Kan ju uppdatera för min egen del. Sen den 16 oktober står det en Qvantum QA15 utanför ytterdörren. Det har varit lite utav en process. Började som sagt där i april med att leta efter en värmepump. Hade nog kunnat ha den på plats redan ett par veckor efter ifall jag valt IVT. Men nu väntade jag ut Qvantum som flyttade fram lanseringen ett par gånger.
Min maskin var femte som firman installerade häromkring och enligt Qvantum själva har dom sålt ett 60-tal häromkring i norra Skåne.
Som med andra nya saker finns det risk för barnsjukdomar. Och det har jag upplevt.
Det kommer låta mycket nu, men jag är på det hela taget nöjd. Och jag kan som ensam i hushållet har lite överseende med vissa saker än till exempel ni med familjer att tänka på.
Men det började vid installationen. Först gjöt jag min egen betongplatta enligt specifikation jag fått av säljaren. Förlängde plattsättningen som slutade vid trappan innan och fyllde mellanrummen mellan plattor och betongplattan med lite singel som dränering. Gjöt plattan med lite fall på 10% ut från huset och bort från trappen. Samma sak med plattorna jag la. Men vid installationen ställer dom pumpen på plattan utan att loda in den. Så den lutar självklart på samma håll som plattan. Fötterna till pumpen är inte justerbara. Vilket då gjorde att kondensvattnet rinner det håller, men utkastet är placerat i hörnet närmast ytterdörren. Detta har dom fått komma tillbaka och åtgärda. Lite brickor och nån mutter för att höja den felande änden. Sen får dom titta på att designa möjlighet att justera för framtida installationer. <Uppladdad bildlänk>
Jag valde en annan lösning på röret till utkastet, som normalt grävs ner till närmaste stuprör, men jag bad säljaren vid planeringen att borra genom väggen då jag har ett avlopp precis innanför väggen där pumpen står. Det hade dock inte montörerna fått höra. Men dom löste det när jag förklarade hur jag ville ha det.
En annan sak som missats var min önskan att säkra ner från 20 till 16A när elektrikern ändå var ute. Inget dom fått reda på, men killarna fixade det på plats och läste även kontakten med E.on som äger nätet häromkring. Dock tog det ett par veckor innan anmälan kom in till E.on, jag fick påminna firman om det. Ska vi vara petiga så var det nån hundralapp extra jag fick betala för fel säkring.
Det enda jag önskade att jag varit med på var när elektrikern satte utegivaren. Han kunde gömt den kabeln bättre. Den är dragen mitt på fasaden, fast jag har skarvar dit han kunde lagt den. Så den sticker ut lite och tar fokus på framsidan av huset, men det är kanske bara jag?
Sen ångrar jag att jag snålade med bortforsling av min pelletspanna. Det hade lätt varit värt de 4000kr dom ville ha nu såhär i efterhand, med tanke på hur många timmar jag och min pappa lade på att tömma vatten och få bort pannan så den nya kunde stå på samma plats. Fy fan vad tung den är. Den står således kvar nere i pannrummet. Tror inte vi tar ut den i år. Det är bara själva skelettet kvar. Alla plåtar, rörstumpar och elektronik är kastat på återvinningen. Men den är fortfarande sjukt tung.
När installationen var klar. Fyra killar på 7 timmar. Så körde dom grundinställningen och informerade om att Qvantums egna tekniker skulle komma ut ett par dagar senare för en sista uppdatering som behövde göras fysiskt i värmepumpen. För så hade dom gjort på övriga som blivit installerade.
Killen som utförde grundinställningen pratade med Qvantums support och fick då höra att det "problemet" var löst och mjukvara skulle lösa det själv med lite tid. Så vi var klara.
"Problemet" var då att innerdelen och utedelen inte pratade med varandra. Men att det skulle köras in under ett par timmar. Men i mitt fall fick dom aldrig kontakt vilket resulterade i att jag inte hade varmvatten i kranarna.
