Firefox: Sweclockers hanterar inte QR-koder och uppläggning av bilder i annonser korrekt.

Permalänk
Medlem

Firefox: Sweclockers hanterar inte QR-koder och uppläggning av bilder i annonser korrekt.

Jag använder Firefox men när jag ska lägga upp annonser måste jag använda en annan webläsare.

Problemen är att QR-koden för att konfirmera en annons bara blir en rödgrön röra som Carl Bildt skulle beskriva det. Samma sak blir det på bilder som man laddar upp för att ha med i annonsen.

Man ser liknande problem på fler sidor online när man använder Firefox men det är inte en trasig grej med Firefox då vissa sidor inte har några som helst problem att visa QR-koder i Firefox. Om jag kommer ihåg rätt har t.ex. Qliro inga problem med att visa en korrekt QR-kod i Firefox.

Jag tillsammans med troligtvis flera andra skulle uppskatta om ni ordnade detta.

Mvh / h

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Skulle behöva mer information än att du använder FireFox. Kan inte replikera felet.

Vilken FireFox version?
Operativsystem och version?
Har du kört utan tillägg?

och annat som kan vara av vikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör dark reader tillägget och vet att den ibland kan göra så QR koder inte kan scannas pga av att dem ändrar färg. Du kanske har något sådant körandes?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag använder Firefox men när jag ska lägga upp annonser måste jag använda en annan webläsare.

Problemen är att QR-koden för att konfirmera en annons bara blir en rödgrön röra som Carl Bildt skulle beskriva det. Samma sak blir det på bilder som man laddar upp för att ha med i annonsen.

Man ser liknande problem på fler sidor online när man använder Firefox men det är inte en trasig grej med Firefox då vissa sidor inte har några som helst problem att visa QR-koder i Firefox. Om jag kommer ihåg rätt har t.ex. Qliro inga problem med att visa en korrekt QR-kod i Firefox.

Jag tillsammans med troligtvis flera andra skulle uppskatta om ni ordnade detta.

Mvh / h

Nu har jag visserligen inte testat på Sweclockers, men jag har inga problem med QR koder med Firefox. Har du testat att starta Firefox i felsäkert läge? Då är alla tillägg inaktiverade. Se om det hjälper

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Efter en snabb googling är det troligtvis för att du har privacy.resistFingerprinting satt till true och privacy.resistFingerprinting.autoDeclineNoUserInputCanvasPrompts till true.

Vi använder canvas för att rita ut QR-koder samt att konvertera bilderna vid uppladdning. Ändrar man ...CanvasPrompt till false så får man iaf en fråga om man tillåter oss att använda canvas för att rendera bilder. Inte testat bilduppladdning, men kan bekräfta problemet med QR-koderna.

Fel inställning på privacy.resistFingerprinting.autoDeclineNoUserInputCanvasPrompts
Permalänk
Medlem

Oj, snabb återkoppling.

Problemen har funnits i minst 2 år. Stöter på det i alla 3 operativsystemen: macOS, Win 10/11, Linux: Zorin. Safari, Edge, och Brave fungerar men jag gillar inte de webläsarna så enda gångerna jag måste starta dem är vid t.ex. en annons på Swec.

Här är en bild på hur det kan se ut:

Skrivet av jreklund:

Efter en snabb googling är det troligtvis för att du har privacy.resistFingerprinting satt till true och privacy.resistFingerprinting.autoDeclineNoUserInputCanvasPrompts till false.

Vi använder canvas för att rita ut QR-koder samt att konvertera bilderna vid uppladdning. Ändrar man ...CanvasPrompt till true så får man iaf en fråga om man tillåter oss att använda canvas för att rendera bilder. Inte testat bilduppladdning, men kan bekräfta problemet med QR-koderna.

Ok, ja det har jag ställt in, alltså: resistFingerprinting, men inte det andra du nämnde.

Men grejen återstår med att vissa sidor inte har några problem med det alls.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av hypermode:

Ok, ja det har jag ställt in, alltså: resistFingerprinting, men inte det andra du nämnde.

Men grejen återstår med att vissa sidor inte har några problem med det alls.

Det blev åt fel håll på privacy.resistFingerprinting.autoDeclineNoUserInputCanvasPrompts, om den är satt till true blockeras QR-koderna tyst. Är den manuellt satt till false får man en fråga om vi får använda canvas.

Vissa sidor använder i sådant fall inte <canvas> för att rita ut element. Och de sidor du har problem med gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det blev åt fel håll på privacy.resistFingerprinting.autoDeclineNoUserInputCanvasPrompts, om den är satt till true blockeras QR-koderna tyst. Är den manuellt satt till false får man en fråga om vi får använda canvas.

Vissa sidor använder i sådant fall inte <canvas> för att rita ut element. Och de sidor du har problem med gör det.

Ok. Det är ju ingen deal-breaker för mig men om jag förstår er rätt är det för stort projekt för att korrigera för er sida eller?

Jag lär ju troligtvis vara en av mycket få på sidan här detta påverkar om det är just resistFingerprinting i specifikt Firefox, även om jag vet att folk uppskattar att ha en så integritetsvänlig sida som möjligt. Men jag har ju ingen större koll på exakt hur frontend/backend fungerar.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av hypermode:

Ok. Det är ju ingen deal-breaker för mig men om jag förstår er rätt är det för stort projekt för att korrigera för er sida eller?

Det är inget jag kommer att kasta mig över, då vi använder det för all bilduppladdning på sajten. Vi kan ha det i beaktning när en större omskrivning görs.

Skrivet av hypermode:

Jag lär ju troligtvis vara en av mycket få på sidan här detta påverkar om det är just resistFingerprinting i specifikt Firefox, även om jag vet att folk uppskattar att ha en så integritetsvänlig sida som möjligt. Men jag har ju ingen större koll på exakt hur frontend/backend fungerar.

Det är lite integritet++ då det inte var något som aktiverades med Enhanched Tracking Protection i Strict läge. Detta ser ut som något man behöver in i about:config för att aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är inget jag kommer att kasta mig över, då vi använder det för all bilduppladdning på sajten. Vi kan ha det i beaktning när en större omskrivning görs.

Jajjemen. Förstår 100%.

Skrivet av jreklund:

Det är lite integritet++ då det inte var något som aktiverades med Enhanched Tracking Protection i Strict läge. Detta ser ut som något man behöver in i about:config för att aktivera.

Jo precis. Jag följer en guide på restoreprivacy.com. Man blir lite skrämd när man ser vilka möjligheter en websida kan kolla av om en. Speciellt Sweclockers som jag vet kan se vilket modermodem jag har, själva hjärtat i hårddisken.