Permalänk
Medlem

Arbeta i Titanium

Någon som testat detta? Nån som attackerat titanet med sin dremel från rusta? Går det? Är det som att jobba i vanligare material eller rent åt helvete?

Permalänk
Medlem

vad ska du göra ?

titan sliter hårt på verktygen, du kan inte svetsa eller löda det med vanlig utrustning, det går att färga med ström eller värme

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Vad jag vet är titandamm ganska farligt att få i sig också?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Dyrt är det väl också har jag för mig... Vad vill du uppnå?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Inte för att detta har redigt med frågan att göra men är inte Titanium ganska dyrt???

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

JO, nasamaterial!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

har man pengar går allt

Visa signatur

[size="1"]AMD AthlonXP 1700+ ¤ Epox 8RDA3+ ¤ 2x256 Crosair XMS3200 ¤ HIS 9700np ¤ SB Live! 5.1 ¤ 20" Eizo FlexScan T622-T
Maxtor 40gb + 20gb ¤ Windows XP pro ¤ DirectX 9.0b ¤ Catalyst 3.6 ¤ 3Dmark: 2001: 15316p - 2003: 5265p ¤ Bilder
CPU: 166*12,5=2088MHz @ 1,8v ¤ GFX: 346/326 ¤ MEM: 11-3-3-2 ¤ H2O: Swiftech MCW462-UH - Sicce Nova - bil radiator[/size]

Permalänk

Titan heter det på svenska Titanium är det engelska namnet.
Det är HÅRT! = jobbigt att arbeta i, Det är dyrt , Det kan bli JÄVLIGT SNYGGT! om man gör det ordentligt.

genom att värma titan till olika temperaturer så kommer det få en färgad yta vilken är änu hårdare = få repor + att det blir snyggt och svårt att få bucklor i.
Har du pengar och tålamod, ja då e de rätt material för dig.

Jag har en ring i Titan som jag värmt med gasbrännare så den har fått en Mörkblå-metallic färg (riktigt snyggt) den e stenhård och (nästan) omöjlig att deformera.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
vad ska du göra ?

titan sliter hårt på verktygen, du kan inte svetsa eller löda det med vanlig utrustning, det går att färga med ström eller värme

Det går utmärkt att svetsa i titan med en vanlig TIG-svets, men det gäller att ha ett bra gas-skydd..

Visa signatur

P4 2GHz @ 2,5GHz | Abit BD7II-RAID | 512MB PC2100 RAM | Leadtek Ti4200 ViVo | 4st IBM 120GXP 80GB i Raid 0

Permalänk
Medlem

grejjen är det att titanium inte är dyrare än aluminium i frammstälningskostnad däremot efter som att det är ett trendigt material så tar mellanhänderna grymma pengar av de stackare som köper materialet!

men om du hittar någon som importerar titanum i från ryssland så får du det säkert skitbilligt!!!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Aja.. sliter på verktygen.. antecknat.. och för er som var lite frågande så kostar det gratis och så vidare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
grejjen är det att titanium inte är dyrare än aluminium i frammstälningskostnad däremot efter som att det är ett trendigt material så tar mellanhänderna grymma pengar av de stackare som köper materialet!

men om du hittar någon som importerar titanum i från ryssland så får du det säkert skitbilligt!!!

Ääää nu skall jag berätta.

Det finns olika "Grade:s" av Titan Grade 1, 2, 3, 4, 5 och 6 Där grad 1 är "mjukast och minst slitstarkt" och billigast mm.

Grade 6 kostar ca 600kr/kg har jag för mig.

Och till Smile, jag har mycket svårt att stro att det är mellanhänderna som drar upp priset på Titan.

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Motormannen: Jo det där vet jag. Och det är faktiskt ganska låga priser på titan från början.

Permalänk
Medlem

nja inte mellanhänderna men de som berabeter det till ringar,klockor m.m.
materialkostnaden för att göra tex. en ring, säg att det är 25 kr sen sälljer de ringen 600kr!
det tycker jag är dyrt...

föresten hade ryssarna det till att göra misiler,ubåtar m.m. sen när de skrotade de där så återvann dom de och började att exportera!

läste i dn i julas att det var en titan fabrik eller om det var ett import företag eller nåt som sade att när folk ringer och säger att dom vill ha en titanstav så är portot dyrare än materialkostnaden så då skickade de stången gratis emot fraktavgiften!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

Hmm snackar vi om ringar, klockor, dyra kamera skal och annat krafs?

Jag menar kilopriset för titan ine vad man får betala för en liten dyr ring.

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Det som vi snackade från början om i tråden är helt enkelt bara titan. (Det ska bli ett htpc chassi)

Permalänk
Medlem

jag tog bara en gämförelse...
men om du skall ha bara enkla ålåtar som ingen har bearbetat särskillt mycket så blir det nog inte så hiskeligt dyrt!
men det är väll bara att ringa och fråga någon plåtslagare edyl.
antar att det ligger i sammprisklass som aluminium!
men det är ingenting jag vet säkert!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smile: Ehm... ok... tillbaka till ruta ett Jag vet vart jag ska få tag på men jag undrade hur lättarbetat det var med verktyg som är enkla att få tag på

Permalänk
Medlem

ha ok förkåt det har varit så mycket om vad det kostar...

det är ju inte helt lättarbetat men om du skall bygga ett schassi så kan du ju be dom som du skall köpa det av att såga upp det eller klippa eller vad dom nu gör...

annar så fugerar nog de vanliga verktygen (dremmel,plåtsax,sticksåg och hålsåg) om det nu inte är allt för hård titan!
men räkna med att det slits mera än om dy donar med vanlig metall etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det vore fint med en titanmusmatta istället för min steelpad

Permalänk

jojo... jag är ju en av dom som spenderat en god slant på att köpa titangrejor.... piercingsmycken nämligen.... DYRA DYRA DYRA eftersom dom måste hålla extremt hög kvalitet.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

Titan i sig är ju inte så fruktansvärt dyrt, visst det kostar mer än maksinstål, men inga ädelmetallpriser iaf. Anledningen till att titanprylar är så dyra är att det är svårt att arbeta med. Det är hårt (borrar med industridiamantkronor fungerar, även hårdmetallborrar också ett tag), svårt att svetsa (hög smältpunkt), men framförallt är det standardförfaranden som valsning och bockning som inte fungerar som för övriga material. Titan har egenskapen att fjädra, böja och "flyta" mer än andra material vid mekanisk påverkan. Detta gör det så dyrt att arbeta med det industriellt. Men det är även det som gör att det är ett så bra material till detaljer som är utsatta för stark påfrestning. T ex benspikar och lårbensproteser. Och alla som testat en titancykel vet hur underbara de är att cykla på. Att det motstår korrosion bra är ju ett annat plus. Jag har en bit hemma som jag sågade av med bågfil för 6-7 år sedan. Kapytan är fortfarande lika blank som då.
Så, det är inte så jättedyrt, men tar mycket tid och arbete att få bra resultat.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan glömma dremel. Kapskivorna hatar allt annat än stål och mässing, tom aluminium är fan hopplöst att kapa med dremel eftersom det käkar kapskiva som få..

Permalänk
Medlem

Fins diamantskivor till dremeln...dyrt var ordet eftersom de också lär slitas då diamantlagret inte så vidare tjockt ut.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Men man kan få en trevlig yta..trivs mycket bra med den bärbara jag har i titan...trevlig metall att hålla i

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk

Lite intressant är också att titan är ett av få ämnen som kroppens vävnader godtar och växer runt så det blir mycket starkt. Det är därför som man använder titan när man lappar ihop sönderslagna ben till exempel.

Permalänk
Medlem

Trevligt när pircinggrejerna växer fast ;D.
(De är väl behandlade mot sånt va?)

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

varför man använder titan i kroppen beror på att kroppen uppfattar titan som vatten och stöter därför "väldigt" sällan bort det. sen är det ju det att folkt "vanligtvis" inte är alergiska mot det som om man har nikkel allergi därför används det i pearcing smycken och klockor.

Visa signatur

"In vino veritas" (Saknar ni åäö i min text så skyller jag på CS)

Permalänk
Medlem

Jag har haft 3 MTB's i titan...

en av dessa är i grad 9 dvs samma kvalitet som används i kärnkraftverk

för att få rätt egenskaper används inte ren titan och man blandar till legeringar med aluminium och vanadium, normalt används då 3/2.5

jag har även en del plåt i titan som jag fått av min pappa som är guldsmed
han har gjort rätt många smycken och egna verktyg i titan

jag ser ingen anledning till att använda titan i datorn, det har inga egenskaper som behövs där...

(mer än skrytfaktorn då...)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Här finns bra verktyg för att bearbeta titan. Dremel är leksaker i jämförelse.

http://www.coromant.sandvik.com/sandvik/0110/Internet/I-Kit1/...

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"