AMD: Ryzen 7000X3D är snabbare än Ryzen 9000 i spel

Permalänk
Melding Plague

AMD: Ryzen 7000X3D är snabbare än Ryzen 9000 i spel

Bolagets äldre processorer med staplat cacheminne kommer fortsatt att vara spelkungarna även efter lanseringen av Ryzen 9000 i juli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att Amd har fattat att det är spelprestanda man ska satsa på för att vinna marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

7800X3D står sig då lite vassare än 5800X3D. Sistnämnda är ju on-par med 7600x och 7700x.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Kul att Amd har fattat att det är spelprestanda man ska satsa på för att vinna marknadsandelar.

Jag hade önskat att det du säger stämmer men jag tycker inte riktigt det verkar stämma. Tittar man på Steam Hardware survey så har AMD legat still de senaste åren. Det kan dock ha att göra med att Steam slår ihop desktop och laptop, och på laptop sidan går det trögt för Ryzen. Det är fortfarande långt till 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

7800X3D står sig då lite vassare än 5800X3D. Sistnämnda är ju on-par med 7600x och 7700x.

Beror juuh på spel, vissa spel så är 7800x3d absolut bäst med 5800x3d på delad andra plats med Intel cpuer i7/i9 och AMDs 7900/7950.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag hade önskat att det du säger stämmer men jag tycker inte riktigt det verkar stämma. Tittar man på Steam Hardware survey så har AMD legat still de senaste åren. Det kan dock ha att göra med att Steam slår ihop desktop och laptop, och på laptop sidan går det trögt för Ryzen. Det är fortfarande långt till 50%.

Steam hardware suvey går dock inte att lita på då man inte kan dela upp det i regioner. Internet caféer i Asien totalt förstör listan tyvärr.

Va inte allt för länge sen 3060 från ingenstans tog första platsen för att en månad senare bli petad av 1650.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är man gamer, samt vill ha högst FPS till bäst prestanda/w så är ju AMD just nu ljusår bättre än Intel. AMD har ju gjort enorm succé sedan Zen 3 och ökar sina marknadsandelar.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Som SFF-entusiast väger ett TDP på hälften upp ett marginellt prestandatapp med råge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormtrooper:

Som SFF-entusiast väger ett TDP på hälften upp ett marginellt prestandatapp med råge

Ja, ser fram emot 9700x. Borde inte release-datum annonseras snart, juli känns vagt när vi redan är i mitten av juni.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Tillverkares fokusskifte garanterar ju inte alltid ändrat konsumentbeteende, och särskilt med processorer är det nog inte stor andel konsumenter som har de behov för vilka AMD/Intel faktiskt spelar någon större roll, så man köper nog ofta det som verkar säkrast och det har alltid funnits gott om råd på nätet om att man är dum om man köper något annat än Intel/Nvidia.
Detta är bara min lösa spekulation så klart, men skulle tro att det kommer ta en bra stund för att marknaden ska jämna ut sig, om den någonsin gör det- både Intel och Nvidia har enorma positive reinforcement loops som skulle behöva eroderas rejält innan AMD ska kunna ta mer än små tuggor av marknadsandel.

Men gällande steam hardware survey- är det någon som har lite bättre koll på den som kan förklara varför "processor vendor (Windows)" I maj består av 66.84% Intel, 34.69% AMD, och 0.04% MicrosoftXTA alltså totalt 101.57% ??

Är det alltså då att totala antalet ökat sedan april och att det med april som 100% nu finns 1.57% fler processorer i survey?

Vad jag kan se är totalen för alla tidigare månader 100%, bara maj som sticker ut. Lite konstigt sätt att formatera det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

dock kommer 9600x vara billigare än 7800x3d. skillnaden med förra generationen blir att fast än att 7600x var i princip lika snabb som 5800x3d, så krävdes nytt dyrare moderkort och ddr5 (och många hade redan am4)

Permalänk
Medlem

Var inte 7800X lite långsammare än 5800X3D när den släpptes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Var inte 7800X lite långsammare än 5800X3D när den släpptes?

