Snabbtest: Steam Deck överraskar som arbetsdator

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Steam Deck överraskar som arbetsdator

Calle byter ut sin arbetsstation mot en Steam Deck och är positivt överraskad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket denna möjlighet som fått mig att längta efter Steam Deck 2 i över två år. 😋

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills man kan använda mobilen som dator på jobbet, vi kopplar ändå alltid in våra laptops med usb C i en skärm som agerar dockningsstation, sen jobbar vi mot remote servrar via ssh så det finns inget behov av beräkningskraft lokal för vår del, vore skönt att slippa släpa med sig laptopen.
I dagsläget är väll den stora blockaden en ovilja från företaget samt att vscode inte finns på Android.

Permalänk
Medlem

Jag kör denna varianten, dock Lenovo Legion Go istället för Steamdeck.
Har inga andra datorer kvar alls, kör den dockat vid skrivbordet för diverse icke spel-relaterade ändamål.
Allt spelande sköts dock handhållet.
Måste säga att en handhållen enhet är bland det bästa jag köpt på länge.
Glädjen i att sitta och spela är åter tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag längtar tills man kan använda mobilen som dator på jobbet, vi kopplar ändå alltid in våra laptops med usb C i en skärm som agerar dockningsstation, sen jobbar vi mot remote servrar via ssh så det finns inget behov av beräkningskraft lokal för vår del, vore skönt att slippa släpa med sig laptopen.
I dagsläget är väll den stora blockaden en ovilja från företaget samt att vscode inte finns på Android.

Det går att köra vscode i webbläsaren, låter som att du har allt du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag hoppades innerligt på denna möjligheten när ubuntu-phone var aktuellt. Har inte hört något om detta på många år, så antar att det projektet dog.

För egen del har vi en liknande arbetsätt på mitt jobb. Allt jag behöver lokalt är firefox, en terminal, och en vnc-klient. Inget som en modern telefon inte skulle klara av. Kanske blir lite svettigt med vnc + teams sammtidigt iofs.

Permalänk
Medlem

Jag använde exklusivt min Steam deck hemma.
Kanon för småspel i soffan, helt ok som YouTubemaskin / slösurf på kontoret.

Permalänk
Medlem

KDE ❤️

Permalänk
Medlem

Breddar den min rigg??
Kanske skall köpa en å en docka??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har ersatt min dator med Rog Ally. Något jag störde mig på var att det inte gick att ändra från dockad/handhållen mitt i spelet men nu spelar jag mest via GeForce Now och där är det inga problem. Perfekt att koppla i/ur TVn beroende på tillgänglighet av den.

Något jag fortfarande stör mig på är att det inte går att förhindra den från att gå i sleep/hibernate på något sätt. Vill ha igång den 24/7 och köra mina skript på natten.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte haft en dator sen den senaste självdog sommaren 2022, min Steam Deck täcker verkligen det mesta jag behöver för det som mobilen inte klarar

Permalänk
Medlem

Använde steamdecken som maindatorn när datorns grafikkortsfläkt strulade och jag fick beställa ny. Vart positivt överaskad över hur smidigt att navigera allt var och hur pass relativt naturligt navigeringen kändes. Med en docka med m2 stöd så känns den i teorin som kanske den ultimata spelmaskinen (nåja kanske inte topprestandamässigt, men smidighet att ha allt på en plats samtidigt som den också är portabel).

Operativsystemet känns ju som windows bara det kanske har lite andra namn, och ska vara mycket mer användareffektivt. Att sen kunna customizea uppstartsvideo och sånt får mig fundera på om jag verkligen behöver windows egentligen.

Kollade på det och verkade som att steamOS inte stödjer nvidiakort då iaf så blir inte byta på maindatorn men kan se framför mig att min nästa maindator kanske blir steam deck 3 eller nåt i den stilen(om inte 2an dröjer nog att bli kraftfull nog).

Ni som inte har, skaffa en Oled om ni ens är lite sugna och redan har ett steamkonto, speciellt om ni pendlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Jag kör denna varianten, dock Lenovo Legion Go istället för Steamdeck.
Har inga andra datorer kvar alls, kör den dockat vid skrivbordet för diverse icke spel-relaterade ändamål.
Allt spelande sköts dock handhållet.
Måste säga att en handhållen enhet är bland det bästa jag köpt på länge.
Glädjen i att sitta och spela är åter tillbaka.

Jag också!! Jag sålde faktiskt två stationära datorer, en mini-PC Asus PN51 med Ryzen 5300U och en äldre Xeon-workstation, och är väldigt nöjd med att bara använda Legion Go istället (okej, jag har en Macbook Pro 2019 som jobbdator också). Min "docka" är en Blackmagic eGPU Pro Radeon Vega56, så då får jag mer grafikprestanda också.
Hade egentligen tänkt köpa en ny AMD-baserad mini-PC från Minisforum istället, men insåg att man får mycket mer för samma pris med Legion Go. Har inte använt den handhållen nästan något alls, men möjligheten finns.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kul reportage! Mångsidigheten är bara en av alla grejer jag gillar med steam deck, valve har lyckats tillgodose ett behov som jag inte visste att jag hade.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, mer sådant! Det är intressant också att flera i tråden använder de handhållna som dagliga datorer.

Android 15 skulle väl få bättre desktop-mode så det fungerar säkert att byta ut många datorer på företagen. Det är nog det som är framtiden, små mobiler som desktop.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Är det lite enklare uppgifter kan du kanske använda https://vscode.dev/? Har inte koll på Android, men det funkar bra i min iPad iaf.

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av desktop SteamOS för även nvidia ägare så finns Bazzite som alternativ. Rekommenderar starkt om det ska testas utanför en Virtuel Maskin att göra det på en sekundär dator som inte har något viktigt.

Permalänk
Medlem

Man får väl ha väldig basic arbetsuppgifter på datorn om detta ska fungera. Den saknar ju allt som jag föknippar med en arbetsdator. Domänanslutning, hur går det till? VPN? Verksamhetssystem som SAP, Monitor etc.? CAD/grafik? O365/Exchange?
Mycket går att köra som webbkliienter men ofta har man affärskritiska programvaror som inte kör på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antdah:

Är det lite enklare uppgifter kan du kanske använda https://vscode.dev/? Har inte koll på Android, men det funkar bra i min iPad iaf.

Onlineversionen kan inte jobba remote via ssh, och jobbet skulle nog aldrig acceptera att jag la in källkoden i vscode online.

Permalänk
Medlem

Jag gör detta med min ASUS Ally. Den går bra mycket snabbare än min åldrande desktop(signaturen).

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man får väl ha väldig basic arbetsuppgifter på datorn om detta ska fungera. Den saknar ju allt som jag föknippar med en arbetsdator. Domänanslutning, hur går det till? VPN? Verksamhetssystem som SAP, Monitor etc.? CAD/grafik? O365/Exchange?
Mycket går att köra som webbkliienter men ofta har man affärskritiska programvaror som inte kör på Linux.

Domänanslutning kan du göra via t.ex Samba, för VPN finns OpenVPN, PPTP och WireGuard inbyggt och flera andra (t.ex cisco och palo alto) finns att ladda ner (finns säkert en halv miljard olika vpn klienter).

O365 körs väl via webben? SAP ska enligt dem själva ha en klient. Sen att köra CAD och tung grafikeditering på en så här liten maskin är kanske inte det roligaste.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Har visserligen ingen arbetsdator, men skulle kunna göra allt jag gör på min dator i sign på min Steamdeck utan att märka särskilt mycket skillnad alls.

Att alla program måste vara flatpacks/appimage begränsar utbudet lite, men föredrar ju ändå flatpacks och om Linux ska växa så måste vi nog gå vägen med imutabel systems.
Hade personligen föredragit Gnome över KDE som desktop environment, men en bara ett litet minus.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Det här är vad jag velat göra sedan jag först provade Switchen 2017.
Enda alls prestandakrävande jag använder PCn hemma till är spel egentligen. Skaffade ett nytt högprestandasystem i höstas. Fullständigt meningslöst ur spelsynpunkt, och hade haft mer utbyte och glädje av att kunna spela där jag har lust. Ångrar att jag inte bara lät bli att uppdatera spelburken, och borde övergett jakten på specs till förmån för jakten på spel. 😀

Tror inte att handhållna enheter kommer att matcha min desktopburk på ett par decennier, men det behövs heller inte. En lätt, tyst enhet med lång batterilivslängd är egentligen allt jag vill ha. En Steam Deck OLED gör väldigt mycket rätt.

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig för om det är roligt eller trist när den bästa produkten i ett sådant här segment närmar sig tre år sedan lansering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satheus:

Om någon är intresserad av desktop SteamOS för även nvidia ägare så finns Bazzite som alternativ. Rekommenderar starkt om det ska testas utanför en Virtuel Maskin att göra det på en sekundär dator som inte har något viktigt.

Inte riktigt. Du kan boota till desktop förstås och vanliga Big Screen Mode på Nvidia; men inte köra Steam med gamescope som window manager i "Steam Gaming Mode" som på Deck. Det fungerar bara med AMD, och framgår tydligt när man ska ladda ner Bazzite. Nvidia är rätt kasst på Linux, men blir snabbt bättre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Microsoft Deck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Intressant artikel, mer sådant! Det är intressant också att flera i tråden använder de handhållna som dagliga datorer.

Android 15 skulle väl få bättre desktop-mode så det fungerar säkert att byta ut många datorer på företagen. Det är nog det som är framtiden, små mobiler som desktop.

Har hoppats på det sen jag såg Motorola Atrix 2011. Samung Dex är helt okej men stödet för ultrawide eller 2 skärmar är tyvärr dåligt eller inte alls fungerande samt att appar inte alltid är anpassade till att köras i fönster. Hoppas Google ger Android nativestöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har hoppats på det sen jag såg Motorola Atrix 2011. Samung Dex är helt okej men stödet för ultrawide eller 2 skärmar är tyvärr dåligt eller inte alls fungerande samt att appar inte alltid är anpassade till att köras i fönster. Hoppas Google ger Android nativestöd

Hoppas på det också. Vi får se hur det blir och vad för stöd det blir. Har bara provat lite med Huawei-telefon att koppla till skärm. Intressant är det verkligen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Till att börja med är det inte att rekommendera att försöka göra något på enheten samtidigt som Steam uppdaterar något. Det verkar som att nästan all processorkraft används till uppdateringen och den blir i princip obrukbar när detta görs.

”man nice”

Det enda man behöver kunna för att lära sig GNU/Linux är att läsa manualsidor. ”man man” för att läsa manualen för manualen.

Alla manualsidor finns givetvis på nätet om man föredrar att läsa i webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Domänanslutning kan du göra via t.ex Samba, för VPN finns OpenVPN, PPTP och WireGuard inbyggt och flera andra (t.ex cisco och palo alto) finns att ladda ner (finns säkert en halv miljard olika vpn klienter).

O365 körs väl via webben? SAP ska enligt dem själva ha en klient. Sen att köra CAD och tung grafikeditering på en så här liten maskin är kanske inte det roligaste.

Såklart "går" mycket att lösa, men det känns lite krystat, som för att man kan.
CAD är inte tungdrivet, det är för det mesta vektorgrafik. CAD har man kört sedan 80286-tiden.

Tycker fortfarande artikeln var opportunistisk och rätt naiv.