Läcka avslöjar konfigurationerna på samtliga RTX 50-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Läcka avslöjar konfigurationerna på samtliga RTX 50-kretsar

Kopite7kimi är tillbaka med nya uppgifter om Nvidias kommande Blackwell-grafikkort för hemmamarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att satsa på ett ännu större steg mellan 5080 och 5090. Det är ju redan ett stort hopp mellan 4080 och 4090.

Hoppas det betyder att 5080 kommer till mer pressade priser (och 24GB VRAM).

Permalänk
Medlem

192 ner till 84 det skulle betyda att 5090 har mer än dubbelt mot 5080.

Undra om 5090 då kommer kosta mer än dubbelt också. Typ 2500 dollar mot 5080 på 1000 dollar.

Känns som ökningen i lägre segmenten blir minimal medan 5090 ökar rejält. Det låter inte så lovande för alla som inte hade råd med 4090 för 5090 låter ännu dyrare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

192 ner till 84 det skulle betyda att 5090 har mer än dubbelt mot 5080.

Undra om 5090 då kommer kosta mer än dubbelt också. Typ 2500 dollar mot 5080 på 1000 dollar.

Känns som ökningen i lägre segmenten blir minimal medan 5090 ökar rejält. Det låter inte så lovande för alla som inte hade råd med 4090 för 5090 låter ännu dyrare.

Det man kan hoppas på är att 5090 ligger kvar på samma pris som 4090, medan de mindre korten minskar i pris. Inte helt osannolikt att det blir så.

Permalänk
Snusfri

"Förbokar 5090“.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den sorgliga sanningen är att man trycks mer mot ett 5090 men svider i plånkan. Jäkla tråkig utveckling där spelande på pc i budget segmentet drivs mot apu eller konsoller. Alt begagnade kort.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det man kan hoppas på är att 5090 ligger kvar på samma pris som 4090, medan de mindre korten minskar i pris. Inte helt osannolikt att det blir så.

5090 kommer bli dyrare, I dollar frågan är bara hur mycket. Resten ligger nog kvar

Sedan 4090 släpptes har kisel och koppar ökat med 20% i pris... Även om den peakade 2022 i mars så var den ganska låg i november 2022 mot nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

5090 för 39990 SEK i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är Nvidia du pratar om. Ökning av priser är garanterad. The more you buy. The more you save.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

5090 kommer bli dyrare, I dollar frågan är bara hur mycket. Resten ligger nog kvar

Sedan 4090 släpptes har kisel och koppar ökat med 20% i pris... Även om den peakade 2022 i mars så var den ganska låg i november 2022 mot nu

Råvarupriserna lär inte ha så stor påverkan på slutpriset. Det är inte några stora mängder per GPU. Det som verkligen kostar är produktionen i sig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket Nvidia kommer pusha "AI gaming" och hur många tensor cores de nya korten kommer ha. Det var 4 per aktiv SM för Ada Lovelace, 4090 har 512 tensor cores (128 SM). Deras prata med NPC är en molntjänst (Nvidia ACE). Med tanke på att molntjänster krävs för mer avancerad AI, kanske det innebär att de inte pushar allt för mycket för det på en ensam lokal GPU. Men en del kommer det säkert, fler enklare funktioner för lokala AI tjänster.

Permalänk
Medlem

Värt att ha i åtanke är ju också att de kan stänga av delar av kretsar, eller ta delvis defekta kretsar för att skapa olika SKUer. Samt att vi inte ens får det riktiga toppchippet (GB200) som traditionellt grafikkort, utan den sparar de till servermarknaden. Det är det toppchippet som egentligen borde vara 5090/5080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar hur mycket Nvidia kommer pusha "AI gaming" och hur många tensor cores de nya korten kommer ha. Deras prata med NPC är en molntjänst (Nvidia ACE). Med tanke på att molntjänster krävs för mer avancerad AI, kanske det innebär att de inte pushar allt för mycket för det på en ensam lokal GPU. Men en del kommer det säkert, fler enklare funktioner för lokala AI tjänster.

Jo, med dom specsen på de mindre kretsarna så känns det som om Nvidia kommer pusha någon ny AI-funktion denna gen också, och inte fokusera på råprestanda i de lägre klasserna.

Sen kommer 5090 ligga på topp med en prislapp på minst 2000 dollar, om den där kretsen är rejält nedbantad. Dom kretsarna dom får ut som är prima stoppar dom nog hellre i ett kort liknande L40 och säljer dom för 15000 dollar eller något.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är Nvidia du pratar om. Ökning av priser är garanterad. The more you buy. The more you save.

Som 30-serien?

Permalänk

Har alltid gillat hårdvara och enligt många av mina vänner som jobbar hos olika spelutvecklare så är jag definitionen av PC Master race spelaren... Äger flertalet konsoler men de är primärt till barnen och jag har väl mest konfigurerat dom men knappt spelat.

PC har alltid och kommer alltid vara min primära plattform, dock kommer jag aldrig satsa på "det fetaste" grafikkortet eller skärmen.

Sitter idag med en 14.000kr ips monitor med 1440p som inte går över 60mhz och generellt kör ultra high settings på i princip allt i spelväg och har aldrig sett fps droppa under 60fps och 16-32x anisotrpic filtrering.

Testat monitorer med 4k och 240mhz och aldrig tyckt att det är så speciellt mycket bättre...

Så med det sagt så är jag personligen rätt säker på att den genomsnittliga spelaren klarar sig utmärkt på ett 3070-80/4070 super/ 5060/70 och allt över det är en lyx man i så fall garanterat är villig att betala för 😀

Dock kan jag hålla med om att dom är jävligt snåla med vram, så i framtiden skulle det vara fint om 20gb blev standard precis som mobiltelefoner minst har 128gb lagring idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Den sorgliga sanningen är att man trycks mer mot ett 5090 men svider i plånkan. Jäkla tråkig utveckling där spelande på pc i budget segmentet drivs mot apu eller konsoller. Alt begagnade kort.

Du _måste_ ju inte köpa senaste generationen av grafikkort/komponenter. En 5-10år+ gammal CPU (som förvisso var topend då) presterar fortfarande (väldigt) bra i samtliga spel, och ett 2-4år gammalt grafikkort (då topend, t.ex. 2080) hanterar utan problem alla spel idag så länge du inte ska köra 4k upplösning och allt på ultra (dvs high på 1080p är inga problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Har alltid gillat hårdvara och enligt många av mina vänner som jobbar hos olika spelutvecklare så är jag definitionen av PC Master race spelaren... Äger flertalet konsoler men de är primärt till barnen och jag har väl mest konfigurerat dom men knappt spelat.

PC har alltid och kommer alltid vara min primära plattform, dock kommer jag aldrig satsa på "det fetaste" grafikkortet eller skärmen.

Sitter idag med en 14.000kr ips monitor med 1440p som inte går över 60mhz och generellt kör ultra high settings på i princip allt i spelväg och har aldrig sett fps droppa under 60fps och 16-32x anisotrpic filtrering.

Testat monitorer med 4k och 240mhz och aldrig tyckt att det är så speciellt mycket bättre...

Så med det sagt så är jag personligen rätt säker på att den genomsnittliga spelaren klarar sig utmärkt på ett 3070-80/4070 super/ 5060/70 och allt över det är en lyx man i så fall garanterat är villig att betala för 😀

Dock kan jag hålla med om att dom är jävligt snåla med vram, så i framtiden skulle det vara fint om 20gb blev standard precis som mobiltelefoner minst har 128gb lagring idag.

PC Master Race sitter på 4K och är inte nöjda med att spela i 60Hz.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det ändå är ett större lyft i prestanda för 5080. Alternativt ska det ner rejält i pris!
Annars känns det för mig som ännu en otroligt tråkig generation förutom top kortet som är kul o se men helt orimligt i pris.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jo, med dom specsen på de mindre kretsarna så känns det som om Nvidia kommer pusha någon ny AI-funktion denna gen också, och inte fokusera på råprestanda i de lägre klasserna.

Sen kommer 5090 ligga på topp med en prislapp på minst 2000 dollar, om den där kretsen är rejält nedbantad. Dom kretsarna dom får ut som är prima stoppar dom nog hellre i ett kort liknande L40 och säljer dom för 15000 dollar eller något.

Nvidia kommenterade det lite tidigare, angående Microsofts krav på 45 TOPS för Windows PC AI. Nvidia nämnde att deras nuvarande konsument-GPU klarade 100 till 1300 TOPS beroende på modell. På HPC/AI sidan säger Nvidia att Blackwell har kraftiga förbättringar (4x-30x) jämfört med Hopper. En del av det lär trickla ner till konsument/spelkretsarna också.
https://www.tomshardware.com/tech-industry/artificial-intelli...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Eftersom Anders är för lat för att skapa en tabell till artikeln så slänger jag in det som folk faktiskt vill läsa:

Source: videocardz.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Eftersom Anders är för lat för att skapa en tabell till artikeln så slänger jag in det som folk faktiskt vill läsa:
<Uppladdad bildlänk>
Source: videocardz.com

Funderar på varför de ändrade från AD10x till GB20x. Jag har missat om det var någon specifik anledning, men spelar väl ingen roll egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Verkar konstigt att satsa på ett ännu större steg mellan 5080 och 5090. Det är ju redan ett stort hopp mellan 4080 och 4090.

Hoppas det betyder att 5080 kommer till mer pressade priser (och 24GB VRAM).

