12400f/icke k sku:uer oc samt max ram-frekvens ni fått?

Permalänk
Medlem

12400f/icke k sku:uer oc samt max ram-frekvens ni fått?

köpt mig en 12400f och mitt mobo har "extern klock generator" för bclk oc, så tänkte se vad folk fått upp sina icke k sku:uer till både när det gäller frekvens och ram-minnes hastighet.

hade en 12100f en gång i tiden när 6600cl34 var typ det snabbast man kunde få och det var inga problem att komma upp i 6600c34 med den cpun, dock så har jag förstått att 3600(ddr4) brukar vara gränsen och då borde ju liknande (1800mhz på imc med ddr5/7200mt/s ddr5) vara typ gränsen för det oxå anser jag även om ddr4 och ddr5 är helt olika/separata imc.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

hmm kan inte redigera inlägget nu, iaf eftersom det var så dött på intressefronten när det gäller låsta intel cpuer och oc idag så lämnade jag tebax 12400f utan att ens öppna paketet och bytte in den mot am5 moderkort som har en "extern klock generator".

får se om det går att klämma ut några fler hz ur den, samt om am5 är mer moget än ett år sen.

lite störigt att jag bara har ett 6900xt som bäst just nu men ska se om det blir nån jämförelse mot 12700k/snabba minnen. Förra gången jag körde en liten jämförelse så tycket jag att 7800x3d var lite av en besvikelse i spel mot mina 12700k/12900k/13900kf med snabba minnen(6600 max då)

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

hmm kan inte redigera inlägget nu, iaf eftersom det var så dött på intressefronten när det gäller låsta intel cpuer och oc idag så lämnade jag tebax 12400f utan att ens öppna paketet och bytte in den mot am5 moderkort som har en "extern klock generator".

får se om det går att klämma ut några fler hz ur den, samt om am5 är mer moget än ett år sen.

lite störigt att jag bara har ett 6900xt som bäst just nu men ska se om det blir nån jämförelse mot 12700k/snabba minnen. Förra gången jag körde en liten jämförelse så tycket jag att 7800x3d var lite av en besvikelse i spel mot mina 12700k/12900k/13900kf med snabba minnen(6600 max då)

ja redigeringen är tidsbegränsad för att inte göra trådar förvirrande pga ändringar långt efter inläggets skapande.

hur som hälst.

har ingen erfarenhet av någon av nämnda cpuer men vad jag förstått så är väl team intel's taktik och AMD's ganska olika när det kommer till x3d processorerna vs intel

x3d vad jag förstått det som har väl framförallt bra single core prestanda medan intels cpuer generellt har en bättre multi core prestanda över lag med en något sämre single core prestanda så kan skilja väldigt mycket från spel till spel vad just den spelkoden gillar bäst.

Sen när det kommer till klockningen så är väl x3d cpuerna redan urpressade vad chippen klarar från fabrik eller iaf väldigt nära och begränsas mestadels av dess värmeutveckling och därför kan kanske pressa ur lite extra av att t.om få chippet att gå lite svalare genom att finetunea ner effektåtgången för sitt specifika chip för att gå svalare och boosta något lägre men längre perioder åt gången.

medan Intel kör en mer safe approach och ofta ligger på ett lite mer safe avstånd från chipets absoluta max och därför ofta har lite marginal att kunna tweaka in lite mer prestanda själv ur chippen genom överklockning.

hur mycket minnen faktiskt gör skillnad uttalar jag mig inte om då jag inte brytt mig om mer än att ladda in DOCH profilen och good enough.

tror jag ev testade mina minnen i typ 3400Mhz nån gång med lite slappare timings men märkte ingen större skillnad så bara satte tillbaka dem till DOCH profilen kanske nån/några futtiga avg FPS på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows