Koppla ihop bahnhof-router med Ubiquiti

Permalänk
Medlem

Koppla ihop bahnhof-router med Ubiquiti

Hej,

Jag har Bahnhof fiber 500/500 med deras modem Zyxel Ex3300-t0. Jag är sugen på att börja köpa på mig lite ubiquiti-prylar, men skulle helst slippa att köpa allt på en gång. Jag funderar på att köpa en Ubiquiti cloud gateway ultra, för det känns som en enhet man lätt kan bygga på.

Problemet är att den inte har wifi, och det är ju ett måste. Min fråga är då om jag kan koppla in fibern i Ubiquiti och sen köra Zyxel för WiFi (LAN till WAN)? Jag frågade Bahnhof och de sa att det inte var ett problem. Jag frågade om jag skulle stänga av DHCP men de sa att det inte behövdes. På så vis kan jag börja med Ubiquiti och sen uppdatera med ny switch och nya APs.

Ett alternativ vore ju såklart Ubiquiti Express, men gillar inte att den bara har en LAN-port.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du borde absolut kunna hoppa över Zyxeln helt och hållet, alltså bara köra på Unifi. Om du ska köra Unifi rekommenderas även en av deras AP även om zyxeln skulle fungera bra.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ja men Ubiquiti cloud gateway har ju inte WiFi. Då skulle jag behöva köpa en AP från Ubiquiti samtidigt. Vill ha en i framtiden, men vill helst sprida ut kostnaderna och därför undrar jag om jag kan köra Zyxel för att få wifi.

Dvs: Fiber_in - > UCG -> Zyxel.

Ser dock ingen inställning på zyxel för att den endast ska bli en AP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du bör kunna sätta ett fast IP för den, stänga av DHCP och ansluta kabel från UCG till LAN-porten.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag får testa och hoppas det funkar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att du vill sprida ut kostnaderna, men vilken användning har du av enbart en Cloud Gateway om du ändå ska behålla Zyxeln?

Det känns lite poänglöst eftersom du inte gör något egentligen. Hade du börjat med en AP så hade du t.ex. kunnat märka av skillnad på ditt WiFi men nu lägger du pengar på något som inte kommer påverka något överhuvudtaget förrän nästa gång du köper något. Gör tvärtom eller spara pengarna tills du har råd med både gateway och AP.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag fattar.

Jag tycker dock att trådad anslutning från min Zyxel EX3300-t0 varit ganska ostabil under vissa perioder. Har haft tekniker hemma från Bahnhof etc som kollat på det, men jag tycker inte det blir bättre. Garantin på routern har också gått ut, så om jag vill testa om det är fel på den måste jag köpa en ny.

Därför började jag kolla på andra märken och snöade in på Ubiquiti. Dock hade jag väl helst valt en router med AP (typ Dream Machine), men tycker det är lite dyrt. Eftersom Express bara har ett LAN-uttag så började jag snegla mot Cloud Gateway med förhoppning att komplettera med en U6 mesh/pro efter sommaren. Vet inte om det är bästa alternativet dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rken:

Jag fattar.

Jag tycker dock att trådad anslutning från min Zyxel EX3300-t0 varit ganska ostabil under vissa perioder. Har haft tekniker hemma från Bahnhof etc som kollat på det, men jag tycker inte det blir bättre. Garantin på routern har också gått ut, så om jag vill testa om det är fel på den måste jag köpa en ny.

Därför började jag kolla på andra märken och snöade in på Ubiquiti. Dock hade jag väl helst valt en router med AP (typ Dream Machine), men tycker det är lite dyrt. Eftersom Express bara har ett LAN-uttag så började jag snegla mot Cloud Gateway med förhoppning att komplettera med en U6 mesh/pro efter sommaren. Vet inte om det är bästa alternativet dock

Har du haft tekniker hemma pga. att din router har varit instabil? Det låter inte som något dom skickar ut tekniker för, speciellt inte gratis.

Om det är Bahnhofs router och du har problem med den så spelar det väl ingen roll om garantin har gått ut? Då byter väl Bahnhof ut den eftersom dom står för den? Eller fungerar Bahnhof annorlunda jämfört med andra ISP:er som tillhandahåller en router till sina kunder?

För övrigt så kan du ju t.ex. lösa problemet med antal portar på UniFi Express med en switch för 200kr.