Det skulle inte förvåna mig om 5080 får 10gb vRAM, för att senare få 12GB vRAM, tillslut 16GB vRAM innan 6080 släpps.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

5090 kommer nog lanseras som kortet för "AI-hemmapulare". Priset kan nå vilka löjliga höjder som helst. 4090 säljer ju trots allt för nuvarande pris.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skrivet av DasIch:

Råvarupriserna lär inte ha så stor påverkan på slutpriset. Det är inte några stora mängder per GPU. Det som verkligen kostar är produktionen i sig.

Kostanden för att producera chip nummer 2 t.o.m nittifjorton miljarder är inte relevant för priset. Det som kostar är att utveckla chippen och producera det första på en ny process. Nvidia tar så mycket betalt som de kan komma undan med givet konkurrensen och äldre kort på marknaden. Eftersom AMD inte kommer att konkurrera i de övre segmenten den här gången, blir det sannolikt inga billigare kort. Det enda de behöver leverera är bättre prestanda än 3000-serien för samma pengar.

Skrivet av johan4:

Samt att vi inte ens får det riktiga toppchippet (GB200) som traditionellt grafikkort, utan den sparar de till servermarknaden. Det är det toppchippet som egentligen borde vara 5090/5080.

Sista gången som ett 00-chip användes som ett x80-kort var Maxwell. Den ersattes av Pascal 2016, och sedan dess har 00-kortet varit för endast beräkningar. De är inte identiska till sin setup heller - toppkorten spenderar en del extra kisel på att stödja dubbelprecision i flyttalsberäkningar, till exempel.

Skrivet av Fulci:

Funderar på varför de ändrade från AD10x till GB20x. Jag har missat om det var någon specifik anledning, men spelar väl ingen roll egentligen.

Logiken är att de två första siffrorna är ett versionsnummer. AD10x skall alltså läsas som "Ada Lovelace 1.0". GB20 är alltså Blackwell 2.0. Nvidia har gjort så här förut - Maxwell är det mest uppenbara exemplet, där GM107 följdes av GM204 och GM206 för att det var en större förändring av designen. Turing hade "TU11x" för GTX 1660 etc där de skiljde sig från "TU10x" för GTX 2060, 2070, 2080, där Turing 1.1 alltså saknade raytracing-hårdvaran.

Mer intressant då är varför detta är 2.0. Det implicerar att något har gått fel och måste fixas med en större omdesign. Kanske är därför de är lite sena mot den vanliga 2 års-cykeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Det skulle inte förvåna mig om 5080 får 10gb vRAM, för att senare få 12GB vRAM, tillslut 16GB vRAM innan 6080 släpps.

16GB kommer vara minimum eftersom GDDR7 finns i 2-4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kostanden för att producera chip nummer 2 t.o.m nittifjorton miljarder är inte relevant för priset. Det som kostar är att utveckla chippen och producera det första på en ny process. Nvidia tar så mycket betalt som de kan komma undan med givet konkurrensen och äldre kort på marknaden. Eftersom AMD inte kommer att konkurrera i de övre segmenten den här gången, blir det sannolikt inga billigare kort. Det enda de behöver leverera är bättre prestanda än 3000-serien för samma pengar.

Mjo, eftersom de har mängdrabatt spelar det roll. Annars är den största kostnaden energi, tid och diverse annat i produktionen per wafer.
AMD har inte direkt konkurrerat på länge så jag tror inte det kommer påverka prissättningen.

Utifrån det här ryktet tror jag Nvidia försöker segmentera genom att erbjuda ett kort för de som är beredda att betala massor bara de får prestanda, samt den bredare massan som är mer priskänslig. Då får vi ett monsterkort och flera kort i lägre segmenten - mindre prestandaökningar från föregående generation men lägre pris.

Min gissning är att 5080 landar på 12-14KKr. Får se hur den gissningen faller ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Min gissning är att 5080 landar på 12-14KKr. Får se hur den gissningen faller ut.

Den billigaste 4080 ligger väl på 13000 kr ungenfär. Jag tror inte de kommer ha ett lägre pris på 5080, men det är tänkbart att de behåller samma prisnivå som du säger. Sen är det nya GPU och de kommer inte vara billiga vid release. Blir det rusning och köer kommer affärerna själva öka priserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

16GB kommer vara minimum eftersom GDDR7 finns i 2-4GB.

Så du säger att 5080 kommer att ha 4gb vRAM bara? =(

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Så du säger att 5080 kommer att ha 4gb vRAM bara? =(

256-bit minnesbuss = 8x 32-bit minneskretsar. Så med minneskretsar på 2-4GB blir det totalt 16-32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är nog mer än vad vi tror 😅
Sen beror det på hur många kort man måste kassera/göra till sämre kort per wafer.

Synd att sådan kostnader är hemligheter 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25