Beror på vilka spel man testar, spelar du MMOs t.ex. så är X3D nästan ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Är ~20% snabbare i 1080p och ~15% snabbare i 1440p "lite" för dej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Är ~20% snabbare i 1080p och ~15% snabbare i 1440p "lite" för dej?

Nu missförstår du mig vad jag syftar på.
5800X3D är ruskigt mycket kvickare än andra 5000 serier i spel precis som 7800X3D är det över andra 7000 serier CPUer. Men 5800X3D är inte alltid snabbare än 7xxx i spel som 7800X3D verkar bli över 9xxx. Därav menar jag 7800X3D är lite bättre än 5800X3D i den jämförelsen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Detta känns som lite smygmarknadsföring för att tömma lager på X3D modeller innan nästa variant skeppas ut.

För när 5700X3D släpptes så tog det rätt hårt stopp för försäljningen på 7000-serien, det kombinerat med att AM4 moderkorten är så sjukt mycket billigare mot AM5.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Så nu e det dags för AMD & göra små förbättringar stegvis (ja inte om man tror på marknadsföringen då men)
Fast ryzen e inget för mig ändå(gäller även Intel mellanserie 14900 eller dyligt) för få pci-e lines threadripper eller intel som gäller för mig, men med min x299 överklockad till 4,9ghz så har jag samma värden som swecklockers fick med sin intel I9-13900 ks & Nvidia rtx 4090 i spel.
Så ser ingen mening att byta ut till threadripper eller annat i nuläget.
När det hänt nåt nytt med moderkorten byter jag processor innan gör det knappt någon skillnad. moderkort & annat där e mer intressant & viktigare än en aning snabbare processor. (tex ersättaren till m.2 (ogillar verkligen m.2 som tar alldeles för mycket plats på moderkorten)
ok när de sitter som im för 2 st eller på pci-e plats för fler än 1(typ 4a) men att ta upp massa plats på moderkorten e bara vansinne.), cxl, fler pci-e lines, nätverk, ny lagringsteknik, fler minnesplatser (2 kanaler är allt för begränsande även för mellanklass av processorer) så ny teknik på moderkort är för mig mer intressant än ny processor. (har oftare bytt ut moderkort än processorer så amd s variant att göra tvärtom e helt ointressant)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Detta känns som lite smygmarknadsföring för att tömma lager på X3D modeller innan nästa variant skeppas ut.

Men ganska dålig smygreklam för 9000 serien då istället.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Men ganska dålig smygreklam för 9000 serien då istället.

Man börjar undra om hoppet från Zen 4 till Zen 5 kommer vara mycket mindre än det från Zen 3 till 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man börjar undra om hoppet från Zen 4 till Zen 5 kommer vara mycket mindre än det från Zen 3 till 4.

Då en hel del av prestandaökningen med Zen 4 kom från snabbare RAM med flytten till DDR5 och högre klockfrekvenser rent generellt.

Så kan man lätt dra den slutsatsen, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enligt siffror vi sett så är förbättringen liknande i ren IPC med skillnaden att Zen 4 fick en bump i frekvens jämfört med Zen 3 vilket Zen 5 inte ser ut att få över Zen 4.

Sedan vet jag inte hur illa denna "nyhet" egentligen är. 5800X3D är ofta snabbare än icke-X3D-7000 i spel.

Missade att förtydliga att det handlade om 7000-serien utan X3D
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

För när 5700X3D släpptes så tog det rätt hårt stopp för försäljningen på 7000-serien, det kombinerat med att AM4 moderkorten är så sjukt mycket billigare mot AM5.

AMD har inte gett upp AM4 än, släpps ju två helt nya cpuer till den plattformen vilket är bra, då kan dem fånga upp någon utav dem som sitter på ett äldre system och inte vill slänga ut för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur kommande X3D-modellerna står sig i jämförelse med 7800X3D.

Permalänk
Medlem

Precis faktiskt köpt min första AMD cpu sen 2006 eller så, den cpun hade jag så sjukt mycket problem med att jag alltså var avskräkt i nästan 20 år. Ska bli kul att se hur 78000x3d håller sig nu

Permalänk
Medlem

Mycket sugen på 9800x3d. Får se när den kommer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.