Jag tycker det låter mer som att du bara vill köpa nya saker - och det är helt okej!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rken:

Jag fattar.

Fler uttag löser du ju med en switch för typ 200kr. Så det hade ju helt klart varit värt det att ta en express istället i min mening...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du haft tekniker hemma pga. att din router har varit instabil? Det låter inte som något dom skickar ut tekniker för, speciellt inte gratis.

Om det är Bahnhofs router och du har problem med den så spelar det väl ingen roll om garantin har gått ut? Då byter väl Bahnhof ut den eftersom dom står för den? Eller fungerar Bahnhof annorlunda jämfört med andra ISP:er som tillhandahåller en router till sina kunder?

För övrigt så kan du ju t.ex. lösa problemet med antal portar på UniFi Express med en switch för 200kr.

Jag tycker det låter mer som att du bara vill köpa nya saker - och det är helt okej!

Jag hade hemma en tekniker från Bahnhof för jag fick hastighet (ethernet) på ca 200-300 mbit/s med mitt 500 mbit/s-bredband. Jag fick högre hastighet när jag var ansluten till WiFi. Bahohof bytte delar i min fiberdosa också. När jag tecknade bredband hos dem fick man köpa deras router för 1000 kr, vilket jag gjorde, så skulle det vara något fel på routern måste jag köpa en ny. Ett alternativ är ju att jag köper något liknande hos dem, men tycker det känns onödigt.

Jag vill självklart köpa prylar, men det är inte hela syftet. Jag har samtidigt tänkt att jag vill ha något som går att bygga ut och är driftsäkert. Har sneglat på bl.a TP Link Deco osv. Anledningen till att jag kollade på UCG Ultra istället för Express var också att det endast funkar att koppla in 4 enheter till Expressen. Vill man ha ytterligare 1 switch och någon AP så har man kommit upp i antalet. Dessutom får man betydligt sämre hastigheter med VPN på Express jämfört med UCG Ultra om jag förstod jämförelsen rätt.

Vet inte om det klargör hur mina tankar har gått

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rken:

Anledningen till att jag kollade på UCG Ultra istället för Express var också att det endast funkar att koppla in 4 enheter till Expressen. Vill man ha ytterligare 1 switch och någon AP så har man kommit upp i antalet.

Man måste ju inte ha UniFi switchar om allt man behöver är fler portar - finns ingen anledning att köpa en managed UniFi switch bara för det.

Och räcker det inte med 4st accesspunkter eller bor du i ett slott?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har gjort tvärtom.
Har kvar Telia routern, med wifi avstängt, för att slippa böka med multicast.
Har ju också varit dåligt med prisvärda Unifi routrar men det har ju ändrat sig nu
Så det får nog bli en så småningom.

Jag har 2 Switchar och 3 AP från Ubiquiti.
Det är ju oftast Wifi som bråkar med operatörs routrar och ha ett Wifi system som är separerat från routern ger flera fördelar tycker jag. B.la. så kan man uppgradera till nyare standarder utan att behöva byta allt.

Började med 2 AP men fick lite dålig täckning vid köksbordet eftersom vi har 2 stora skorstenar i kåken.
En tredje fixade detta. Har 500/500 internet och får 200-500 med Wifi 5 AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Och räcker det inte med 4st accesspunkter eller bor du i ett slott?

Oftast räcker det ju fint med 4 APs, men samtidigt är det ju tråkigt att begränsa sig när det finns liknande modeller som inte har samma begränsning och samtidigt har bättre prestanda på andra områden man råkar bry sig om. Begränsningen är väl också antal Unifi-enheter, så inte bara APs. Är man lite intresserad av nätverk så ger det lätt mersmak.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Oftast räcker det ju fint med 4 APs, men samtidigt är det ju tråkigt att begränsa sig när det finns liknande modeller som inte har samma begränsning och samtidigt har bättre prestanda på andra områden man råkar bry sig om. Begränsningen är väl också antal Unifi-enheter, så inte bara APs. Är man lite intresserad av nätverk så ger det lätt mersmak.

Det är exakt så jag tänker och därför mitt första förslag var en UCD. Jag fattar att man inte nyttjar den fullt ut om man ansluter bahnhof-router som AP, men all trådad trafik kommer ju gå genom UCD (Tv, jobbdator, smarta hemmet osv). Allt förutom mobiltelefoner egentligen.

