Skrivet av Ryzer:
Betyder detta att Lunar Lake kommer bli bra till speldatorer?
Lunar Lake kommer definitivt inte bli bra till speldatorer då det är en plattform specifikt designad för ultratunna bärbara. Det är en krets för det Intel/AMD tidigare hade U-suffix på med nominell TDP runt 15-20 W.
Varken Intel eller AMD har egentligen haft några produkter riktad mot denna marknad på ett tag. Därför jag (och uppenbarligen andra) pekar på att det inte är AMD som är huvudkonkurrent, utan det är i första hand Qualcomm Snapdragon X Elite (då det är en Windows-plattform precis som Lunar Lake) och i andra hand Apple M3 (samma segment).
AMD Strix Point täcker det segment AMD/Intel har "H" suffix på, här hittar man bl.a. kompakta speldatorer. Intels svar här blir Arrow Lake.
Men gissar att frågan kanske mer var: kommer Skymont göra Arrow Lake till en bra spelplattform? Kan bara gissar, men tror det är en rätt kvalificerad gissning: nej, Skymont kommer likt Gracemont inte göra speciellt mycket specifikt för spel. Hur bra/dålig Arrow Lake bli här hänger på hur bra Lion Cove är.
Det som har långt större bärring på hur bra Arrow Lake kommer stå sig är om Intel får till modeller med Admantine eller inte. Pat H. nämnde i höstas att "Admantine kommer i framtida produkter", vilket många då gissade var Meteor Lake. Givet att det inte kom då är Arrow Lake en rimlig gissning.
Admantine är en cache-teknik på en separat "tile" som blev känd via Intel patent.
Vad Skymont rimligen kommer göra för Arrow Lake är att än mer göra "i5" (vad den nu kommer heta) klassen väldigt konkurrentkraftig. Rimligen mer så än i5-14600K som många gånger drar jämt med 12-kärniga 7900 i "produductivity" (lika bra eller ofta bättre ST och samma MT).
Skrivet av Dinkefing:
Pappan till Qualcomm menar du Jim Keller? Jim Keller som senaste åren jobbat på AMD sedan Apple och nu Qualcomm? Det är lite tråkigt att man är så beroende av en person för att få en boost i processormarknaden.
Detta är ett bra exempel på att även de med enorm erfarenhet och kompetens kan ibland har rätt ordentligt fel. Jim Keller är en (av väldigt många) som länge ansåg att ISA har väldigt liten påverkan på prestanda, allt handlar om mikroarkitektur.
Den jag pratade om här är, som @perost skriver ovan, Gerard Williams III (som jag skulle säga tagit över som största stjärna i CPU-design).
Tror vi till rätt stor del kan "skylla" på Intel och deras haveri med Itanium. Men är ju alltid lätt att vara efterklok med facit i hand...
Itanium byggde på att man skulle kunna göra mycket av dyr/avancerad analys "up-front" vid kompileringstillfället. Det man lärde sig är att vissa problem fungerar bra att lösa på det sättet, många flyttalstunga fall ha relativt få villkorade hopp och prestanda hänger mer på hur väl man använder de ALUs som finns.
De flesta klientlaster, kompilering är väl en av de "elakaste", har väldigt mycket saker som inte kan redas ut med statisk analys då man behöver information som bara finns när programmet faktiskt körs. Så dynamisk analys är kritisk.
Det ARM64 gjort så otroligt bra (och Intel ser ut att försöka kopiera med APX så långt som möjligt inom ramen av x86) är att minimera antalet hopp som behöver göras i koden, man har lagt till instruktioner som ger samma effekt som villkorade hopp men utan att det finns någon hoppinstruktion i koden.
Ovan är en kritisk komponent i att ARM64 CPUer kan effektivt utnyttja väldigt "bred" design. Vi ser nu både Lion Cove och Skymont med, för x86, extremt bred front-end. Dessa har klassledande perf/cykel ("IPC") bland x86, men de är rätt långt efter Apples, Qualcomms och även Arms (Cortex X serien) ARM64 CPUer. Svårt att hur något annat än ISA kan föra gapet längre, på mikroarkitekturnivå har det egentligen skett en konvergens mellan alla high-end CPUer.
Edit: sen finns en annan viktig sak här. Ställer man x86_64 mot PowerPC, MIPS eller 32-bit Arm så är ingen av dessa oavkortat bättre än den andra. Alla hade klara styrkor och klara svagheter.
Väldigt mycket hände från tiden när x86, PowerPC etc designades under förra seklet till 2011 när ARM64 (och RISC-V) lanserades. Sättet man designar programvara har ändrats rätt som följd av att Dennard scaling upphörde och med den enkel ökning av prestanda via högre frekvens. Man började bygga multicore CPUer, men det löste inte alla problem. Så man började lura ut hur man bäst ökar "IPC".
Det sista har haft rätt stor effekt på hur man bäst designar en ISA och är nog förklaringen till varför "gamla sanningar" slutade vara sanna.
Skrivet av Mordekai:
Ultrabooks fungerar utmärkt, vi kör på betydligt sämre hårdvara än dessa, RAM och single-core prestanda är allt som betyder något, med ett fåtal undantag så används mer än en kärna samtidigt. Vi har fyra år gamla Lenovo X1 Carbon som väger 1Kg. Ingen inom arkitektur, bygg och konstruktion har på en massa 3D-effekter när man jobbar, rendering och annat tjafs kan folk utan ingenjörsutbildning pyssla med på workstations eller render farms.
Render farms hoppas jag verkligen inte man kör på Windows längre. Det finns tekniska skillnader mellan Windows och Linux som rätt enkelt förklarar varför Blender presterar rätt mycket bättre på Linux än Windows, trots egentligen samma kod och samma HW. Samma tekniska detalj ser ut att också förklara varför AI-ramverken (tensorflow och pytorch) presterar klart bättre under Linux.
Har skrivit flera gånger att jag inte använt CAD, men inser att det inte är sant då jag använde KiCad en hel del (också använt Fritzing), d.v.s. CAD för kretskort (tänker CAD = "vanliga" ritning av bilar, hus etc). Snabbt kik på dessa program och jag ser vad du säger: även rätt komplicerade ritningar går ju att köra på en "potatis". (Bara en FYI: båda dessa program finns för MacOS).
Men det gör ju också Qualcomm Snapdragon X Elite till en rejäl utmanare här. Även om dessa program måste emuleras så kommer Oryon utan problem köra dessa program klart snabbare än vad ni kan göra på fyra år gamla Lenovo X1 Carbon.
Oryon kommer köra Windows och den kommer kommer i en formfaktor som X1 Carbon vara snabbare, tystare och med bättre batteritid än någon vi sett. Här blir det kritiskt för Intel att Lunar Lake verkligen kommer prestanda på den nivå det verkar från presentationerna.