Uppgradering + lite frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Uppgradering + lite frågor

Får en jävla massa pengar nu i augusti, så jag tänkte att det kanske vore läge å skaffa lite nya leksaker. Som så många andra så funderar jag på följande:

- Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX

- AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA

- 2st TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)

Jag vet inte hur det är med MBs, men antar att dem inte är exakt lika stora allihopa? Jag sitter just nu på en mammabräda som heter Asus A7V133, och undrar om MB ovan är större/mindre än det jag har i datorn nu? Vill helst inte behöva byta chassi, och det vore ju jobbigt om man köper ett nytt MB å det inte får plats...

Har en PSU på 300 W, klarar den att driva detta paket +
GF 4 4400?

Ska eventuellt köpa ny HDD också, vad rekommenderas? Det gör inget om den är ganska tyst

Slutligen ska man väl ha lite kylning till prollen också... Har tänkt åtminstone försöka överklocka, inget extremt dock, så det behövs inge vatten eller så. Även denna får gärna vara tyst... Har läst att Zalman ska vara bra, men ni vet nog bättre än mig gissar jag. Har för övrigt ingen kylning i chassit just nu.

Kalaset ska helst gå på under 5000...

Hoppas någon kan svara på mina frågor, å kom gärna med synpunkter i övrigt på systemet.

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

ja det var en jävla massa pengar

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
ja det var en jävla massa pengar

ha ha

Tower:
moderkorten är ungefär lika stora, skiljer nog inte så mycket. Kolla tillverkarnas hemsidor, brukar ibland stå där har jag för mig.

Hårddisk: Seagate barracuda 7200.7 är väldig tysta och hyfsat snabba. Rekommenderas.

Angående kylning så kanske Volcano 11 kan vara något:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=THVOL11X

Annars är Whisperrock IV väldigt prisvärd:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SPWHR4

|| i7 6700k@4,7 || ASUS Maximus VIII Impact || PNY GTX 970 OC ||
|| Corsair Obsidian 250D Mini-ITX || Corsair Hydro H100i GTX ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Moderkortet ska ha samma dimensioner som ditt gamla, tillverkarna följer en ATX?-standard så det ska inte vara några problem. Det är när du ska ha moderkort tilll en server eller kanske en liten minipc (HTPC eller liknande) som det blir andra "form-factors".
Du kan kolla dimensioner på tillverkarnas respektive hemsida om du inte tror mig.

www.abit.com.tw www.asus.com

kylare vet jag inte riktigt, finns mycket skräp på marknaden. Ser ut som du ska köpa från DB eller? Isåfall har de Thermaltakes gamla Volcano 7+, den funderar jag själv på (taisolen med utbytt fläkt pallar inte riktigt med sommarvärmen av nån knasig anledning) fast den är inte så där superbra med medföljande 70mms-fläkten (låter).

««« »»»

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvreta
Registrerad
Feb 2003

Som tidigare sagt så följer moderkortstillverkarna en standard, så alla ATX moderkort är lika stora och har hålen på samma ställen.
Nätagget ska räcka, men om du ändrar dig och vill klocka mycket så kommer antagligen spänningarna bli ostabila. Men det borde inte vara något problem om du kör med "normal" luftkylning.
Jag är lite smått förälskad i min kylning, en Alpha PAL8045T (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ALPAL8045T) med en papst 19 dBa (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PA8412NGML). (Lite bilder på Alphan och annat http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16515...) Då hamnar jag på 54 grader fulload med det i signen. Detta mätt med MBM och tempsensorn i prollen.
I originalhastighet så ligger den runt 40 grader idle.
Du kan byta ut fläkten mot en Zalman (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZAL80) om du vill klocka lite mer, om du kör utan motstånd vill säga.
Mitt förslag till inköp:
- Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 1149:-
- AMD Athlon XP2500+ 849:-
- 2st TwinMOS-Winbond Original 256Mb 1198:-
- Alpha PAL8045T 429:-
- Papst 8412NGML 80x80x25 26.5cfm 179:-
- Seagate Baracuda 7200.7 120Gb 7200rpm 8Mb 1134:-
Då hamnar du på 4938 svenska riksdaler.
Om du byter ut fläkten mot en högre presterande så blir det inte (mycket) dyrare men mer högljut. (Billigare om du kör på zalmans, men då låter det helvete. Dyrare om du kör på en bättre presterande papst)
Lycka till!

EDIT: La till den sista parentesen

HEPC: -[Gigabyte GA-MA785GM-US2H]-[AMD 4850e]-[Corsair XMS2 Xtreme TwinX 2x1GB]-[FSP 350W 120mm]-[Scythe Ninja Mini + 92mm Noctua]-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Tackar för alla extremt snabba svar! Det jag var mest orolig för var mammabrädan, tack för att ni redde ut begreppen runt detta. Jag har läst mycket gott här på forumet om Barracudan ni rekommenderade, så tänkte slå till på den. Frågetecknet är fortfarande kylningen till prollen... Många olika förslag där... Har läst mycket bra om Alphan, men undrar om den inte är lite för bra/dyr för mina behov? Iofs väldigt trevligt med en tyst fläkt, och alltid trevligt att kunna klocka lite... Men... Några fler synpunkter på kylningen någon?

Gigabyte MA790X-UD4 | AMD Phenom II 940 3,0 GHZ | 4*2048 MB Corsair XMS2 6400| ATI Radeon 4870 1 GB | Systemdisk: 60GB SSD OCZ Vertex 2 | Lagring: 640GB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Läste följande på Toms Hardware om denna fläkt:

"At 45dB(A), it gets the job done amazingly quietly while weighing in at just shy of 400 grams. "

Är inte 45 dB ganska högt, eller är jag helt bakom flötet? Om 45 dB är "amazingly quiet" så måste ju Papst ALPHA vara jävligt duktig på att hålla keften... Papst verkar ganska stor för övrigt, får den helt säkert plats på mobot jag tänkte köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tower
Läste följande på Toms Hardware om denna fläkt:

"At 45dB(A), it gets the job done amazingly quietly while weighing in at just shy of 400 grams. "

Är inte 45 dB ganska högt, eller är jag helt bakom flötet? Om 45 dB är "amazingly quiet" så måste ju Papst ALPHA vara jävligt duktig på att hålla keften... Papst verkar ganska stor för övrigt, får den helt säkert plats på mobot jag tänkte köpa?

Enligt det jag hört så körs fläkten på ganska högt varvtal men ljudet uppfattas inte som högt eller störande.