Dessutom möjliggör en UCD användningen av VPN med hög hastighet. Expressen verkar ligga runt 100 mbit/s med Wireguard exempelvis. Om man nu är intresserad av att ens datatrafik ska vara skyddad.

Permalänk
Medlem

SFP+ modul

Hallå
Söker med ljus och lykta efter svar på nätet gällande upkoppling av en dream machine special edition mot Bahnhof.
Har pratat med supporten ett antal ggr har även lyckats beställa hem SFP+ moduler men det går inte framåt.
Finns det någon i forumet som har en koppling 10000 / 10000?
I så fall vilken SFP modul har ni använt?
Det skall vara en single mode SFP+ med följande beteckning ( 10g LC-BX-U ) enligt bahnhofs support som nämnde det idag, hittar liksom inget sånt på nätet.

tack
jojje

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gvsweden:

Hallå
Söker med ljus och lykta efter svar på nätet gällande upkoppling av en dream machine special edition mot Bahnhof.
Har pratat med supporten ett antal ggr har även lyckats beställa hem SFP+ moduler men det går inte framåt.
Finns det någon i forumet som har en koppling 10000 / 10000?
I så fall vilken SFP modul har ni använt?
Det skall vara en single mode SFP+ med följande beteckning ( 10g LC-BX-U ) enligt bahnhofs support som nämnde det idag, hittar liksom inget sånt på nätet.

tack
jojje

Skulle gissa på att detta är rätt SFP för dig:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Men för att vara säker behöver man veta vilka våglänger i nm som Bahnhof använder för lösningen, BX-U/D kan betyda lite allt möjligt verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skulle gissa på att detta är rätt SFP för dig:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Men för att vara säker behöver man veta vilka våglänger i nm som Bahnhof använder för lösningen, BX-U/D kan betyda lite allt möjligt verkar det som.

Tack för snabbt svar!
En tanke slog mig,
går det inte att få fram vilken våglängd i nm som sitter i zyxel routern dom skickade till mig?
Om jag söker på nätet får jag inte fram info då?
Oavsett så kommer jag och ringa dom imorgon ändå enbart för att fråga om det,
hoppas bara att jag inte får nått 50+ kö nummer igen...

tack
jojje

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gvsweden:

Tack för snabbt svar!
En tanke slog mig,
går det inte att få fram vilken våglängd i nm som sitter i zyxel routern dom skickade till mig?
Om jag söker på nätet får jag inte fram info då?
Oavsett så kommer jag och ringa dom imorgon ändå enbart för att fråga om det,
hoppas bara att jag inte får nått 50+ kö nummer igen...

tack
jojje

Sitter det inte redan en SFP i den routern? Du kan plocka ur den (försiktigt med fiberkabeln när du plockar ur den, ferrulerna får inte vidröras (smuts), titta inte in i kabeln (osynligt ljus) och försök inte torka av ferrulen (risk för repor).

Ta en bild och skicka upp, det kanske går att googla fram något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sitter det inte redan en SFP i den routern? Du kan plocka ur den (försiktigt med fiberkabeln när du plockar ur den, ferrulerna får inte vidröras (smuts), titta inte in i kabeln (osynligt ljus) och försök inte torka av ferrulen (risk för repor).

Ta en bild och skicka upp, det kanske går att googla fram något.

Hej igen

Har testat den i dreammachine men gick inget bra, är det en kompatibel fråga eller?
Har tagit bild på den hursom..

tack återigen
jojje

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gvsweden:

Hej igen

Har testat den i dreammachine men gick inget bra, är det en kompatibel fråga eller?
Har tagit bild på den hursom..

<Uppladdad bildlänk>

tack återigen
jojje

Ja men titta, det står ju precis vad det är för våglängder på SFP:n. Det står T1270/R1330nm på den. Vilket matchar den jag skickade på Direktronik innan. Så den från Direktronik bör fungera.

Det kan vara så att det är ett kompatibilitetsproblem då vissa routrar kan vara lite gnälliga på att SFP:n ska vara "kodad" korrekt för deras utrustning.

