer-27-nitro-xv275up-min...

Efter en del råd har jag ändrat till 4k mini-led
32"
https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-mi...

Vad har ni för rekommendationer och vad har ni själva för tum på skärmen och vid vilket avstånd sitter ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Hej!

Vill uppgradera mig från min 24" TN skärm och det står mellan 27" eller 32" skärm.
Mitt skrivbord är 63cm djupt och den nya skärmen kommer sitta på en monitorarm så den hamnar lite längre bak en nuvarande.
Tittar en del på film, serier och spelar även olika spel, battlefield & CS just nu.

Köper jag 27" blir det mini led och vid 32" så blir det ips eller va då jag inte vill ha 4k samt pga priset.

27"
1. https://www.inet.se/produkt/2222702/cooler-master-27-tempest-...
2. https://www.inet.se/produkt/2222946/acer-27-nitro-xv275up-min...

32"
https://www.inet.se/produkt/2223487/samsung-32-odyssey-g5-ips...

Vad har ni för rekommendationer och vad har ni själva för tum på skärmen och vid vilket avstånd sitter ni?

skulle inte rekommendera att köra QHD på 32 tum. Isf 4K då PPI blir betydligt grötigare enligt mig

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | Be Quite 850 Pure power 12 | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av ibland:

skulle inte rekommendera att köra QHD på 32 tum. Isf 4K då PPI blir betydligt grötigare enligt mig

Tack, har bara 1080 grafikkort. Ska jag köra på 32tum 4k så blir det nog att vänta. Mini-led känns lockande men lite dyr vid den storleken,

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Tack, har bara 1080 grafikkort. Ska jag köra på 32tum 4k så blir det nog att vänta. Mini-led känns lockande men lite dyr vid den storleken,

Om skärmen är 4K så blir det skarpt och bra om man kör 1080p från spelet och använder heltalsuppskalning (finns som inställning i drivrutinen för både AND och Nvidia). När du uppgraderar grafiken så kan du köra 1440p istället med uppskalning (FSR2 eller DLSS2). 1440p till 4K är i princip ”best case” för bägge de teknikerna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Om skärmen är 4K så blir det skarpt och bra om man kör 1080p från spelet och använder heltalsuppskalning (finns som inställning i drivrutinen för både AND och Nvidia). När du uppgraderar grafiken så kan du köra 1440p istället med uppskalning (FSR2 eller DLSS2). 1440p till 4K är i princip ”best case” för bägge de teknikerna.

Tack, det visste jag inte att man kunde. Men hur är det med avståndet, blir 32 tum för stort för djupet på 63cm som är bordet.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Upplösning Y på storleken X blir för pixligt" är inga vidare användbara råd. Det är lite som att fråga andra vilken storlek man ska ha på kalsongerna.

Vad som fungerar varierar med individers synförmåga, vanor och inte minst den praktiska situationen med skrivbordet, likt djupet och hur man sitter. Man kan dra slutsatser baserat på enkla faktorer likt att på samma avstånd kommer pixelstrukturen vid samma PPI bli synligare.

Vad man sedan som individ drar gränsen för när det blir för dåligt/fel etc. är just individuellt. Baseras mer på vad man som individ är van med än några oberoende faktorer. Den som haft en viss pixeltäthet i många år kommer alltid tycka att en lägre pixeltäthet är en försämring. Det vill säga att alla som kört 24-tummare kommer alltid klaga över 27-tummare med samma upplösning. Säger nada om hur just du kommer uppleva din situation.

Vill man ha en uppfattning om 1080p på 24, 27 och 32-tum är det ca 8 plus 12 cm skillnad i avstånd för samma synfält.

Har du en 24-tummare, dra den 8 cm närmare och det motsvarar synfältet för en 27-tummare på samma avstånd. Dra ytterligare 12 cm (20 cm totalt) och det motsvarar 32 tum. Och förstås, skillnaden i synfält 27<->32 tum är 12 cm. Detta självtest måste man då förstås sätta i relation till närgränsen för ens synförmåga. Alla kan inte fokusera blicken ordentligt på alla avstånd.

Ett sätt att kliva runt hela den här problematiken med 1440p eller 1080p är som nämnt en UHD/4K-skärm där de flesta användare får en pixelstruktur som ligger under tröskeln för synförmågan. Då kan man med fördel skala 1080p eller 1440p efter önskemål om man inte kan nå 4K i spelen. Plus att 4K/UHD är överlägset för reguljär Windows-använding då man kan skala i Windows till önskvärd balans mellan arbetsutrymme, kvalitets- och tydlighetsnivå.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"Upplösning Y på storleken X blir för pixligt" är inga vidare användbara råd. Det är lite som att fråga andra vilken storlek man ska ha på kalsongerna.

Vad som fungerar varierar med individers synförmåga, vanor och inte minst den praktiska situationen med skrivbordet, likt djupet och hur man sitter. Man kan dra slutsatser baserat på enkla faktorer likt att på samma avstånd kommer pixelstrukturen vid samma PPI bli synligare.

