Permalänk
Medlem

Plötsligt randig bild

Projektdatorn har vilat några veckor men nu när jag startar upp den så är bilden plötsligt svagt men tydligt randig. Se vertikala skiljelinjer parallellt med de röda markeringarna.

Dyker upp i applikatioenr också. De är jämt fördelade över skärmens hela bredd. Vad kan det vara?

Edit: Ingen vet varflör jag postade i Övrigt, det är ett MSI Geforce 660.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Moderator
Forumledare

@patjo: Jag hade börjat utesluta om det är skärmen eller källan.

Man kan testa byta kabel eller ta upp menyerna på skärmen, syns linjerna på skärmens menyer också så är det skärmen.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jo jag hade nog kunnat testa lite mer innan jag skrev, nu hann jag ändå rycka i sladdarna innan för att se att det inte var glapp bara.

Men det är skärmen. Såg det nu medan jag bytte kabel. Med en svagt gradient bakgrund gick det även att se ett tätare horisontellt mönster. Tråkigt men på nåt sätt bättre än att det var datorn.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

@patjo

Om du inte gjort det redan så prova byta upplösning till vad som helst och sedan tillbaka till den vanliga upplösningen så kanske det fixar sig..

Jag har en Dell U2515H som uppför sig likadant ibland, och att switcha från 2560x1440 till 1920x1080 och tillbaka åtgärdar alltid problemet (än så länge)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@patjo

Om du inte gjort det redan så prova byta upplösning till vad som helst och sedan tillbaka till den vanliga upplösningen så kanske det fixar sig..

Jag har en Dell U2515H som uppför sig likadant ibland, och att switcha från 2560x1440 till 1920x1080 och tillbaka åtgärdar alltid problemet (än så länge)

Jo, jag växlade till native upplösning, det är en 47tum 4K skärm jag till vardags kör i halv upplösning, men det hjälpte inte. Tvärtom kunde jag se mönstret även när jag bytte kabel och skärmen var i No Signal läge. Ett tag tyckte jag det blev bättre när den varit igång en stund men så var det inte.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Och nu efter ett par veckors vila är den OK igen, bara sådär.

???

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Ser ut som moire mönster...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan va grafikkortet, håller på att dö. Minnena då troligen, händer det igen kan det hjälpa (temporärt) att värma upp dem ifall det faktiskt är det.

Nu var ju mönstret där när signalkabeln var urdragen. Det var åskväder några dagar innan jag upptäckte fenomenet, skulle kunna ha med saken att göra.

Skrivet av FX9:

Ser ut som moire mönster...

Bilden är tagen med mobiltelefon eftersom det inte syntes på skärmdump. Ränderna som avses är skarpa men svaga band, ungefär som en nyklippt fotbollsplan.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Nu var ju mönstret där när signalkabeln var urdragen. Det var åskväder några dagar innan jag upptäckte fenomenet, skulle kunna ha med saken att göra.

Bilden är tagen med mobiltelefon eftersom det inte syntes på skärmdump. Ränderna som avses är skarpa men svaga band, ungefär som en nyklippt fotbollsplan.

Fick lov att stoppa huvudet extremt nära skärmen för att ha en chans att se dem. Syns de mer IRL än på bilderna? För annars kan de ju inte vara ett problem

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fick lov att stoppa huvudet extremt nära skärmen för att ha en chans att se dem. Syns de mer IRL än på bilderna? För annars kan de ju inte vara ett problem

De var svårfångade med kameran. De var riktigt tydliga med vissa bakgrunder så det var ett problem. Speciellt som jag har inte har någon Unsee-knapp. 😬

Bortsprunget ord.
Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Kan det vara någon form av testmönster som triggats igång randomly?

Aha, nevermind, trodde det var röda linjer på skärmen.

Missförstånd