Men du jag funderar på, har du ens SFP+ i din Dream Machine? Vilken Dream Machine exakt har du? Om SFP:n inte funkar kan det ju vara så att SFP-slotten du har bara är SFP (1 Gbit/s) och inte SFP+ (10 Gbit/s)

Edit: Såg nu att du skriver att du har en Dream Machine Special Edition, den verkar ju ha en WAN-port med SFP+. Men man kanske behöver göra något för att aktivera den.

Edit 2: Enligt denna https://dl.ui.com/qig/udm-se/#index så ska du använda den ÖVRE av de två SFP-portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja men titta, det står ju precis vad det är för våglängder på SFP:n. Det står T1270/R1330nm på den. Vilket matchar den jag skickade på Direktronik innan. Så den från Direktronik bör fungera.

Det kan vara så att det är ett kompatibilitetsproblem då vissa routrar kan vara lite gnälliga på att SFP:n ska vara "kodad" korrekt för deras utrustning.

Men du jag funderar på, har du ens SFP+ i din Dream Machine? Vilken Dream Machine exakt har du? Om SFP:n inte funkar kan det ju vara så att SFP-slotten du har bara är SFP (1 Gbit/s) och inte SFP+ (10 Gbit/s)

Edit: Såg nu att du skriver att du har en Dream Machine Special Edition, den verkar ju ha en WAN-port med SFP+. Men man kanske behöver göra något för att aktivera den.

Den har varit liggandes i kartongen i väntan på att jag ska ta tag i det..
Har nu slängt kartongen men har kvar en bild på portarna.
Vill minnas att den legat minsrt ett år tillbaka

Har för mig att den hette Dream machine special edition

/jojje

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Edit 2: Enligt denna https://dl.ui.com/qig/udm-se/#index så ska du använda den ÖVRE av de två SFP-portarna.

Tog precis denna screenshot, så det är en special edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gvsweden:

Den har varit liggandes i kartongen i väntan på att jag ska ta tag i det..
Har nu slängt kartongen men har kvar en bild på portarna.
Vill minnas att den legat minsrt ett år tillbaka

Har för mig att den hette Dream machine special edition

<Uppladdad bildlänk>

/jojje

Du kan testa att koppla in den befintliga SFP+-modulen direkt i din Dream Machine SE. Ubiquiti kräver ingen specifik kodning på moduler, så det mesta brukar funka. Lustigt att den inte gjorde det i ditt fall. Finns dock vissa moduler som är lite speciella att läsa EEPROM:en från, vilket kan orsaka problem i vissa routrar och switchar.

Även om det är den något äldre Dream Machine Pro, som ju visuellt ser väldigt lik ut, så har den SFP+ den med.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan testa att koppla in den befintliga SFP+-modulen direkt i din Dream Machine SE. Ubiquiti kräver ingen specifik kodning på moduler, så det mesta brukar funka. Lustigt att den inte gjorde det i ditt fall. Finns dock vissa moduler som är lite speciella att läsa EEPROM:en från, vilket kan orsaka problem i vissa routrar och switchar.

Även om det är den något äldre Dream Machine Pro, som ju visuellt ser väldigt lik ut, så har den SFP+ den med.

Har pratat med bahnhof vid flera tillfällen.
Har gett dom mac adressen, dom ser inte min maskin.
Har bett dom brygga zyxeln, samma lika där.
Har testat zyxelns sfp direkt i maskin, samma lika där.
Har testat via unifi appen, samma lika där.
Har testat via 192.168.... ändrat på wan till sfp wan samma lika där.

Det är inte min första dream machine jag riggar, finner det märkligt.

/jojje

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har nu beställt en sådan SFP av dom.
Håll tummarna för mig... lol

Tack
/jojje

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite, troligen har min Zyxel Bahnhof router dött genom åska.

Antingen beställer jag en ny eller så går jag direkt på en:
Ubiquiti UniFi Gateway Lite? (För det är väl i så fall rätt ersättning om man skall köra enbart Unify grejer utan mellansteg från Fiberswitchen?)

Har redan APs, CloudKey2 och Switch
Är det meckigt att lägga till ovan till befintligt nätverk?
Är rätt rudis på nätverksinställningar tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gvsweden:

Har pratat med bahnhof vid flera tillfällen.
Har gett dom mac adressen, dom ser inte min maskin.
Har bett dom brygga zyxeln, samma lika där.
Har testat zyxelns sfp direkt i maskin, samma lika där.
Har testat via unifi appen, samma lika där.
Har testat via 192.168.... ändrat på wan till sfp wan samma lika där.