Qvantum fick komma ut två dagar senare. Då upptäcktes att det var felkopplat av firman någonstans och att elpatronen hade fått stå för uppvärmningen. Det åtgärdades då. Men sen fungerade inte varvtalsstyrningen på cirkulationspumpen och den gick inte alls. Styrningen fick kopplas ut från kretskortet vilket gjorde att cirkulationspumpen gick på 100% i två dagar innan jag fick ok att koppla in den kabeln igen. Jag gjorde det själv, även fast Qvantum självfallet erbjöd sig att komma ut och göra det.
Sen var det ett mjukvarufel till fläkten på utedelen vilket gjorde att den gick på 170% (ja hundrasjuttio) av det satta maxvarvtalet, när den väl snurrade. Det lät lite som en buss på tomgång utanför huset. Jag har tur att grannarna på den sidan är snälla för dom sa inget om det. Det tog dock nog en vecka eller två innan den uppdateringen om OTA. Nu är den mycket tystare. Men visst hörs den, men mer som en viskning om man står vid grannarna hus.
Räcker det nu?
Nej faktiskt inte. Innerdelen ska uppkopplad mot internet så att Qvantum kan följa alla parametrar på distans.
Jag har en app till mobilen men den är väldigt sparsmakad mot utlovade funktioner. Den är inte färdigutvecklad. I början fungerade den inte mer än via blåtand. Så jag var tvungen att vara i huset för att öppna appen.
För ca två veckor sen kom uppdateringen som gjorde att vi kunde koppla upp innerdelen mot mitt eget wifi. Tills nu har Qvantum haft en egen router uppkopplad.
Nu kunde jag sitta och titta på pumpen från jobbet till exempel. Det är fortfarande inte mycket information mer än temperaturen i huset, utomhus och vilket temperaturmål jag valt.
Då började jag se att temperaturmålet rörde på sig själv! Jag har valt 19° men den kunde själv flytta den slidern till 15° likväl 23°.
Återigen blev det kontakt med Qvantum. Tydligen var det något fel med pekskärmen på innerdelen, att den spöktrycker och ändrar på inställningarna.
Det hade tydligen bytts fabrikat på pekskärmen mot den som satt i utvecklingsenheterna och dom lirade inte riktigt med varandra.
Besök från huvudkontoret igen och dom fick dra om jorden till pekskärmen, från jord på kretskortet till jord på chassit. Och det har löst bekymmret. Det har varit samma fel på alla tills dess installerade värmepumpar. Vilket gjort att dom fått revidera sina installationsinstruktioner till installatörerna.
Qvantum har som synes inte varit problemfritt. Men dom har varit transparenta och tillmötesgående (såklart, annat vore självmord). Och som jag skrev innan. Jag är i en situation där jag kan höfta med de här felen. Hade jag haft fru och tre barn så hade jag nog inte varit nöjd med det här strulet.
Det enda jag är lite missnöjd med är utlovade appfunktionerna som ännu inte fungerar utan är satta till att det ska fungera under Q4.
Så ingen timprisstyrning ännu. Att boosta upp värmen till 90 fungerar via ett tryck i appen. Men det vattnet går än så länge endast till kranvatten. Meningen är att den ska shunta ut det till elementet. Det är också en kommande funktion. Kan inte heller se förbrukade kWh och producerad värme och liknande. Det finns, men syns inte i varken menyn på innerdelen eller i appen. Men det ska komma.
Vet iallafall att isoleringen i tanken är bra. Vattnet håller nästan 75-78° efter ett dygn.
Vad betalade jag?
Det var lanseringspriser och jag slog till på den stora QA15 (9kw), istället för QA8 (5kw) då den mindre maskinen inte skulle klara mitt behov till 100% utan det räknade med 1-2% stöttning med elpatron.
Med magnetfilter, en ny radiator i pannrummet, min koppling till utkastet in i källaren, nedsäkring till 16A, extra dragning av rör utöver de 6 meter som ingick. Eftersom jag ställde utedelen i princip så långt ifrån innerdelen som det gick.
För det betalade jag 143 tkr rotat och klart.