Hög fps på gaminglaptop, 50% mindre på 27" skärm

Permalänk
Medlem

Hög fps på gaminglaptop, 50% mindre på 27" skärm

Hej!

Jag tänkte ge det ett försök att få hjälp och råd kring varför jag får svårt att få upp min FPS på min huvudskärm när laptopen själv levererar mycket högre fps.

När jag spelar CS2 på laptopens skärm har jag ca 360fps ingame.

Med min 27" 144hz skärm får jag max 120-140fps efter en jävla massa optimizering i nvidia geforce inställningarna samt ingame.

Min laptop är en Lenovo legion 5 pro med en USB c utgång samt en hdmi utgång. Jag använder usb C utgången till displayport till skärmen, som är det enda alternativet för att få 144hz. MEN hz och FPS är olika saker. Någonting är ju uppenbart en flaskhals för FPSen. Först täntke jag att det är upplöstningen på 1440p som sänker min FPS, men laptopens skärm spelar på 1600p och har högre FPS så det kan inte heller vara orsaken?

Någon som kan utbilda mig kring detta? Tack!

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Kolla om "Laptop Power Savings" ändras under "Video"-settings i CS2 när du kör med extern skärm.

Kolla även hur FPS:en beter sig mellan Fullscreen och Fullscreen Windowed.

Permalänk

Du lirar nog inte med gpun när du kör via usb c. 144hz ska inte vara några problem via hdmi porten, det är 2.1 på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Du lirar nog inte med gpun när du kör via usb c. 144hz ska inte vara några problem via hdmi porten, det är 2.1 på den.

Jag skall låna en HDMI 2,1 kabel imorgon och testa, men jag är ganska säker på att jag gått igenom denna processen utan framgång. Jag TROR att det helt enkelt inte finns HDMI ingång på skärmen utan endast DP. OM det nu är så, går det köpa HDMI 2.1 till DP och få ut samma prestanda?

Permalänk
Medlem

Ok! Nu har jag testat en high speed HDMI kabel och får 144hz och exakt samma FPS... Frågan kvarstår, varför tappar jag 50% av fps från laptopen till extern skärm :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrzn88:

Ok! Nu har jag testat en high speed HDMI kabel och får 144hz och exakt samma FPS... Frågan kvarstår, varför tappar jag 50% av fps från laptopen till extern skärm :S

Vad för upplösning kör du på skärmen?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Säker på att datorn verkligen kör nvidiagpun när du kopplar till usb-c porten?

Om den har gpu i processorn också är det inte alltid auto switchandet funkar och lösningen brukar att då i nvidia panelen välja att den alltid ska använda nvidia gpun.

Brukar va en rullgardin nånstans längst upp i 3d settings i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att du behöver ställa in mux switshen eller ändra i nvidia optimus för att ställa in att det diskreta nvidia-kortet ska gå genom hdmi-kontakten, annars så går det genom processorns egna gpu.

Permalänk
Testpilot

@Andrzn88
Okej min första fråga; har du slagit av V-sync, Fast-sync eller liknande?
Om du har någon form av "sync" aktiv, börja med att slå av detta och se vad som händer. Sync-inställningarna kan finnas både i spelet och i Nvidias kontrollpanel. Gör inte det någon skillnad fortsätt läs nedan.

------------------------

Rätt säker på att alla Legion 5 Pro har en s.ka. MUX-switch.

Starta "Lenovo Vantage", navigera till grafikinställningar och slå av "Hybrid Mode". Du vill aktivera "Discrete Graphics" istället. Om du inte har eller vill installera Lenovo Vantage-programvaran, då bör du kunna ändra detta direkt i BIOS också.

Vad ovan effektivt sätt gör är att slå av CPU:ns inbyggda grafikdel och låter det dedikerade grafikkortet göra all grafikrendering, samt kör signalen direkt från grafikkortet till HDMI/Displayport/inbyggda skärmen istället för att routa genom CPU:n. Ibland händer det att den automatiska biten (Hybrid Mode) inte fungerar som tänkt, vilket jag misstänker är fallet för dig när du försöker köra CS2 genom extern skärm.

Sedan vill jag fråga om du stänger locket på datorn när du kör extern skärm? Om du gör det kan det vara så enkelt som att datorn överhettar. Dessa spellaptops är (oftast) inte designade för att köras med locket (skärmen) stängd, då det brukar sitta ventilation alldeles mellan chassit och skärmen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag kör 1440p på externa skärmen, laptopens native upplösning är 1600p.

Jag kör med laptoppens lock öppet fast skärmen är avstängd, endast externa skärmen visar bild.

Hybrid mode är avstängt.

V sync är avstängt i spelet och i nvidia kontrolpanel.

Laptop power savings är inte aktivt. I lenovo vantage Och i windows är allt satt på plugged in performance.

Det jag skall testa när jag kommer hem är detta med muck switch, descrete graphics, alternativt disable gpu i bios.

Men tror ni verkligen att en inbyggd gpu kan lösa 140fps i cs2?

Permalänk
Medlem

Jag har discrete graphics aktiverat i bios. Men jag provade nu med endast laptop skärmen och det verkar som jag faktiskt har samma fps på datorn som med extern skärm... Det måste vart en signifikant fps loss från CS GO där jag hade över 300fps, till CS2..

Jag får kanske inte bättre fps på cs2 då helt enkelt. Tack för eran tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrzn88:

Jag har discrete graphics aktiverat i bios. Men jag provade nu med endast laptop skärmen och det verkar som jag faktiskt har samma fps på datorn som med extern skärm... Det måste vart en signifikant fps loss från CS GO där jag hade över 300fps, till CS2..

Helt ny grafikmotor i CS2 så det är klart mer krävande än GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrzn88:

Men snälla

Du påstod att du hade skillnader i FPS mellan två skärmar i samma spel, inte två skärmar i två olika spel!

Som du själv säger, CS2 kräver mer av datorn än CS:GO.