Det är inte min första dream machine jag riggar, finner det märkligt.

/jojje

Haha, ok.

Ser din Dream Machine SE inte SFP+-modulen alls? Vet inte om de skriver ut detaljer om modulen ifall man inte får länk, men det vore ju i så fall bra att få se vad det står där. Har du tur går det kanske annars att SSH:a in på din UDM SE och köra:

ethtool -m [interface]

Det bygger ju dock på att Ubiquiti skickar med ethtool i sin Linux-distribution.

Tolkar jag det rätt att du inte ens får länk med den befintliga modulen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kapar tråden lite, troligen har min Zyxel Bahnhof router dött genom åska.

Antingen beställer jag en ny eller så går jag direkt på en:
Ubiquiti UniFi Gateway Lite? (För det är väl i så fall rätt ersättning om man skall köra enbart Unify grejer utan mellansteg från Fiberswitchen?)

Har redan APs, CloudKey2 och Switch
Är det meckigt att lägga till ovan till befintligt nätverk?
Är rätt rudis på nätverksinställningar tyvärr..

Hade väl kanske egentligen ha varit bättre att skriva i Unifi-tråden eller skapa en egen tråd.

Förutsatt att den uppfyller dina prestandakrav så borde den funka tycker jag. Antar att du får RJ45 från "fiberswitchen"/mediakonverteraren?

Jag har inte personlig erfarenhet av att göra en sådan migrering av just gateway (router) i ett Unifi-nätverk eftersom jag hittills kört deras APs men andra routrar. Du borde dock kunna adoptera den nya gatewayen, definiera upp ditt LAN om det inte redan är gjort samt sätta WAN till DHCP på IPv4 och DHCPv6-PD med en prefixlängd på 56 samt SLAAC för ditt LAN om du har IPv6. Enklast är väl att du får igång IPv4 först så kan folk här hjälpa dig med IPv6 sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, ok.

Ser din Dream Machine SE inte SFP+-modulen alls? Vet inte om de skriver ut detaljer om modulen ifall man inte får länk, men det vore ju i så fall bra att få se vad det står där. Har du tur går det kanske annars att SSH:a in på din UDM SE och köra:

ethtool -m [interface]

Det bygger ju dock på att Ubiquiti skickar med ethtool i sin Linux-distribution.

Tolkar jag det rätt att du inte ens får länk med den befintliga modulen?

Hallå

Vi får se vad det blir av det hela.
Hemma lyckades jag inte ens att genomföra setupen fast jag bad bahnhof brygga zyxeln.
Idag så drog jag iväg till en vän i närheten som har modemet bryggat, hör och häpna jag kunde slutföra installationen och konfigurera dream machine. Så mjukvara/firmware har den senaste versionen.. Och ja det blinkar i SPF porten, såg det under alla uppdateringar. Nu återstår SFP+ modulen från direkt tronic som någon tidigare rekomenderat, den kommer imorgon.
Märkligt att den gick igång på en gammal coaxlina från comhem... Nuförtiden tele2..
RJ45 / WAN funkade bara ett tag här hemma sedan kom jag inte vidare.. men därborta så sparka den igång...

forsättning följer lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gvsweden:

Hallå

Vi får se vad det blir av det hela.
Hemma lyckades jag inte ens att genomföra setupen fast jag bad bahnhof brygga zyxeln.
Idag så drog jag iväg till en vän i närheten som har modemet bryggat, hör och häpna jag kunde slutföra installationen och konfigurera dream machine. Så mjukvara/firmware har den senaste versionen.. Och ja det blinkar i SPF porten, såg det under alla uppdateringar. Nu återstår SFP+ modulen från direkt tronic som någon tidigare rekomenderat, den kommer imorgon.
Märkligt att den gick igång på en gammal coaxlina från comhem... Nuförtiden tele2..
RJ45 / WAN funkade bara ett tag här hemma sedan kom jag inte vidare.. men därborta så sparka den igång...

forsättning följer lol

Hmm, så du har sannolikt länk låter det som.

Du har säkerställt så enkela saker som att du eventuellt inte får en IP via DHCP för att du måste släppa den befintliga DHCP-leasen?

Visa signatur