Vad man sedan som individ drar gränsen för när det blir för dåligt/fel etc. är just individuellt. Baseras mer på vad man som individ är van med än några oberoende faktorer. Den som haft en viss pixeltäthet i många år kommer alltid tycka att en lägre pixeltäthet är en försämring. Det vill säga att alla som kört 24-tummare kommer alltid klaga över 27-tummare med samma upplösning. Säger nada om hur just du kommer uppleva din situation.

Vill man ha en uppfattning om 1080p på 24, 27 och 32-tum är det ca 8 plus 12 cm skillnad i avstånd för samma synfält.

Har du en 24-tummare, dra den 8 cm närmare och det motsvarar synfältet för en 27-tummare på samma avstånd. Dra ytterligare 12 cm (20 cm totalt) och det motsvarar 32 tum. Och förstås, skillnaden i synfält 27<->32 tum är 12 cm. Detta självtest måste man då förstås sätta i relation till närgränsen för ens synförmåga. Alla kan inte fokusera blicken ordentligt på alla avstånd.

Ett sätt att kliva runt hela den här problematiken med 1440p eller 1080p är som nämnt en UHD/4K-skärm där de flesta användare får en pixelstruktur som ligger under tröskeln för synförmågan. Då kan man med fördel skala 1080p eller 1440p efter önskemål om man inte kan nå 4K i spelen. Plus att 4K/UHD är överlägset för reguljär Windows-använding då man kan skala i Windows till önskvärd balans mellan arbetsutrymme, kvalitets- och tydlighetsnivå.

Tack! Det var en väldigt tydlig förklaring! Skärmen kommer att sitta ca 8-10cm längre bak vilket kommer motsvara en 27tum jämfört med nuvarande avstånd.

Permalänk
Medlem

Hade kört 27". 2560x1440 på större än det är inte trevligt.

Permalänk

på proshop så kan du få en LG datorskärm 32 tum 1440p 240hz ips med AMD pro och Gsync compatible och 2st hdmi 2.1 för 5490kr, nedsänkt från 7490 kr.

https://www.proshop.se/Skaerm/LG-32-Skaerm-UltraGear-32GQ85X-...

Har inte testat den själv dock, så jag vet inte :S

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Hade kört 27". 2560x1440 på större än det är inte trevligt.

Hart blivit lite övertalad till att 4k inte blir ett problem för mitt grafikkort med hjälp av bildskalning. Alternativet med 4k för 32" mini-led är ganska dyr https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-mi...

Permalänk
Skrivet av datorbygg90:

på proshop så kan du få en LG datorskärm 32 tum 1440p 240hz ips med AMD pro och Gsync compatible och 2st hdmi 2.1 för 5490kr, nedsänkt från 7490 kr.

https://www.proshop.se/Skaerm/LG-32-Skaerm-UltraGear-32GQ85X-...

Har inte testat den själv dock, så jag vet inte :S

Tack men efter en del råd känns 4k bäst om jag skall köra 32tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att fylla på den här diskussionen lite: Apple började som bekant marknadsföra sina skärmar som "Retina", dvs så hög upplösning att man inte kunde se pixlarna, med iPhone 4. Detta fungerar om man håller skärmen på 25 cm avstånd, och Apple har sedan uppfyllt detta för det mesta de har släppt efteråt. Matematiken bakom det finns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Retina_display

Nyare telefoner har givetvis ännu högre upplösning, men det är för att alla moderna telefoner gått över till OLED med en annan pixelmatris. Gamla iPhone 4 (samt även 5, 5s, 6, 6s, 7, 8, SE, XR, 11) är IPS LCD med vanlig pixelmatris som många LCDer ser ut idag, så det är lättare att jämföra. Vi kan också ignorera om det är OK att kalla detta "retina" - jag tror att många av oss vet vilken skärm-kvalitet vi talar om när jämför med LCD-iPhones. Samma sak gäller för övrigt för iPad, på något längre avstånd (37,5 cm).

Minimi-avstånd mellan skärmen och ögonen varierar lite enligt olika råd, men 50 cm är ganska vanligt. Säg att vi vill ha en 4K skärm och vill uppnå som samma "Retina"-kvalitet som Apple har på sina iPhone, hur stor skall den då vara? Gör matten ovan, och du landar på 27,1". Vill du ha 32" 4K så får du således skjuta tillbaka skärmen lite för att uppnå samma effekt.

(Den som vill gräva ner sig lite inser snart att Apple helt har tappat bollen vad gäller upplösning på sina Macar, där de väldigt länge höll fast vid att upplösning i ppi skulle vara samma på iMac som på alla bärbara, trots att man normalt sitter mycket närmare en bärbar. De har ganska nyligen backat från detta och höjt upplösningen på MBPerna, men inte på Air. iMacarna har fortfarande "onödigt" hög upplösning, eller omvänt man måste sitta närmare än vad ergonomerna rekommenderar för att kunna se skillnaden.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Svårt det där med skärmar,jag hade turen att kunna testa en kompis 1440p 31,5 tum(har jag för mig att det var/är). Även böjd.
Köpte en likadan och är kanon nöjd🙂 sitter ganska nära skärmen, men synen kanske blir lite sämre med åren😋
Så har du möjlighet att kika på någon liknande skärm innan köp så är det ju bra🙂
Men du har ju fått endel råd här i tråden och 4k i 32 tum låter ju inte så dumt😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord