Permalänk

Thomson 55" 4k uhd android tv.

Är denna budget tv något som kan passa till en retro dator tex? Ska ha den i ett rum som tv med. 55" blir mycket dyrare i vanlig skärm. Fastnade för fjärrkontrollen med backlit och storleken på skärmen https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/thomson-55-4k-uhd-android...

Permalänk

Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Bildexpert 📺

Thomson är TCL. TCL köpte upp Franska Thomson och gjorde deras tidigare organisation till TCL Europe. Varumärket Thomson fortsätter och är i grunden just ombrandade TCL-maskiner. Lite annan layout på fjärren och form på stativfötterna och liknande. Skulle gissa att modellen tekniskt motsvarar TCL:s P6-serie.

Det fär alltså ingen särskilt utan är endast en av tretton på dussinet liknande modeller i den här klassen. Inga fel på något sätt men heller inget särskilt eller extra lämpligt för något. Bara en av hundratals rätt snarlika modeller i basklassen.

Permalänk
Medlem

Räkna dock med buggig mjukvara i sann TCL-anda och med tanke på prispunkten rätt dassig svärta. Det som hade varit lite intressnat i samma prisklass hade väl varit hur bra Hisense's modeller står sig men de har en tendens att hoppa runt rätt friskt i pris.
Se t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12319508#statistics

Edit: De är knappast top of the line och tappade avtal med Sharp för tillverkning men i budget-segmentet verkar de ändå stå sig rätt bra generellt.

Permalänk

Tack, är det många android och smart tv's som har backlit fjärr? Det är något som jag gillar, så man kan se vad man trycker på i mörkret.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av OldSchool297:

Tack, är det många android och smart tv's som har backlit fjärr? Det är något som jag gillar, så man kan se vad man trycker på i mörkret.

Belyst fjärrkontroll är ganska sällsynt i den här prisklassen. Just sådana detaljer är det som kan särskilja modellerna i klassen. Ingen TV kommer ha märkbart högre ljusstyrka, bättre kontrast eller bättre reflexfilter. Men någon kanske har någon finess man uppskattar.

Permalänk

Har kollat på Amazon.se men de beskriver sällan fjärrkontrollen. Har enbart sett den på power med backlit fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

4500 kr på Power (Mediamarkt) till 17/11....alltså innan Black friday till och med. Har ingen tv hemma utan kör bara dator. Men att få en 55 tum för de priset lockar. Bara att jag kan se 4k på stor skärm inför stora sport evenemang vart annat år etc och filmer då å då är de enda jag kräver samt okej hz utan lag dvs 60 Hz eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

4500 kr på Power (Mediamarkt) till 17/11....alltså innan Black friday till och med. Har ingen tv hemma utan kör bara dator. Men att få en 55 tum för de priset lockar. Bara att jag kan se 4k på stor skärm inför stora sport evenemang vart annat år etc och filmer då å då är de enda jag kräver samt okej hz utan lag dvs 60 Hz eller mer.

Är det inte rimligt att tro att det går att hitta samma eller motsvarande för mindre pengar på Black Friday?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MickeBoy:

Är det inte rimligt att tro att det går att hitta samma eller motsvarande för mindre pengar på Black Friday?

Funderar man på sådant kan man alltid titta på hela prishistoriken på prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13066298#statistics

Den har som tidigare lägstapris varit nere på 3995:-

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av M00rtin:

Alla normala TV idag större än 40 tum är 4K-paneler sedan många år och 60 Hz är basnormen för paneler så länge som det funnits platta TV. Så att fråga efter 4K och 60 Hz är lite som att fråga om en bil som åtminstone har en ratt och fyra hjul.

Vilket är ett ganska skönt läge då man i grunden kan köpa i stort sett nästan vilken TV som helst i en svensk butik och den kommer vara tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla normala TV idag större än 40 tum är 4K-paneler sedan många år och 60 Hz är basnormen för paneler så länge som det funnits platta TV. Så att fråga efter 4K och 60 Hz är lite som att fråga om en bil som åtminstone har en ratt och fyra hjul.

Vilket är ett ganska skönt läge då man i grunden kan köpa i stort sett nästan vilken TV som helst i en svensk butik och den kommer vara tillräckligt bra.

Låter som bra utgångsläge för att hitta något basic då 🙂

Hade amblight philips tv innan i lite högre prisklass men kändes lite overkill och amblighten något överskattad funktion överlag. Tv gick dock sönder (annan historia, inte tvns fel)

Thomson är okänt och budget märke? Men vad jag läser lite från dig tidigare Laxpudding här på forumet eller överlag på forumet så är Thomson TCL tv?

Är de i klass med Luxor eller Anderson som är eget basic märke från NetOnNet eller har jag för mkt fördomar här?

Philips tvn jag hade hade bra ljud. Hoppas denna kan ge något liknande....även om jag kmt köra mest hörlurar men trevligt vid besök.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av M00rtin:

Thomson är okänt och budget märke? Men vad jag läser lite från dig tidigare Laxpudding här på forumet eller överlag på forumet så är Thomson TCL tv?

Är de i klass med Luxor eller Anderson som är eget basic märke från NetOnNet eller har jag för mkt fördomar här?

Skriver snabbt en bit upp:

TCL i Europa är gamla Thomson (stora på kontinenten 80-90-talet) och en Thomson-TV idag är i grunden en TCL-TV med varierande fluff. Det kryllar av varumärken som är TCL i grunden.

Anderson och Luxor byggs av turkiska Vestel och är samma som Toshiba, Hitachi med flera idag. Då är det sak samma vad gäller hårdvaran och mer det omkring som avgör. Andersson (netonnet) har till exempel 10 års garanti vilket jag tycket är ett smart drag från deras sida. För själva TV:n är ju inget särskilt, finns nog 10-20 andra varumärken med exakt samma hårdvara i Europa. När butik däremot ger en garanti som ingen annan så har de något eget.

Är man ute efter apparater där varumärket står för något distinkt eget är det de stora namnen som fortfarande gäller. Alltså LG, Samsung, Sony, Panasonic, Philips, TCL och Hisense är de som i norden står för något eget och där det finns en hel del distinkta karaktärer, särdrag och skillnader mellan olika produkter.

Kör du ett annat varumärke är det så gott som alltid OEM/ODM och då är det samma TV-apparater i olika kartonger.